6 463 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Placering av hus och garage på ev vettig tomt
Tack för all input. Ja du. Den ligger på en återvändsgata med bara 10 hus väldigt lite trafik på gatan. I de flesta husen bor det småbarnsfamiljer som vi är, 500 meter till skola (föris-åk4), lagom stor tomt tycker vi, 50 meter till motionsspår med utegym. Men vi förstår varför den är svårsåld. De andra tomterna som är intressanta är längre från centrum samt väldigt stora 2500 kvm.
Hej igen!
Nu har vi köpt tomten. Vi har kommit fram til på ett ungeför vart huset ska ligga. Det svåra tycker jag är placeringen av garaget. Huset inritat är ett move303.
Alt 1.
+ Billigare pga mindre väg att anlägga
+ Bra förutsättningarna att lägga solceller på garagetaket.
+Mindre att skotta
- Skuggar tomten halva dagen
- Huset hamnar längre in på tomten
Alt 2
+ Skuggar inte solen
+ Insynsskydd mot grannen i norr
- Mer att skotta
- Dyrare pga av lång uppfart
Vad tycker ni? Eller finns det ett alternativ jag har missat.
Mvh
Martin
Nu har vi köpt tomten. Vi har kommit fram til på ett ungeför vart huset ska ligga. Det svåra tycker jag är placeringen av garaget. Huset inritat är ett move303.
Alt 1.
+ Billigare pga mindre väg att anlägga
+ Bra förutsättningarna att lägga solceller på garagetaket.
+Mindre att skotta
- Skuggar tomten halva dagen
- Huset hamnar längre in på tomten
Alt 2
+ Skuggar inte solen
+ Insynsskydd mot grannen i norr
- Mer att skotta
- Dyrare pga av lång uppfart
Vad tycker ni? Eller finns det ett alternativ jag har missat.
Mvh
Martin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu vet jag inte vad alla streckade linjer på kartskissen betyder.
Men jag skulle khellre byggt med rak, kortt väg till garaget,
och med bostadshusets långsida mot söder-norr.
Lite som huset längst ner till höger på satellitbilden, fast vänt upp-ner.
Entré mot söder eller öster.
Vardagsrum med mycket fönster mot söder.
(Numera verkar vardagsrum mest vara planerade med en soffa vänd mot en vägg,
där det skall hänga en megastor TV. Men det finns väl annat att göra än att titta på TV?)
Garage öster om bostadshuset.
Men då får det ju bli en annan planlösning på huset.
Och garaget, måste det vara så jäkla brett?
Men jag skulle khellre byggt med rak, kortt väg till garaget,
och med bostadshusets långsida mot söder-norr.
Lite som huset längst ner till höger på satellitbilden, fast vänt upp-ner.
Entré mot söder eller öster.
Vardagsrum med mycket fönster mot söder.
(Numera verkar vardagsrum mest vara planerade med en soffa vänd mot en vägg,
där det skall hänga en megastor TV. Men det finns väl annat att göra än att titta på TV?)
Garage öster om bostadshuset.
Men då får det ju bli en annan planlösning på huset.
Och garaget, måste det vara så jäkla brett?
Lite förklaring angående streckade linjer. De streckade linjerna är 1,5 meter (garage från gräns) 4,5 meter (hus från gräns, samt prickad mark), 6 meter streckad linje ( avstånd till väg om garageport vänd mot gatan.
Jag var först inne på att sätta huset längst in med västlig östlig riktning men det blir vldigt tajt att få till det bra samt att man minimerar västliga solen in i ett hus. Varför garaget är vinklat är att jag då får lägga det närmare vägen vilket ger mer plats mellan garage och hus.
Att ha en lång väg öster om huset ser jag inga problem med. Har ingen direkt intresse av att ha gräsmatta här igentligen. Tomten är på 1200 kvm så det finns plat för tillräckligt med gräsytor.
Mvh
Martin
Jag var först inne på att sätta huset längst in med västlig östlig riktning men det blir vldigt tajt att få till det bra samt att man minimerar västliga solen in i ett hus. Varför garaget är vinklat är att jag då får lägga det närmare vägen vilket ger mer plats mellan garage och hus.
Att ha en lång väg öster om huset ser jag inga problem med. Har ingen direkt intresse av att ha gräsmatta här igentligen. Tomten är på 1200 kvm så det finns plat för tillräckligt med gräsytor.
Mvh
Martin
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
En annan fördel med alternativ 1 är att man faktiskt kan bära bort några stolar till norrsidan av garaget och få lite skugga när solen gassar som mest i juli och det kan bli närmare 40 grader vid en husvägg.
En annan nackdel med alternativ 2 är att du får det jobbigt att hålla borta leksaker och cyklar från bilvägen, särskilt när den går precis utanför ytterdörren.
En annan nackdel med alternativ 2 är att du får det jobbigt att hålla borta leksaker och cyklar från bilvägen, särskilt när den går precis utanför ytterdörren.
Klicka här för att svara