7 305 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Placering av frånluftsdon i kök med kolfilterfläkt
Sida 1 av 2
Hej,
Jag håller på och uppföra ett hus på 44 kvm och skall nu börja med att dra ventilationsrören på vinden.
Huset kommer att ha ett FTX-aggregat och jag har tänkt att ha frånluft(gul) i dusch/toarum och kök samt tilluft(röd) i sovrummen och vardagsrummet (se bifogad pdf).
Vad som gör mig osäker dock är placeringen av frånluften i köket och hur nära kolfilterfläkten/spisen den kan placeras? Eller har det ingen betydelse.
Funderar också på om det räcker med 100 mm spirorör(jag har ett antal liggande efter förra bygget) eller om 125 mm är att föredra?
Tack på förhand.
Jag håller på och uppföra ett hus på 44 kvm och skall nu börja med att dra ventilationsrören på vinden.
Huset kommer att ha ett FTX-aggregat och jag har tänkt att ha frånluft(gul) i dusch/toarum och kök samt tilluft(röd) i sovrummen och vardagsrummet (se bifogad pdf).
Vad som gör mig osäker dock är placeringen av frånluften i köket och hur nära kolfilterfläkten/spisen den kan placeras? Eller har det ingen betydelse.
Funderar också på om det räcker med 100 mm spirorör(jag har ett antal liggande efter förra bygget) eller om 125 mm är att föredra?
Tack på förhand.
Maxar du en fläkt så har du typ 200l/s så det har nog inte mer än en piss i havet av inverkan var du placerar frånluften.L laja57 skrev:Hej,
Tack på förhand.
Det optimala är väl kanske så långt bort från ingången så att friskluft strömmar genom hela köket, men att optimera är bortkastat.
100mm är absolut bra nog om du inte pratar med några purister.
Jag själv har en hel del 100mm spiro i huset som jag inte bytte ut när jag byggde om ventilationen. Vid forcering så hör jag lite sus speciellt från badrum och tvättstuga, men det ger bara känslan att det suger ut luft som fan.
Kör på
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag har för mig att man inte brukar ansluta imkanalen (kökets frånluft) till FTX av brandskyddsskäl, en av de vanligare brandorsakerna är torrkokning på spisen. Så vitt jag minns står det någonstans att imkanalen ska vara rätt nära spisen.
Rätta mig gärna om jag har fel.BirgitS skrev:
Nu är det väl ingen imkanal han ska ha utan vanlig frånluft. Det räknas väl inte som imkanal bara för att frånluften sitter i köket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Den vanliga definitionen av imkanal verkar vara just frånluft i kök.I Installation skrev:
https://imkanal.se/
Den webbplatsen följer helt riktlinjerna i branschrekommendationen Imkanal 2012:2 som har tagits fram av branschorganisationerna och Boverket etc. har lämnat synpunkter.
Det är lite luddigt.BirgitS skrev:
Används frånluften som matlagningsutsug så bör det räknas som imkanal. Används frånluften som….frånluft så är det….frånluftskanal.
Kanal med anslutning till köksfläkt är att anse som imkanal.
Jag kan givetvis ha fel, men det skulle egentligen betyda att om man saknar frånluft i kök så blir t.ex toalettens, eller närmaste frånluft, imkanal då köksluften förr eller senare kommer att ta sig in där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
En kolfilterfläkt tar inte bort allt fett och definitivt inte ånga så det hamnar sånt i kökets frånluftskanal, alltså ett matlagningsutsugA Antemoo skrev:
Nu är väl reglerna just att det ska finnas frånluft i kök.A Antemoo skrev:
Det är få saker som tar bort all fukt och all fett.BirgitS skrev:
Betyder detta att alla frånluftskanalerna egentligen bör brandisoleras då de är sammankopplade i de flesta hus?
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Det var kolfilter som nämndes först.
Normalt sett dockar du inte en kolfilterfläkt direkt mot ett kanalsystem så det blir ingen imkanal.
Ovanför exempelvis en kolfilterfläkt kan du ha ett frånluftsdon för att suga ut rumsluften och följdaktligen luften från fläkten detta är då inte en imkanal
en imkanal får kopplas till vvx däremot så bör man kanske inte i normalfallet välja en rotorväxlare just för luktöverföring. Däremot är det hål i huvvet att välja en växlre med sämre verkningsgrad för att kunna värmeväxla luft från en imkanal i ett bostadshus. Men det är en annan fråga.
Fukten i frånluft och imkanal kommer att smitta över till tilluften i en roterande växlare men inte i en platt eller batterväxlare.
Normalt sett dockar du inte en kolfilterfläkt direkt mot ett kanalsystem så det blir ingen imkanal.
Ovanför exempelvis en kolfilterfläkt kan du ha ett frånluftsdon för att suga ut rumsluften och följdaktligen luften från fläkten detta är då inte en imkanal
en imkanal får kopplas till vvx däremot så bör man kanske inte i normalfallet välja en rotorväxlare just för luktöverföring. Däremot är det hål i huvvet att välja en växlre med sämre verkningsgrad för att kunna värmeväxla luft från en imkanal i ett bostadshus. Men det är en annan fråga.
Fukten i frånluft och imkanal kommer att smitta över till tilluften i en roterande växlare men inte i en platt eller batterväxlare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Så du anser att definitionen på imkanal.se som är skriven av branschorganisationerna etc. är felaktig?I Installation skrev:
Min tolkning (kanske inte korrekt) är att i de fallen jag har läst så är det inte en generell rumsventilation man pratar om.BirgitS skrev:
Tidigare så har även frånluft från badrum räknats som ”imkanal”.
Man har ett allt för brett begrepp enligt min syn på saken så även dörröppningen in till ett kök skulle kunna klassas som imkanal.
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Absolut inte den är klockren. Den har jag läst från pärm till pärm.BirgitS skrev:
Anledningen till att man väljer kolfilter är att slippa just en imkanal. Det förutsätter att kåpan inte är ansluten till frånluftskanalen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag tycker ju att citatet i inlägg 7 just visar att frånluft i kök går i en imkanal.I Installation skrev:
Jag har inte kolfilterfläkt för att slippa en imkanal eftersom jag har en imkanal, jag har kolfilterfläkt för att t.ex. kunna placera hällen en bit bort från föreningens imkanal och få ett bättre sug över hällen än vad centralfläkten åstadkommer.