750 läst ·
4 svar
750 läst
4 svar
Placera hydropress utanför huset
Hej!
Håller på renoverar tvättstugan. Har engen brunn med djuppump och idag kommer vattnet in till tvättstugan där hydropress och filter bl a. finns.
Då dessa tar mycket plats (i den för övrigt trånga tvättstugan) så vill vi gärna flytta dessa.
Jag har då börjat fundera på bygga som ett litet pumphus i mot grundmuren (har krypgrund) utanför tvättstugan och där placera alltsammans. Förstår att allt behöver läggas frostfritt och att ev frostvakt behövs. Kan där även koppla på rör till dagvattenrören för tömning t.ex.
Finns det i övrigt några hinder eller något bra att tänka på ang lösningen?
Tack på förhand!
Håller på renoverar tvättstugan. Har engen brunn med djuppump och idag kommer vattnet in till tvättstugan där hydropress och filter bl a. finns.
Då dessa tar mycket plats (i den för övrigt trånga tvättstugan) så vill vi gärna flytta dessa.
Jag har då börjat fundera på bygga som ett litet pumphus i mot grundmuren (har krypgrund) utanför tvättstugan och där placera alltsammans. Förstår att allt behöver läggas frostfritt och att ev frostvakt behövs. Kan där även koppla på rör till dagvattenrören för tömning t.ex.
Finns det i övrigt några hinder eller något bra att tänka på ang lösningen?
Tack på förhand!
Jag ser inga problem med att ha hydropress och filter i ett separat min-rum utanför huset.
Sätt dit alla saker så dom är lätta att serva bygg sedan ett lämpligt "tillräckligt stort" hus / kapsling som är välisolerad runt om.
Sätt dit alla saker så dom är lätta att serva bygg sedan ett lämpligt "tillräckligt stort" hus / kapsling som är välisolerad runt om.
Okej, låter bra då är det ungefär som jag tänkt mig.L Leif i Skåne skrev:
Kan ju precis som fribygg skriver även vara ett alternativ att placera alltsammans i krypgrunden.
Vill man inte ha en stor hydropress så kan man använda ett system för konstant vattentryck genom att använda en frekvens omformare. Tryckkärlet är bara på några liter och tar ingen plats.
https://www.emspump.se/pdf/1309.pdf
https://www.emspump.se/pdf/1309.pdf
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Placera litet växthus utanför tomtgräns
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Murstocken placerad delvis utanför avsedd betongplatta
Grund & Markarbeten -
Placera badtunna lite utanför tomten...
Pool -
Var placera pump/hydropresstank?
Vatten & Avlopp -
Kan backventilen tillfälligt placeras intill hydropressen i stället för i brunnen?
Vatten & Avlopp