Jag håller påatt förbereda placering av några KNX brytare som jag skall sätta bredvid sänggaveln.
Brytarna skall användas för:
1. Sänglampa
2. Tända/Släcka takbelysning
3. Tända ledbelysning i hallen/trappan till toa
4. Tända/släcka fönsterbelysning
5. Släcka i huset
ca 4-6 funktioner i sovrummet och i barnrummet punkt 1-4.
Vart skulle NI vilja ha brytaren placerad för att enkelt och logiskt kunna manövrera knapparna.
Barnrummet:
Sängen som skall placeras där är ca55cm hög och 75cm bred.
pluss att man måste tänka på att sängen skall kunna bytas till en bredare säng framöver i tonåren...
Sovrummet:
Där skall en säng som är 65cm hög och180cm bred placeras.
Där skall också sängbord placeras idag är dom 70cm hög.
Mina tänkta placeringar idag är:
Barnrummet:
85cm från golvet och 120cm från väggen.
Tanken att placera knappen lite längre från väggen är att inte behöva ha knappen halvvägs in ovanför sängen..
Sovrummet:
85cm från golvet och ca 110 cm från mitten av sängen.
Ligger man mitt på sin sida så når man knapparna utan att behöva sträcka sig.
Brytarna skall användas för:
1. Sänglampa
2. Tända/Släcka takbelysning
3. Tända ledbelysning i hallen/trappan till toa
4. Tända/släcka fönsterbelysning
5. Släcka i huset
ca 4-6 funktioner i sovrummet och i barnrummet punkt 1-4.
Vart skulle NI vilja ha brytaren placerad för att enkelt och logiskt kunna manövrera knapparna.
Barnrummet:
Sängen som skall placeras där är ca55cm hög och 75cm bred.
pluss att man måste tänka på att sängen skall kunna bytas till en bredare säng framöver i tonåren...
Sovrummet:
Där skall en säng som är 65cm hög och180cm bred placeras.
Där skall också sängbord placeras idag är dom 70cm hög.
Mina tänkta placeringar idag är:
Barnrummet:
85cm från golvet och 120cm från väggen.
Tanken att placera knappen lite längre från väggen är att inte behöva ha knappen halvvägs in ovanför sängen..
Sovrummet:
85cm från golvet och ca 110 cm från mitten av sängen.
Ligger man mitt på sin sida så når man knapparna utan att behöva sträcka sig.
Mitt ovanför dubbelsäng eller två ihopsatta enkelsängar i "vuxensovrummet" är mitt tips. Välj en höjd så att den går att nå lätt men inte sitter så lågt att man kommer åt den av misstag.
P.S. jag antar att KNX-brytare har jämnt antal knappar. Då kanske det är läge att använda ett par för "släcka hela huset" och "släcka taklampan". Jag kan inte komma på nåt fall man vill tända taklampan från sängen, förutom att jävlas med sin sambo då
P.S. jag antar att KNX-brytare har jämnt antal knappar. Då kanske det är läge att använda ett par för "släcka hela huset" och "släcka taklampan". Jag kan inte komma på nåt fall man vill tända taklampan från sängen, förutom att jävlas med sin sambo då
Yxis,
Din lösning är rationell. Smaken är som baken, men jag hade nog haft svårt att leva med det rent estetiskt. Kommer själv välja gizmo007:s förslag, men sätta två knappar. Dvs en på vardera sida om sängen; ca 110 cm från mitten.
Din lösning är rationell. Smaken är som baken, men jag hade nog haft svårt att leva med det rent estetiskt. Kommer själv välja gizmo007:s förslag, men sätta två knappar. Dvs en på vardera sida om sängen; ca 110 cm från mitten.
Tanken är att även ha två enkeluttag tillsammans med strömbrytaren.
Ett uttag med en usb uttag typ
http://www.kjell.com/sortiment/dato...-laddare/kompakt-usb-laddare-5v-1000ma-p92579
Som man tex kör på 4-6h timer, räcker gott och väl att ladda telefoner och plattor över natten och då inte behöver överladdas eller att laddaren står på utan att användas, som många andra laddare gör ibland.
Samt att jag har ett enkeluttag till något annat tex. Radio, eller vad man behöver vid sängen.
Sedan även som yxis säger, tanken är att även ha "släcka huset" knapp.
Nackdelen som jag anser med att placera knapparna ovanför sängen är om man byter sängstomme: annan höjd, högre sänggavel.
med sido placering är det nog enklare om man placerar knapparna "lämpligt" högt.
De flesta sängbord jag tittat på ligger på 70-75cm hög. Placerar man då knapparna på 90-100 fr. golvet så behöver man inte sträcka sig och det känns som ganska naturlig höjd samt att det blir fritt för placerade produkter på sängbordet...
