5 436 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Placera hus på smal tomt
Det kommer inte vara just någon genomfartstrafik då det är ett ganska litet villaområde så bullernivån är jag inte orolig för. Denna tomt har varit reserverad innan men blev nyligen ledig, vet ej anledningen. Det är dock den minsta tomten i området men jag tycker ändå den är bra med sitt läge.
Bullret kommer man ju i vilket fall inte ifrån. Men det är bra mycket lättare att skydda sig mot bullret inomhus än utomhus.
Med välisolerade väggar och isolerglasfönster får man lätt ner bullret inomhus till hanterbara nivåer. Bygger man nytt kan man dessutom fundera på hur många fönster som behövs alls mot de väderstrecken, eller hur stora de nödvändigtvis måste vara.
Ute i trädgården däremot finns det inte mycket som hjälper. Däremot utgör ju själva huset ett naturligt bullerskydd för trädgården.
Alltså vill man ha huset närmast eventuell bullrande väg så man får mindre buller på sin tomt. Alltså nordöstra hörnet.
Med välisolerade väggar och isolerglasfönster får man lätt ner bullret inomhus till hanterbara nivåer. Bygger man nytt kan man dessutom fundera på hur många fönster som behövs alls mot de väderstrecken, eller hur stora de nödvändigtvis måste vara.
Ute i trädgården däremot finns det inte mycket som hjälper. Däremot utgör ju själva huset ett naturligt bullerskydd för trädgården.
Alltså vill man ha huset närmast eventuell bullrande väg så man får mindre buller på sin tomt. Alltså nordöstra hörnet.
Tänk också på vinden, då det ser ut som en åker med raka gator. Då finns det risk för blåst, och om det går så ha en uteplats där det är lä. Det går ju ex. att bygga vinkelhus som skyddar lite mer mot vind, uterum eller andra lösningar.
Klicka här för att svara