10 880 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Placering av handdukstork (El) korrekt i förhållande till badkar
Hej, jag har köpt en handdukstork med kombinerad drift (El och vatten). Torken avsedd för fast installation, enligt instruktion klassad IP44 och det står att den är ok att installera i "område 1". Entreprenören som ska utföra arbetet är tveksam (han har inte alltid haft rätt förut heller) och föreslår enbart vattendrift vilket ger kall och fuktig handduk halva året.
Nu till frågan, jag vill installera handdukstorken precis intill foten av badkaret, utanför en vikbar duschvägg. Torken kommer att komma 10 cm från badkarskant, men elanslutningen på andra sidan ca 60 cm ifrån kanten.
Är det ok eller har jag tolkat något fel? Montering motsvarande den blåa rektangel som jag har ritat in, men hos mig finns det ingen dusch utan det kommer yttervägg och fönster där.
Handdukstorken är en Rosendal, det finns jordfelsbrytare.
Tacksam för alla svar! Vill hinna få det utrett innan de sätter upp tätskiktet.
Nu till frågan, jag vill installera handdukstorken precis intill foten av badkaret, utanför en vikbar duschvägg. Torken kommer att komma 10 cm från badkarskant, men elanslutningen på andra sidan ca 60 cm ifrån kanten.
Är det ok eller har jag tolkat något fel? Montering motsvarande den blåa rektangel som jag har ritat in, men hos mig finns det ingen dusch utan det kommer yttervägg och fönster där.
Handdukstorken är en Rosendal, det finns jordfelsbrytare.
Tacksam för alla svar! Vill hinna få det utrett innan de sätter upp tätskiktet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Kan du förklara igen. Du har en duschvägg men ingen dusch, utan duschväggen sitter på karet?
Din bild på områdena är gammal och felaktig, det är vad elmont menar.
Det är tillåtet med en fast ansluten handdukstork i område 1. Här kommer den att hamna i område 2 om jag förstår din beskrivning rätt, och dessutom skyddas av en duschvägg som kanske förhindrar att man når handdukstorken? Det underlättar bedömningen.
Men samtidigt ska man vara kritisk mot onödiga elektriska apparater i ett badrum. I detta känsliga område är det avgörande för mig ifall torken är skyddsjordad eller dubbelisolerad. Det framgår inte av deras webb så ta och fråga dem. Kan man undvika skyddsjordade apparater är det bra, annars behöver du titta på behovet av kompletterande skyddsutjämning. Det finns faror som en JFB inte skyddar mot.
Din bild på områdena är gammal och felaktig, det är vad elmont menar.
Det är tillåtet med en fast ansluten handdukstork i område 1. Här kommer den att hamna i område 2 om jag förstår din beskrivning rätt, och dessutom skyddas av en duschvägg som kanske förhindrar att man når handdukstorken? Det underlättar bedömningen.
Men samtidigt ska man vara kritisk mot onödiga elektriska apparater i ett badrum. I detta känsliga område är det avgörande för mig ifall torken är skyddsjordad eller dubbelisolerad. Det framgår inte av deras webb så ta och fråga dem. Kan man undvika skyddsjordade apparater är det bra, annars behöver du titta på behovet av kompletterande skyddsutjämning. Det finns faror som en JFB inte skyddar mot.
Tack för svar! Jag ser att det blev lite rörigt, men jag tror att du har förstått tanken rätt. Det finns ett badkar längs med väggen till vänster i min riktiga bild, kommer att sluta med en vikbar (alternativt fast duschvägg, går också att ordna) på kortsidan som vätter mot fönstret i bild. Blockerar då access till handdukstorken när man står i badkaret.
Mailar Nordhem igen och ber om specifikation, tack! Har du lästips för kompletterande skyddsutjämning?
Tack för er tid, uppskattar det verkligen!
Mailar Nordhem igen och ber om specifikation, tack! Har du lästips för kompletterande skyddsutjämning?
Tack för er tid, uppskattar det verkligen!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Nej jag känner inte till någon komplett och bra beskrivning av vad kompletterande skyddsutjämning går ut på, och det är risk för att din entreprenör inte heller har koll på det. Kortfattat går det ut på att se till att beröringsspänningar mellan vattenledningar och skyddsjord håller sig under 50 V AC vid jordfel i handdukstorken. Så om man väljer en tork som är dubbelisolerad så slipper man fundera på saken 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Det var ett kategoriskt uttalande som jag hävdar är felaktigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Det är just när torken är skyddsjordad, dvs när det finns en utsatt del, som det finns anledning att se över om det behövs en kompletterande skyddsutjämning mot andra utsatta delar eller främmande ledande delar.J Johan456 skrev:
Jag tolkade det som att du menade att handdukstorken skulle behöva skyddsutjämning. Men du har såklart rätt. Sen har jag svårt att tro att man bygger badrum idag utan t.ex. ett skyddsjordat uttag. Behovet av kompletterande skyddsutjämning förändras då inte pga. Torken.Bo.Siltberg skrev:
Hur den nu är ansluten.J Johan456 skrev: