Hej gott folk,
Vi skulle gärna uppskatta om ni har några tankar eller förslag på hur vi ska placera vårt garage på tomten. Vi har en smal tomt (21 m) så därför kommer vi inte kunna placera det bredvid huset. Därför är vårt förslag just nu att ha garaget på husets framsida. På baksidan av huset har vi många och stora fönster och garaget skulle skymma utsikten. Däremot skulle vi inte behöva placera huset så långt bak på tomten då.

Först var vi inne på att gavelställa huset men det är inte längre ett alternativ då vi vill ha utsikten från vardagsrum/matplats/kök mot vår bakgård.

Garaget kan placeras 1 meter från tomtgränsen och 6 meter från gatan.
Hur stort garage bör man bygga? Vart hade ni placerat det? Vi vill gärna få med något förråd. Däremot vill vi inte ha för långt garage för då hamnar huset även längre in på tomten.

Vi planerar att bygga det i efterhand då husleverantören tar väldigt mycket för att bygga garaget. Har ni tips och förslag var man köper lösvirke? Vi planerar att gjuta plattan redan i samband med att plattan för huset ska göras.

De storlekarna vi har funderat lite på som finns med i bifogad bild är 8,5 x 4, 6 x 5 och 7 x 5.
 
  • Collage av tre ritningar som visar olika förslag till placering och storlek av garage på en smal tomt med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Hur ni än placerar det, bygg så stort det bara går och är möjligt, för det enda ni kommer ångra är att ni byggde för litet.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Hur ni än placerar det, bygg så stort det bara går och är möjligt, för det enda ni kommer ångra är att ni byggde för litet.
Tack för input (y) Skulle du säga att 7 x 5 är stort? Det bästa kanske tom är ett längre garage än så men då behöver även huset skjutas bak på tomten. Det är lite det som är problemet.
 
T
5x7 dvs ~35 kvm ett ganska ok enbilsgarage, där man kommer ha hyfsad plats att mecka och byta däck inne i garaget och plats för en arbetsbänk och lite annan förvaring utan att det ska bli allt för trångt.
Men är tanken att få plats med hela familjens cyklar, gräsklipparen, allsköns trädgårdsredskap osv och samtidigt få in bilen och kunna byta däck där inne då kommer det kännas trångt i mina ögon.

Personligen hade jag inte byggt mindre än så, men då värdesätter jag garageyta väldigt högt också då bilar är en hobby för mig. Och jag hade haft en redskapsbod för allt som har med trädgården att göra :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hur stor tomt och hur stort hus?
 

Bästa svaret

Tycker att placeringen verkar vettig.
Sen kan ett garage egentligen aldrig bli för stort, men man tvingas ibland anpassa sig efter tillgängligt utrymma och detaljplan.

Vad som är bästa formen på garaget beror väl lite på hur ni ska använda det och hur många bilar och bråte ni ska ha där.

Jag hade ett garage liknande ditt första alternativ först. Typ 8,5x3,5m. Funkade väl skaplig med en bil men kändes direkt trångt i sidled om man började förvara nåt längs sidorna. Längst in fanns plats för en helt ok arbetsbänk mot bakre väggen.
Det garaget var ruttet och revs så nu är jag snart klar med mitt nya som blev ett litet dubbelgarage. Byggde 6,2x6,2m. Dubbla portar som sträcker sig nästan ända ut till hörnorna. Får då lätt in två bilar som kan placeras nära respektivt vägg och ändå får gott om plats i mitten att kliva i och ur.

på ena halvan får jag in en scoda octavia och får in några grunda plåtskåp framför. På andra halvan har jag en mindre/kortare hobbybil och får då lätt in en 60cm djup arbetbänk framför och kan stå där och mecka. På längden skulle jag nog inte vilja korta ner det till mindre än 6 meter. Med bara 5m längd kan det bli svårt eller omöjligt med en normalstor kombi att öppna och stänga bagageluckan utan att det tar i.

Som jag har det nu kan jag köra in så pass att jag har 3-4dm mellan insida port och dragkroken. Då kan jag ha porten öppen (skjutport 220cm hög) och sen öppna min bagagelucka med bara några cm marginal innan det tar i. Hade jag stått lite närmare så hade bagageluckan smällt upp i porten. Porten "genar" ju lite och sista bortbladet stannar mitt i radien. I alla fall på min modell.
 
Z z_bumbi skrev:
Hur stor tomt och hur stort hus?
Tomten är ca 850 kcm och huset ett tvåvåningsplan på byggnadsarea 125 kvm.
 
T Thullen skrev:
5x7 dvs ~35 kvm ett ganska ok enbilsgarage, där man kommer ha hyfsad plats att mecka och byta däck inne i garaget och plats för en arbetsbänk och lite annan förvaring utan att det ska bli allt för trångt.
Men är tanken att få plats med hela familjens cyklar, gräsklipparen, allsköns trädgårdsredskap osv och samtidigt få in bilen och kunna byta däck där inne då kommer det kännas trångt i mina ögon.

Personligen hade jag inte byggt mindre än så, men då värdesätter jag garageyta väldigt högt också då bilar är en hobby för mig. Och jag hade haft en redskapsbod för allt som har med trädgården att göra :)
Tack snälla för feedback. Vi funderar på att ha ett till förråd fast på husets baksida så det ska vara lite närmare till vissa saker och ting som kanske inte har så mycket med bil och meck att göra. Det känns lite långt att gå till husets framsida för att tex hämta grillen.
 
S Stuff skrev:
Tycker att placeringen verkar vettig.
Sen kan ett garage egentligen aldrig bli för stort, men man tvingas ibland anpassa sig efter tillgängligt utrymma och detaljplan.

Vad som är bästa formen på garaget beror väl lite på hur ni ska använda det och hur många bilar och bråte ni ska ha där.

Jag hade ett garage liknande ditt första alternativ först. Typ 8,5x3,5m. Funkade väl skaplig med en bil men kändes direkt trångt i sidled om man började förvara nåt längs sidorna. Längst in fanns plats för en helt ok arbetsbänk mot bakre väggen.
Det garaget var ruttet och revs så nu är jag snart klar med mitt nya som blev ett litet dubbelgarage. Byggde 6,2x6,2m. Dubbla portar som sträcker sig nästan ända ut till hörnorna. Får då lätt in två bilar som kan placeras nära respektivt vägg och ändå får gott om plats i mitten att kliva i och ur.

på ena halvan får jag in en scoda octavia och får in några grunda plåtskåp framför. På andra halvan har jag en mindre/kortare hobbybil och får då lätt in en 60cm djup arbetbänk framför och kan stå där och mecka. På längden skulle jag nog inte vilja korta ner det till mindre än 6 meter. Med bara 5m längd kan det bli svårt eller omöjligt med en normalstor kombi att öppna och stänga bagageluckan utan att det tar i.

Som jag har det nu kan jag köra in så pass att jag har 3-4dm mellan insida port och dragkroken. Då kan jag ha porten öppen (skjutport 220cm hög) och sen öppna min bagagelucka med bara några cm marginal innan det tar i. Hade jag stått lite närmare så hade bagageluckan smällt upp i porten. Porten "genar" ju lite och sista bortbladet stannar mitt i radien. I alla fall på min modell.
Tack snälla för feedback. Vad skönt att ni fått till ett större garage. Det känns som det är något man ändå bör satsa på när man väl håller på. Vad bra att ni tom får plats två bilar.
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Tack snälla för feedback. Vad skönt att ni fått till ett större garage. Det känns som det är något man ändå bör satsa på när man väl håller på. Vad bra att ni tom får plats två bilar.
Ja vi hoppas det i alla fall. Nu är det inte riktigt klart än invändigt med skåp och så men vi har i alla fall kunnat nyttja det som tänkt i vinter.
Har ett litet trädgårdsförråd bakom men det ska också rivas och byggas större så att jag säkrar att trädgårdsredskap, gräsklippare och sånt är bannlysta från garaget.
Är också glad över men källare på 100m2 som sväljer mycket, bland annat alla vinterkläder. Julprydnader mm.
Tycker det är tråkigt att de flesta nyproducerade villor saknar bra förvaringsutrymmen idag så garaget blir tyvärr mest en plats för prylar och kartonger och inte en plats för fordon
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.