Har sen tidigare skrivit följande inlägg, http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/65854-uppvaermning-nybyggt-hus.html , gällande en del frågor angående uppvärmningsalternativ utav mitt blivande hus. Det jag nu undrar, och som är lite mer allmänt är följande:

- Dubbelgarage kommer uppföras ca: 3 meter ifrån huset, är det ett tänkbart alternativ att uppföra panncentralen i denna istället för groventré då det i garaget finns plats för betydligt mer "hemmabygge" än i tvättstugan/groventré. Eller blir värmeförlusten för stor så det inte är intressant i och med att man får bygga någon typ av kulvert med väldigt välisolerade rör? Tankar, funderingar, åsikter och förslag angående detta?

- Finns det en optimal placering utav en luftvärmepump på husets utsida för maximal utvinning, exempelvis i söder? Eller spelar det ingen som helst roll?

Sen så ska jag som sagt bygga i Sjöbo, mellersta/södra Skåne, som standard ingår 145 + 45 isolering, är det lönt att lägga in och utöka denna till 240 mm på en sådan plats som där jag bor? Köper jag det genom husförsäljaren är det en kostnadsökning med ca: 15.000:- , vill gärna ha åsikter om hur övriga resonerat beträffande detta.

Ha´t bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.