B
Hur ska jag tänka kring placering av spotlights i det här badrummet?
Det är bara drygt 2 meter i takhöjd. Det blir takdusch så jag vill inte ha en spotlight direkt ovan den
Sedan kommer jag ha belysning ovan handfat och i duschen (nisch i vägg).

HAr tidigare kört Hide a lite comfort g4 tune som jag varit nöjd med.

Några tips?

Ritning av ett badrum på 5,9 m² med planerad placering av spotlights, mått 3,04 m x 1,79 m, innehållande toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Antalet är rimligt eftersom Hide-a-lite anser att det blir bra med 1 spott (t.ex. Comfort G4 Quick) per 1,5 kvm i badrum i sin ljusguide, som finns här. https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
Där finns även tips på lite roligare ljussättning än att bara fördela ut spottarna i taket.

Inne i duschen är det nog rätt många som sätter en eller två minispott, typ en sån man har i nischen, längs ena väggen för att inte bara få belysning bakifrån, utan i stället lite belysning på kroppen/blandaren.

Med den placeringen blir det inte så bra ljus på höger sida av toaletten när man ska städa där.

B
ok, tänker att det kanske är bra att sätta upp minispotlights i duschen, nära vägg för att slippa reflektioner i takduschen.
Tror ni det blir bättre att sätta belysningen i en triangel enligt den här bilden?
Planskiss över ett badrum med förslag på belysning i triangelform, visar placering av toalett och vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Det är nog mer än fråga om tycke och smak än om vilket som är bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.