Ska renovera köket och undrar ifall det finns några bra tumregler kring antal och placeringing av vägguttag vid diskbänken?

Vår diskbänk kommer vara ca 3,5m lång där nästan hela kommer kunna vara arbetsyta om man räknar bort diskho och induktionshäll. Kommer även vara kakel ca 40cm upp på väggen. Bortse från den sneda placeringen av köksfläkt och passbit vid skåpet i bilden (skyller på IKEAS planeringsverktyg).

Hur många eluttag skulle ni rekommendera? Finns det några tumregler kring bra höjd som de ska sitta på? Ska jag sätta dem i kaklet eller ovanför?

Tacksam för hjälp!

• Schematisk ritning av ett kök med diskbänk, skåp, köksfläkt och planerade arbetsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Uttagen bör sitta på avstånd från hällen så att ingen sladd råkar bli bränd av en het stekpanna.

Vad för småel ska stå framme, vattenkokare, kaffebryggare etc.?
Det antalet uttag bör du ju då ha just på det ställe där de är tänkta att stå.

Sen typ två uttag för tillfälliga saker som elvisp och mixer på de ställen där det är tänkt att man ska kunna hålla på med dem. Vilket i ditt fall ser ut att kunna vara på tre ställen, längst till höger och vänster samt mellan häll och ho.

De bör sitta så pass högt att man inte riskerar att t.ex. stänka in i dem när man vispar. Sen är det nog mest en smaksak. Sen vet nog elektrikern som ska göra jobbet bättre om det finns andra regler.

• Gilla
worgen
  • Laddar…
Dessa uttag fungerar bra för det ändamål du är ute efter dvs under skåpet i högra hörnet
Vit trefackig eluttag passande för montering under köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker nog att man ska ha ett (eller flera) uttag i närheten av spis/fläkt. Smidigt när man ska ställa våffeljärnet under fläkten.
När man använder spisen ska man ju dock inte ha något inkopplat där.

• Gilla
Fregol och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare sagt, till vänster om hällen, till höger om diskhon och på arbetsytan mellan häll och diskho. Fast jag skulle välja likadana uttag på alla tre ställena, även om hörnboxen är snygg under ett väggskåp.

• Gilla
worgen
  • Laddar…
Hörnboxarna är väldigt fula. Undvik dem om det går.

• Gilla
Junikväll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.