4 368 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Placera litet växthus utanför tomtgräns
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Byråkratins avigsida:B BobbyMel skrev:Här hade man önskat att följande skulle hänt. TS kontaktar kommunen som gissningsvis inser att den biten mark som TS önskar nyttja för sitt växthus inte är av något intresse just nu för kommunen som gladeligen godkänner bygglov men med tillägget att om kommunen av någon anledning i framtiden behöver denna bit mark för sig själv eller för sin invånare så kan det bli så att TS får riva och återställa.
Så som jag tolkat beskrivningen som TS gör så handlar det om en bit mark som inte alls ligger i tätbebyggt område och nu kommer denna bit mark istället för att skänka oerhörd glädje för TS och dess närstående stå helt oanvänd och bortglömd. Vad är poängen med det?
Om nå¨gon på kommunen nu skulle givit lov till detta, å alla invånares vägnar, och den biten mark skulle använts för ngt, säg om 10 år - om då någon annan äger fastigheten som kommunen då anmodar att riva växthuset så skulle det nog bli ett jäkla liv, och kanske skulle kommunen (dvs dessa invånare) få ta kostnaden för all återsätllning ändå...
Rimligt ?
Ser inte problemet. Att man har fått bygga och vilka premisser som gäller angående rivning om antingen kommunen säljer eller nyttjar marken eller om någon annan köper TS fastighet skrivs bara in i ett avtal. Min erfarenhet är mer att folk blir arga när de inte får göra saker och anledningen inte är logisk och leder till största möjliga lycka för alla inblandade.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Helt sant, i vår grannkommun har bygglovsavdelningen gett kommunen sanktionsavgifter för alla möjliga saker. Allt från nedsågade träd (120’), byggda pumphus (25’) och utställda containrar utan tillstånd (12’).H hempularen skrev:
Jag tror att i TS fall så kommer kommunen säkert inte märka något om ingen anmäler det. Jag vet att vissa kommuner tittar på flygfoton efter annekterade områden, men det gäller oftast nybyggda områden där ägarna tagit sig lite friheter när de ändå anlägger tomterna, eller om de får in tips.
Preskriptionstiden gäller väll ish i detta fallet men ändå inte. Efter 10 år kan inget föreläggande ges av bygglovsavdelningen men markägaren kan ju fortfarande göra anspråk på sin mark och kräva återställning. Även efter 10år. Det TS skulle kunna göra då är att neka ägandet till växthuset och invånarna i kommunen får bekosta rivning och återställning. Kommer säkert bli en notis i lokala tidningen och man blir måttligt populär i bygden.
Klicka här för att svara