Hej!
Jag har byggt en pergola 3,5x4 meter. Pergolan står på betongplintar.

Nu vill jag bygga en trädäck under pergolan. Däcket ska "omfamna" pergolas stolpar dva trallen ska gå runt stoplarna med cirka 20 cm...

Min fundering är om jag "får" placera plinarna 30 eller mer cm från balkens sida för att inte hamna aldeles för nära pergolas plint. Blir det tillräckligt stabilt med 195 regeln?

Enligt bilderna jag har hittat så placeras plintarna alltid längts ut...

Några tips eller åsikter?

Vänligen
Tibor

• Handritad skiss av ett trädäck, med plintar markerade i grönt och måttangivelser för avstånd mellan plintar och däckets kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av en vit pergola på betongplintar i en upplyst trädgård, med ett växthus i bakgrunden och omgivande växter.
    Skapa konto
  • Vit pergola i trädgård, står på betongplintar. Orange vattenpump och stege synliga. Mark förbereds för bygge av trädäck under pergolan.
    Skapa konto
En bild på den befintliga konstruktionen hade underlättat för att förstå din frågeställning.

• Gilla
tiborric
  • Laddar…
maah maah skrev:
En bild på den befintliga konstruktionen hade underlättat för att förstå din frågeställning.
Hej!
Jag har lagt upp 2 bilder som är tagna tidigare. Idag har jag grävt 20 cm neråt...och snart har jag grus...Ett spadtag till skulle jag gissa.
/tibor

Om du har grus under så hade jag skippat plintar helt.
Lägg ut ett par (flera par) markplattor av betong och lägg bjälklaget på det.

K
Varför plintar alls för trädäcket? Räcker gott med marksten. Och du har inte tänkt på att fästa i pergolans stolpar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.