LinneaH skrev:
...Ugnen däremot använder jag två-tre gånger/vecka. Micron än mer sällan...
Oj då, mikron använder vi dagligen för att värma och tina.

Så här har vi mikron nu.
I förra huset stod den som sagt i ett överskåp.

Men alla sätt är bra utom de dåliga :)

En mikrovågsugn placerad ovanför öppna skafferi hyllor fulla med matvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
LinneaH skrev:
Åsch, ni har gaddat ihop er med min man och kökplaneraren...:mad:

Jag kan ju då erkänna att jag vill verkligen ha kyl/frys till vänster, jag använder dem många gånger per dag, ofta i kombination med spis och arbetsbänk. Ugnen däremot använder jag två-tre gånger/vecka. Micron än mer sällan. Jag gör nog minst 60% av jobbet i köket.
Dessutom lättare när man kommer med matkassarna tänker jag.

Och ytterligare aspekt, men av mindre vikt, det känns mer vettigt att ha ugnar än kyl/frys mot murstock, vi eldar relativt ofta. Den blir väl inte varm egentligen men ändå.

Jag tror jag får vika ner mig om luckorna så jag får igenom layouten...
verkar bättre att ha kyl/frys mot hallen.

Hemmakatten
Jag skulle nog ha mikro och ugn till vänster. Man vill gärna ha lite plats både till vänster och höger om ugnen när man tar ut något. Spis och diskho skulle jag också vilja byta plats på. Efter middagen blir det då nära att ställa disken i diskhon eller i diskmaskinen.

Har i tidigare hus haft mikro/kombiugnen med en vägg närmast. Det var inte bekvämt att använda den.

BirgitS skrev:
Fördelen med att inte ha mikron så högt är att mellanstadiebarn kan använda den för att värma något att äta innan en träning eller om de är hungriga efter skolan.
Ja, brorsan upptäckte sitt misstag när barnen blev stora nog att vilja göra popcorn själva. De måste ta fram en stol för att nå upp.

Hemmakatten
Vi har också en lite tokig placering av ugn och mikro/kombiugn. Nederkant ugn är 74cm och nederkant mikro är 135cm från golv. Mikron är inte bekväm om jag ska ta ut en het gratäng eller ugnsstekt kyckling mm får stå på tå och ber för det mesta maken att hjälpa till. Vårt kök är specialtillverkat så vi hade kunnat få vilken höjd som helst men tänkte inte på det då. Tillverkaren satte ugnen och mikron på "standardhöjder" . Idealet hade varit att få ugn och mikro 15-20cm längre ned.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för bra svar, det blev lite fokus på annat i helgen (trasig duschblandare bl.a) och jag ska återkomma till den här tråden om några dagar. Jag uppskattar verkligen alla åsikter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.