Ett uttag med en usb uttag typ
http://www.kjell.com/sortiment/dato...-laddare/kompakt-usb-laddare-5v-1000ma-p92579
Som man tex kör på 4-6h timer, räcker gott och väl att ladda telefoner och plattor över natten och då inte behöver överladdas eller att laddaren står på utan att användas, som många andra laddare gör ibland.
Samt att jag har ett enkeluttag till något annat tex. Radio, eller vad man behöver vid sängen.
Sedan även som yxis säger, tanken är att även ha "släcka huset" knapp.
Nackdelen som jag anser med att placera knapparna ovanför sängen är om man byter sängstomme: annan höjd, högre sänggavel.
med sido placering är det nog enklare om man placerar knapparna "lämpligt" högt.
De flesta sängbord jag tittat på ligger på 70-75cm hög. Placerar man då knapparna på 90-100 fr. golvet så behöver man inte sträcka sig och det känns som ganska naturlig höjd samt att det blir fritt för placerade produkter på sängbordet...
Ja, om man har en knapp på varje sida så funkar ju det lika bra, och kan dessutom vara snyggare.
Jag kanske fattat fel men styrsignalerna för KNX är väl lågspänning som är ofarlig att beröra? I så fall kan man sätta ett uttag nere vid golvet under sängen och därifrån koppla en kabel till KNX-knappar som är inbyggda i en såndär deluxe-extrabred sänggavel kombinerat med sängbord o.s.v.
(På hotell används ibland sådana sängar fast med sänggaveln fastskruvad mot väggen och vanliga 230V-strömbrytare+uttag vid borden)
Jag kanske fattat fel men styrsignalerna för KNX är väl lågspänning som är ofarlig att beröra? I så fall kan man sätta ett uttag nere vid golvet under sängen och därifrån koppla en kabel till KNX-knappar som är inbyggda i en såndär deluxe-extrabred sänggavel kombinerat med sängbord o.s.v.
(På hotell används ibland sådana sängar fast med sänggaveln fastskruvad mot väggen och vanliga 230V-strömbrytare+uttag vid borden)
Förslaget att sladd-ansluta KNX-knappar går givetvis också att använda för USB-förlängning till USB-ladduttag.
Om man är händig och kan fräsa/borra ur hål för USB-kontakt i en täckplatta (som är tillräckligt stadig) så kan man montera en USB-chassiehona av den typ som brukar sitta ett par stycken på en "pc-kortplats-täckplåtvinkel". Det kanske blir snyggare än kjell-laddaren, eller så kanske det inte blir det
Om man är händig och kan fräsa/borra ur hål för USB-kontakt i en täckplatta (som är tillräckligt stadig) så kan man montera en USB-chassiehona av den typ som brukar sitta ett par stycken på en "pc-kortplats-täckplåtvinkel". Det kanske blir snyggare än kjell-laddaren, eller så kanske det inte blir det
gizmo007... jag måste fråga ang. sovrumet och barnrummet som du har.. kan dom bara möbleras på ett sätt ?? Annars så skulle jag nog inte placera några brytare vid sängen då det kan bli galet om några år ifall någon vill möblera om..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Behöver man verkligen oroa sig för att de nya telefonerna och plattornas laddare ska dra ström utan att något är anslutet? Och överladdade batterier?
Jag har då fått den uppfattningen att tekniken har övervunnit dessa bekymmer.
Jag har då fått den uppfattningen att tekniken har övervunnit dessa bekymmer.
Laddaren måste vara intelligent när det är moderna Litium-jon-batterier. Fel laddning = i princip en bomb, så där har nog tillverkarna rätt bra koll.
Gamla produkter kunde ha rätt rutten laddning till de äldre NiCd/NiMh-batterierna. En klassiker är väl termostatladdning, den har nog aldrig varit en bra idé, men sånt används nog inte idag...
Timern kan nog dra mer ström än laddarna, fast kanske inte i off-läge
P.S. bäst att kunna slå på laddarna med annat än telefonen, tråkigt "deadlock" om telefonen är död och man inte kan ladda den för att man inte kan slå på laddaren för att telefonen är död
Gamla produkter kunde ha rätt rutten laddning till de äldre NiCd/NiMh-batterierna. En klassiker är väl termostatladdning, den har nog aldrig varit en bra idé, men sånt används nog inte idag...
Timern kan nog dra mer ström än laddarna, fast kanske inte i off-läge
P.S. bäst att kunna slå på laddarna med annat än telefonen, tråkigt "deadlock" om telefonen är död och man inte kan ladda den för att man inte kan slå på laddaren för att telefonen är död