11 194 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Placering av PIR sensorer för larm - risk för falsklarm?
Vill man slippa problem med för långa tider är mitt råd att det ända som skall påverka ingångstiden är magneten på dörren, Inga andra detektorer skall ha något med ingångsfördröjningen att göra. Detta uppnår man enklast genm att skapa en frizon, enklast på så sätt att man sätter ev IR någon meter in från dörren och riktad från dörren.
Varför jag är imot ingångsfördröjning på IR vid entrér är att bryter man upp dörren så har man köpt sig bra med tid att ta sig långt in i huset innan man når nästa direktlaramde område. 20-30 sec är lång tid vid ett inbrott och man får med sig mycket på denna tid.
Varför jag är imot ingångsfördröjning på IR vid entrér är att bryter man upp dörren så har man köpt sig bra med tid att ta sig långt in i huset innan man når nästa direktlaramde område. 20-30 sec är lång tid vid ett inbrott och man får med sig mycket på denna tid.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Ja, det var det jag var rädd för. (Att man måste sätta de IR-detektorer som ser larmpanelen i "fördröjningsläge" är naturligtvis givet). Men jag resonerade som sagt som så att om man ändå måste sätta "halva" larmet ur spel i 20-30 sekunder (för fru och barn, jag kan klara mig med sju eller så) bara för att kunna manövrera det känns instinktivt inte bra. Bättre vore då om skalskyddet var intakt när man aktiverade/avaktiverade larmet. Men problemet då är att man ger inbrytaren tillgång till larmpanelen utan att göra inbrott som sådant; så som vanligt så har man röven bak hur man än vänder sig.
Nyckelpanel, hade jag inte tänkt på, men det är ju värt att göra. Är dessa tillräckligt "pillsäkra" för att man inte skall torska på ett snabbt urborrat lås och avstängt larm?
Mitt problem är att jag har även fönster och trappen i hallen alldeles bredvid dörren, så det blir trixigt att få bra täckning med PIR utan att samtidigt täcka dörren. Jag vill som sagt inte gärna ge tillgång till halva huset i 20-30 sekunder. Fast det är kanske bara att pussla med täckningszonerna. Och inskärpa i barnen att faktiskt för en gångs skull STÅ STILL! när jag säger till dem att göra det.
P.S. mrfrenzy, jag ser att dualtech sensorn bara är dubbelt så dyr; så jag skall definitivt överväga en sån i alla fall i vardagsrummet med en hel vägg söderfönster. I källaren och övriga rum tror jag jag klarar mig.
Nyckelpanel, hade jag inte tänkt på, men det är ju värt att göra. Är dessa tillräckligt "pillsäkra" för att man inte skall torska på ett snabbt urborrat lås och avstängt larm?
Mitt problem är att jag har även fönster och trappen i hallen alldeles bredvid dörren, så det blir trixigt att få bra täckning med PIR utan att samtidigt täcka dörren. Jag vill som sagt inte gärna ge tillgång till halva huset i 20-30 sekunder. Fast det är kanske bara att pussla med täckningszonerna. Och inskärpa i barnen att faktiskt för en gångs skull STÅ STILL! när jag säger till dem att göra det.
P.S. mrfrenzy, jag ser att dualtech sensorn bara är dubbelt så dyr; så jag skall definitivt överväga en sån i alla fall i vardagsrummet med en hel vägg söderfönster. I källaren och övriga rum tror jag jag klarar mig.
Klicka här för att svara