Håller på och renoverar huset och drar nya kablar för nätverk, tele och tv. Kan inte få nån rätsida på vart jag ska placera skåpet med all utrustning i. Hade tänkt ha det inne i väggen mellan badrum och vardagsrum, där det tidigare suttit en dörr. Men nu är det ett avloppsluftningsrör där som gör att min 19" patchpanel inte får plats. På höjden förvisso men det känns lite dumt med ett rör mitt i skåpet bara...

Titta på bilden och försök hitta det bästa stället. Är något oklart så fråga bara.

Röda och blåa prickar är nätverksuttag, rött till data, blått till telefoni.
Svart är inkommande telefonledning, som jag tänkt dra till skåpet och sen in i patchpanelen det med.

Ingenting är väl helt spikat vart allt ska sitta egentligen, har bara hunnit dra lite till sovrummet.

• plan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rekommenderar groventren. Tanken är att du kanske på sikt vill ha en hemmaserver eller dylikt, då är det ju bra om den kan stå där lite buller inte gör något, dvs så långt från sovrummen som möjligt

Mjo det kan ju vara en bra idé med groventrén. MEN någon server kommer inte skaffas så det kan man bortse från. Och då den trådlösa routern inte alltid har full styrka redan nu, när den sitter på väggen vid inkommande telefonledning, känns det lite illa att flytta routern ännu längre bort från sovrummen, där datorerna används mest. På så sätt vore det bäst att ha skåpet någonstans i mitten av huset.

Var inte tanken att du skal dra nätverkskabel i rummen? Då kvittar ju det trådlösa.. Trådlöst suger enligt min mening, iaf om man börjar ladda ner aningen mer än bara hemsidor.
Jag hade nog satt det i en garderob eller ngt skåp i groventren. Tanken som kom upp innan med server tror jag du kan få ångra om du inte har med det i beräkningarna, inom några år så tror jag att vi kör mycket mer TV från internet, och då vill man ha en koppling mellan dator/server och TV, så en placering av ett data-skåp borde oxå vara så att man smidigt kan ha lite ljud/bild-kablar från detta utrymme till sin TV.

/ Fredrik

Hade du räknat med att köra nätverk och en router i huset för 5 eller 10 år sedan? Jag tycker att du bör kalkylera med att få plats med en eventuell server i anslutning till kopplingspaneler etc. Bristfällig täckning på det trådlösa är lätt att åtgärda med antenner eller repeaters men om du bygger fast dig på en installationsplats som inte lätt är expanderbar så innebär det en större huvudvärk när den dagen kommer.

T.ex. Windows Home Server med automatisk backup och recovery för anslutna klienter, fjärråtkomst av server och klienter är inte långt borta.

Bygg för dina behov idag men snegla på vad framtiden för med sig, det kanske inte blir mycket dyrare eller krångligare att "framtidssäkra" din installation.

Trådlöst är viktigt då vi bara använder bärbara datorer och inte har något speciellt ställe vi använder dem på. Men trådat är givetvis viktigt för att bl.a. flytta stora filer med. Med server tänker jag främst på en dator för att serva de andra datorerna så att säga, och en sådan finns inget behov av. Skulle i sånt fall vara som ni säger för framtida funktioner.
Platsen är inga problem i hallen egentligen men det blir nog i groventrén ändå. Bästa stället, m.t.p. framtida användning av groventrén som bl.a. tvättstuga, blir mellan dörr och murstock. Det är den murstock som nu används för att värma upp huset med. Tror inte att det blir många grader varmare utanpå den än på en vanlig vägg dock, men det blir ju ett skåp eller en garderob ändå.
Kommer sätta upp en större antenn för det trådlösa på lämplig plats, det tar jag lite senare.

Nu ska jag bara klura lite på hur jag ska lösa det för att kunna koppla in telefonledningen i patchpanelen och få ut den till alla jack.

Titta i nätverksskolan. Det finns där och har jag inte varit tydlig nog så skrik :)

För att fixa bättre täckning på det trådlösa så kan du ju köpa en eller flera trådlösa accesspunkter och ansluta i ett vanligt datauttag. andra änden kopplas sen in i ett av routerns ethernetuttag. Kräver förvisso att du drar fram nått uttag extra

Tänk på att det där är en kraftigt riktad antenn, och ingen rundstrålande, men jag kanske har missat nåt.

Ja just. Men antennen skaffas senare ändå.

Så här kommer det bli. Om ingen har något att säga emot. ;)

• plan2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon anledning att ni inte drar nätverk till köket?
Själv planerar jag att installera en "mini-dator" med pekskärm i närheten av matlagningsplatsen, så man enkelt får upp alla hemsidor ála tasteline.

/h

hokan skrev:
Någon anledning att ni inte drar nätverk till köket?
Själv planerar jag att installera en "mini-dator" med pekskärm i närheten av matlagningsplatsen, så man enkelt får upp alla hemsidor ála tasteline.
Ja för att köket är nyrenoverat och jag har ingen lust att dra utanpåliggande nånstans. Det får bli vid ett senare tillfälle helt enkelt.

Skulle väl slänga iväg ett uttag till hallen också bara för säkerhetsskull. Har ingen ide på brukare ännu men kanske en telefon innanför dörren.

Sen hoppas jag att du gör alla jack ute i huset som fullvärdiga cat5e / cat6 jack och styr vilka du har till data respektive tele med hjälp av patchning i panelen.

Cat5e blir det på allt, både data och telefoni, och kör allt genom patchpanelen. Inte helt 100 på hur jag ska göra det men det dröjer innan inkopplingen sker, mycket kvar att dra ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.