Jag skulle vilja resonera lite kring placering av en badtunna.
Vi har ett sommarhus som ligger på stranden på en liten "egen" udde. Dvs inga naturliga promenadstråk i direkt anslutning. Några meter från tomtgränsen finns en lockande klippskreva ut mot sjön. Den skulle passa ypperligt att ställa en badtunna i. Avskildheten är god, utsikten är finfin och installationen skulle inte lämna några bestående men i naturen.
Hur hade ni resonerat kring detta tilltag?
Vad kan hända?

Att du får ett föreläggande om att flytta tunnan, kan väl inte bli värre.

Protte

Vem äger marken??

En nybliven bonde som äger tämligen mycket mark i omgivningen. En kontakt med honom torde naturligtvis. Vara en god idé. Marken har rymt ett värn.

Mikael_L
Har du en privatperson som markägare borde ju denna kontaktas. Tänk vad du själv skulle bli bindgalen om någon från en grannfastighet började använda din mark utan att fråga ...

Och då kommer nästa problem, blir det livat om badet så är det markägaren som får stöten.
Dock är den förhoppningsvis ganska mild i första skedet, bara en anmodan att avlägsna svartbygget (eller det som bryter mot strandskyddet) och så blir det inget mer än så.

Men med lite otur har myndigheterna någon liten arsenal av värre saker att ta till och väljer att nyttja detta.
Men jag ska inte påskina att jag har någon speciellt bra koll på hur myndigheterna kan och brukar hantera sådant här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.