Bara ett litet tips för er som är i köpartagen på teknikprylar från Pixmania. Läs återförsäljareforumet på t ex Pricerunner innan ni gör det. Önskar jag gjort det.

Beställde en simpel hårddisk så det är ju inte några större summor vi talar om. Men tiden som gått och går åt för att försöka få hem varan överstiger vida detta...

Valde banköverföring för att slippa exponera kreditkortsnummer etc. Beställde varan 30/5 -11 och betalade 31/5 -11 och de har per idag 14/6 -11 fortfarande inte kunan identifiera min betalning trots att jag angivit namn, telefonnummer, adress och beställningsnummer i betalningen samt att jag har skickat om dessa uppgifter till deras support x antal gånger samt fått banken att faxa över en bekräftelse på att de har utfört betalningen (!).

Sedan i fredags, 10/6 -11 svarar inte Pixmania på mina mail trots att de då lovade en statusuppdatering.

Det intressanta är att det på deras villkorssida anger att banköverföring "tar ett par dagar". När jag första gången ringde deras beställningssupport sade de att det tar 10 dagar för dem att identifiera betalningen. "Nej, det står inte på hemsidan" förklarade supportpersonen lite ursäktande. De har uppenbarligen en fix tidsrymd, om det sedan är för att tjäna ränta eller hoppas på att inköpspriset på produkten ska gå ner ska jag låta vara osagt. Å andra sidan har min identifiering tagit än längre pris och hårddisken har redan gått ner några tior i pris. Suck

Hur funkar det med garanti? Får man skicka caran till Franrike med rek o stå för kostnaden? Det fick jag med min Ricoh kamera :(

Om jag förstått foruminläggen kring Pixmania så är det fortfarande fallet. Undrar vad det kostar om man har en trasig 50" TV?!

Själv kikade jag inte på det (heller) då jag inte skulle orka returnera en trasig hårddisk även om det var i Stockholm :P

TV?

Vet inte.
Men min Ricoh som kostade 2000 i inköp skulle kosta ca 750:- för 3 år sen. Då köpte jag en mycket bättre kamera från Cyberphoto.

Hade en billig AC som gick sönder, kunde då beställa fraktsedel så skulle den hämtas av speditör. Men blev liksom inte av att jag tog tag i det. Annars beställt en hel del från Pixmania utan problem. Ett tips är att Webhallen idag ägs av Pixmania och håller liknande priser men billigare frakt. Och säljer det mesta...

Bankbetalning till annat land än Sverige? Tror inte det. Andra länders system är mycket långsammare än våra.

mrfrenzy skrev:
Banköverföring i förskott är den absolut sämsta betalningsmetoden, kreditkort är mycket säkrare.
Hmmm... man lär sig av sina misstag :blushing:

Pixmania är bara att rekommendera om man är SÄKER på exakt vad man vill ha och absolut inte kommer returnera då deras system är upplags som så att det är nästan omöjligt att skicka tillbaka. Betala gör man med faktura. När man fått varan.

BorgP skrev:
Bankbetalning till annat land än Sverige? Tror inte det. Andra länders system är mycket långsammare än våra.
Funkar alldeles utmärkt i alla fall till/från Spanien och till Tyskland vilket jag provat. Tar en eller två dagar längre tid än för en banköverföring inom Sverige. Inom Tyskland resp Spanien går det lika snabbt enligt kompisar på plats (har ej provat själv). Det du tänker på är kanske överföringar till/från banker utanför Europa. Inom dessa länder kan det dock gå lika snabbt ändå som här hemma.

Tja, 37 dagar efter den ursprungliga beställningen och 15 dagar efter det att de sagt att de skickat hårddisken har jag fortfarande inte fått något. Finns det något man kan göra mot dem eller är det bara att se pengarna såsom förverkade?

Redigerat:
Kontakta dom igen?

Be dom att skicka ett skriftligt intyg på att de inte anser sig kunna ta emot/hitta din betalning. Gå till banken med detta och be dom att dra tillbaka betalningen.

Här kanske jag var lite otydlig. För 15 dagar sedan blandade sig Pricerunners kundtjänst (det var via dem jag beställde hårddisken) in i ärendet och då hittade de plötsligt pengarna och meddelade att de skickat hårddisken. Fick till och med tillbaks 90 spänn för frakten som plåster på såren. Hårddisken har jag dock inte sett till. Har haft kontakt dem efter det för att se vad som händer utan någon respons och senast idag försökte jag igen, så även hos Pricerunner. Återstår att se om det ger något.

Försökte med banken i ett tidigt skede men de hade av förklarliga skäl inga som helst möjligheter att gå in på något konto och dra tillbaks pengar. Enda möjligheten är att Pixmania skickar tillbaks pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.