Vi har en plan tomt i ett villaområde som är 30m x 25m, sidan som är 30m är mot villagatan och baksidan är mot en gångbana, 25m sidorna är mot grannar. Huset har vi tänkt lägga mot villagatan 5-6m in i tomten och ett friliggande garage på vänster sida.
Vår tanke är att placera garaget 9m in på tomten 1m från tomtgränsen och huset 4m till höger om garaget. På så vis får vi också en uteplats till höger om huset.
Mått:
Hus: 13,5 x 8,3
Garage: 6,3 x 4
Bild på tänkt placering fast där det står 5 m tänkte vi 4m
Vår tanke är att placera garaget 9m in på tomten 1m från tomtgränsen och huset 4m till höger om garaget. På så vis får vi också en uteplats till höger om huset.
Mått:
Hus: 13,5 x 8,3
Garage: 6,3 x 4
Bild på tänkt placering fast där det står 5 m tänkte vi 4m
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Hade det varit jag så hade jag flyttat in garaget lite längre. Vi har ca 11 meters garageuppfart och det är lagom om man vill ställa 2 bilar på rad. Vi har även efter inflytt breddat uppfarten från 4m (garagets bredd) till 8m så att man kan parkera bilar i bredd. Helt klart ett bra val om man som vi inte har möjlighet att parkera på gatan och vill kunna ha lite gäster på besök. Vårt garage står 1,5m från tomtgränsen och vi har hårdgjord yta hela vägen ut till tomtgräns samt även mellan garage och tomtgräns så att den ytan kan användas till att ställa cykeln, etc.
Sen hade jag själv maximerat ytan i syd och väst och nog kompromissat bort uteplats i nordöst (förutsatt att kartan stämmer med väderstrecken) och flyttat huset närmare garaget så att man kan använda grovingången (för visst är det ett Mimer?) som smidig ingång från garaget. Men det är ju lite vad man föredrar såklart.
Om det är huset ifråga så är det samma som vi in i det sista bestämt oss för. Ändrade oss dock i sista stund till Höner. Ni har inte funderat på längre garage? Vi valde 9,3 x 4m garage (33 m2 invändigt) och har redan börjat planera för att bygga redskapsbod innan jag ens hämtat alla mina verktyg och maskiner från sommarstugan. Det fyller snabbt på med gräsklippare och annan utrustning. Hade vi haft plats på tomten hade vi valt 9,3 x 6,4 m.
Såhär blev det för oss (lite svår tomt med sin speciella form) och vi önskar att vi hade lite längre till tomtgränsen i västerläge, men det gick tyvärr inte.
/Erik
Sen hade jag själv maximerat ytan i syd och väst och nog kompromissat bort uteplats i nordöst (förutsatt att kartan stämmer med väderstrecken) och flyttat huset närmare garaget så att man kan använda grovingången (för visst är det ett Mimer?) som smidig ingång från garaget. Men det är ju lite vad man föredrar såklart.
Om det är huset ifråga så är det samma som vi in i det sista bestämt oss för. Ändrade oss dock i sista stund till Höner. Ni har inte funderat på längre garage? Vi valde 9,3 x 4m garage (33 m2 invändigt) och har redan börjat planera för att bygga redskapsbod innan jag ens hämtat alla mina verktyg och maskiner från sommarstugan. Det fyller snabbt på med gräsklippare och annan utrustning. Hade vi haft plats på tomten hade vi valt 9,3 x 6,4 m.
Såhär blev det för oss (lite svår tomt med sin speciella form) och vi önskar att vi hade lite längre till tomtgränsen i västerläge, men det gick tyvärr inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Erik
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Dags och kvällssol på vänstersidan av er tomt. Där skulle jag lägga fokus på uteplats.
Klicka här för att svara