Tänkte köpa en elektronisk diskmaskinsavstängare som jag placerar innanför dörren, men lättillgänglig, är det ok enligt reglementen för säker vatten eller de branchregler som gäller? Min röris har semester och jag måste bestämma om jag ska ha hål i skiva för avstängaren eller inte.

Inte om man läser reglerna.

1. 2.5.4 Vattenanslutna apparater i kök

Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk.

Är det typ en sådan här http://www.sigro.se/sv/damixa/damixa-edma-dm-avstaengning.php
?
Då faller ju helt anledningen till att den ska vara lätt åtkomliga (komma ihåg att stänga av den) . Dvs man borde kunna montera den som man vill (gömd).

Edit:
Men för att följa reglerna så måste du montera hela ventilen ovan bänk !!! Det borde väl stå "ventilmanövrering ovan bänk" el liknande.

Redigerat:
Som det redan sagt, ovan bänk är det som gäller!

Tack för svaren, klart och tydligt! Har markerat upp för hål med diametern 21mm för avstängaren :)

Är det nån som stänger av vattnet till diskmaskin ?

smurfen72 skrev:
Ja. Alltid.

Ja stänger av vattnet, men kolla in waterfuse det ger trygghet.

smurfen72 skrev:
Yes!

smurfen72 skrev:
Nä, därför vill ja ha den elektroniska varianten så jag slipper göra det :)

Dr.L skrev:
Ja stänger av vattnet, men kolla in waterfuse det ger trygghet.
Hur funkar det om du reser bort men vill ha automatiska bevattningssystemet för trädgården?

D09
Ditt försäkringsbolag kommer anmärka på det om du inte har ovan bänk.

Det gjorde dom hos mig men jag hade inte möjligheten att koppla på till min kran så jag körde på under bänk.
Det måste ändå stängas av manuellt oavsett, en beteende fråga. Där tror jag mer på en automatisk som du är inne på.

Kolla med ditt försäkringsbolag om dom godkänner systemet.

Hade en Bosch diskmaskin för några år sen på den satt det nån grej som stängde av vattnet har Cylinda nu men gillade Bosch bättre. Verkar vara flera som stänger av vattnet jag gör det aldrig är det krav på att vattnet ska stängas av eller räcker det att kran sitter ovan bänk ?

D09
smurfen72 skrev:
Iaf om man åker bort över helgen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.