Bara ta det lungt och fråga på.
Absolut enklast är det om du skaffar en panel extra för inkommande tele.

i det scenariot får vi då en panel som teleledningen från telia ansluts till (telepanelen) och en panel som samtliga jack i huset är kopplade till (huspanelen)

Då gör man serie och parallellkopplingar av teleuttag i telepanelen. När man sen vill ha ett teleuttag någonstans i huset så kopplar man en valig patchkabel mellan det uttaget i huspanelen och ett lämpligt uttag i telepanelen.

Det är denna variant jag byggde med själv och den finns med som en av de sista bilderna i nätskolan

Har tänkt använda samma panel till både telefoni och data. Har en 24-portars och det räcker gott och väl till bägge.

Har just borrat klart alla hål för flexrören. Det är INTE kul med 5 cm plankvägg överallt...

Varför har inte toaletten fått ett uttag? Ett exempel är en kollega med ett handikappat barn som behöver sitta på toaletten en timme för att b...a, han har TV/video på muggen.

Det finns även telefon för det ringer alltid....
Och BO ljudsystem.

Prototypen

Men wlan och trådlös telefon ser jag inte behovet speciellt stort på toaletten. Skulle tv behövas kan man dra in nåt temporärt, behovet känns väldigt marginellt.

Drog klart slangarna igår men slet ner de flesta idag då det var hopplöst att få igenom kablarna. Den bästa dragfjäderna (lilla) var ett par meter för kort för att funka på de flesta slangarna, så det fick bli den stora fjädern istället. Den är dock aningen för stor så den vägrar funka i några av mina böjar och tillsammans med dubbla nätverkskablar.
Lägger ut slangarna utanför huset imorgon och drar igenom kablarna innan de sätts upp istället.

Du kom på knepet själv dvs att dra kabel i raka, utsträkta slangar och sen montera dem färdiga.

Ja, det är ju en bra lösning i teorin, men inte alltid praktiken...

Vad händer då om det är ett avbrott på något par eller en skada? Lätt att byta ut då? Har faktiskt varit med om Cat5e kabel som har haft avbrott på något par.
Samma sak om man skulle råka skada kabeln i slangen i framtiden och måste byta ut innehållet.
Eller om du nu skulle få för dig att vilja byta ut kabeln i slangen i framtiden, för att det har kommit någon bättre. Hur gör du då? Bara något att tänka på.

Har varit med om en kund som ville byta ut kabeln i sin nya Elko Link Home installation, för att det hade kommit någon bättre. Men det var lönlöst, skarpa böjar och löst fastsatt. Han fick allt nöja sig med det han hade.

Håller med FlyFear, vad är det för vits med rör om det inte går dra i ny kabel.

Prototypen

Jag har inte många skarpa böjar, bara på nåt ställe. Sen kommer jag koppla in alla uttag innan jag slår igen väggarna för att vara säker. Blir ju lite tight med två kablar i en 16mm-slang men det får man ta. Slangen ger ju åtminstone lite skydd.
Sen drar jag två eller fyra kablar per rum (sex i vardagsrummet) så klarar vi oss nog bra. Byta kabel för att det kommer något bättre känns rätt meningslöst, 1 Gbit/s klarar man sig nog tills det här huset inte står upp längre...

behöver jag dra dubbla kablar i en slang så ser jag slangen som den kabel jag monterar. Iom det så är minsta bytbara del slang plus rör. Har jag möjligheten så sätter jag dubbla 16 mm rör men ibland har man inte den möjligheten utan då får man hitta en annan lösning

Är det så trångt i slangen att det inte går att dra ur så är väl risken för haveri 100% vid genomspikning.

Varför inte rör isf slang som har lite större id. eller 20 mm.

Prototypen

prototypen skrev:
Är det så trångt i slangen att det inte går att dra ur så är väl risken för haveri 100% vid genomspikning.

Varför inte rör isf slang som har lite större id. eller 20 mm.
Vi ser till att ha koll på allt när vi renoverar för att minimera risken för genomspikning. Anledningen till 16mm är att 20mm är 3-4x dyrare. Rör har jag aldrig tänkt på då det känns väldigt krångligt med raka rör och böjar och skarvar och sånt.

Har man plats så kan man dra dubbla 16 men då ska man ha plats för det och det har man inte alltid när det gäller renovering. Jag föredrar som sagt rör men ska man gå i gamla frästa spår eller andra befintliga installationer så kan slang ibland underlätta enormt

ThomasLindgren skrev:
Vi ser till att ha koll på allt när vi renoverar för att minimera risken för genomspikning. Anledningen till 16mm är att 20mm är 3-4x dyrare. Rör har jag aldrig tänkt på då det känns väldigt krångligt med raka rör och böjar och skarvar och sånt.
Inga tavlor i den här höjden sa farsan till morsan och pekade på ett vattenrör som låg lite grunt i väggen i ögonhöjd, en stund senare så drog han i en spik rakt igenom röret, och det märktes.

Prototypen

Jag skulle tro att rör är billigare än slang, behöver inte fästas så mycket (kostnad) och vad är kostnaden för rör? jf med en utanfåliggande senare.

Jag kör med rör på raksträckorna, böjer röret med fjäder där det är enkelt och använder slang då det svårt med krökarna.

Precis, kör rör så långt du kan, mindre krökar med skapligt stor radie tar man lätt med böjfjädern. Går det inte att reda med böjda rör tar man fram slangen och skarvar på, sedan rör igen så fort det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.