4 719 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Placering av ångspärr i sadelkammare i stall
Hej!
Jag bygger stall nu och i stallet kommer det att finnas en wc och en sadelkammare. Normalt sett kommer jag att hålla ca 5 grader varmt i de två utrymmena, men inte minst wc'n måste kunna värmas till rumstemperatur i framtiden. Stalldelen håller ungefär samma temperatur som utomhus. Väggar mot stalldelen är 145mm tjocka och väggen mellan sadelkammare och wc blir 120 mm tjock. Väggarna i wc'n målas med våtrumsfärg på gipsskiva.
Nu undrar jag om och i så fall var jag ska placera ångspärren... Vad tycker ni? Ersätter våtrumsfärg ångspärr? Eftersom sadelkammaren inte kommer att värmas upp så mycket kanske den inte ska ha ångspärr? På bilden har jag numrerat väggarna med rött på insidan för att det ska bli lättare att säga längs vilka väggar ångspärren ska vara...

Tack på förhand!
Jag bygger stall nu och i stallet kommer det att finnas en wc och en sadelkammare. Normalt sett kommer jag att hålla ca 5 grader varmt i de två utrymmena, men inte minst wc'n måste kunna värmas till rumstemperatur i framtiden. Stalldelen håller ungefär samma temperatur som utomhus. Väggar mot stalldelen är 145mm tjocka och väggen mellan sadelkammare och wc blir 120 mm tjock. Väggarna i wc'n målas med våtrumsfärg på gipsskiva.
Nu undrar jag om och i så fall var jag ska placera ångspärren... Vad tycker ni? Ersätter våtrumsfärg ångspärr? Eftersom sadelkammaren inte kommer att värmas upp så mycket kanske den inte ska ha ångspärr? På bilden har jag numrerat väggarna med rött på insidan för att det ska bli lättare att säga längs vilka väggar ångspärren ska vara...

Tack på förhand!
Jag hade inte satt någon ångspärr på väggarna förtroligtvis så kommer du att få fukt på isoleringsidan av ångspärren. Du kommer att ha väldigt hög fukthalt i stallet med jämna mellanrum. Jag vet hur fuktigt vi har i vårt stall när där kommer in fyra våta hästar eller när där hänger fyra dyngsura täcke jag har bra ventilation en 600mm trumma med fläkt och intag i varje box. Jag har murat alla innerväggar i Leca och målat med mineralfärg så att jag inte stänger någon fukt inne.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det var en intressant tanke... Jag har inte tänkt på att fuktigheten ju kan vara högre i stallet än i uppvärmda sadelkammaren, men det låter ju rimligt. Smart att mura i Leca. Dumt att jag redan reglat upp i trä inte minst eftersom jag har några pallar med både 12 och 24 cm tjocka lättbetongblock sedan länge som jag ju skulle kunnat använda. Nåja, nu är det bara att fortsätta på träspåret och fundera ut om man ska ha ångspärr eller inte och i så fall var.
Om jag inte sätter någon ångspärr alls - hur stor är risken att det blir problem eller att jag klarar mig från problem? Kan man räkna med att ingen fukt kondenserar i isoleringen när väggen bara är 145mm tjock?
Om jag inte sätter någon ångspärr alls - hur stor är risken att det blir problem eller att jag klarar mig från problem? Kan man räkna med att ingen fukt kondenserar i isoleringen när väggen bara är 145mm tjock?
Håller också på att bygga sadelkammare och toa i ett befintligt stall använder 120mm reglar och isolering+råspont och har valt att inte använda ångspärr då jag tror risken för problem är mindre utan än med en felplacerad och vad som är rätt kan ju variera med årstiden ev täckestorkning i sadelkammaren värme på eller av ,hästar i stallet eller på bete.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden