Men tar inte isoleringen åt sig fukt som sedan gör att fatet rostar? Men om man bygger in fatet så behöver man ju inte elda lika intensivt för att få värme, och då håller fatet kanske bättre ändå

• Gilla
hpetters
  • Laddar…
T trafe skrev:
Men tar inte isoleringen åt sig fukt som sedan gör att fatet rostar? Men om man bygger in fatet så behöver man ju inte elda lika intensivt för att få värme, och då håller fatet kanske bättre ändå
Du måste ha nån form av ventil som släpper ut både tryck och fukt.... Om du putsar på isoleringen alltså...

O
Såg en intressant lösning från tidningen Land som jag blev lite inspirerad av.

• Mobil bastu byggd av vågplåt med skorsten och på hjul på en träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Obs! Det är Inte min ugn utan den i tidningen..

Haha, dom har snott en kundvagn som underrede.

Brännis Brännis skrev:
Haha, dom har snott en kundvagn som underrede.
nä köpt från konkurs

• Gilla
Brännis
  • Laddar…
Hej på er och ursäkta sent svar! Jag sålde huset till sambon i höstas och flyttade till innerstadslägenhet - men det var på inget sätt ugnens fel!

Hade jag byggt den igen så hade jag gjort luckan tätare, det var mycket värme som läckte ut på sidorna. Hade nog också fixat möjlighet att reglera lufttillflödet. Möjlighet att mata med ved och aska ur från baksidan skulle kunna vara ytterligare en förbättring.

Angående fatets livslängd - min pappa byggde en rök av ett fat för ungefär 35 år sen. Fatet har stått ute sen dess, och håller fortfarande ihop även om det börjat bli lite frasigt på en del ställen.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Har planer på att använda en gammal hydrofor, 57 cm diameter. Tips på en bra modell ? Ja jag vet att den är galvad men det avlägsnar jag innan pizzabak !

• Gammal hydrofor med 57 cm diameter på en asfalterad uppfart, omgiven av trädgårdsverktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GöranEdlund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.