cem77 skrev:
[länk]

Jo, jag vet ;)... Jag var ju blåögd och litade på Pricerunners betyg och antal omdömen och gjorde ingen dubbelkoll. Märkligt att Pricerunner ger sig i lag med leverantörer som dessa med allt vad det innebär för deras rykte. Plus att de nu lägger tid på att gå på Pixmania i det här ärendet...

Och i dag anslöts jag till dem som har dragits in i Pixmania "skyller på distributören"-spel. Av mängden inlägg på nätet är jag inte ensammen.

"Tack för ditt mail. Jag beklagar det besvär du haft med din beställning. Då du inte har fått din försändelse levererad ännu behöver vi att du fyller i bifogad blankett samt sänder en kopia på din id-handling (fram och baksida). Detta för att kunna starta en utredning med transportören. "

:wow:

Har aldrig hört att DHL skulle behöva något annat än det trackingnummer som avsändaren har fått på sin fraktsedel

Äntligen har de kommit fram till att de har slarvat bort mitt paket och erbjuder mig pengarna tillbaka. Ropar ju inte riktigt hej förrän jag ser € på mitt konto. Tror jag uppe i 43 dagar utan att ha lyckats köpa min hårddisk! Törs inte räkna på alla timmar jag spenderat i telefon och mailskrivande.

Fortfarande imponerad :cool: av att de krävde ID-kort för att starta en eftersökning av mitt paket. "Vi måste ju veta att det är mottagaren som förlustanmäler försändelsen".

För att summera tråden:

Handla inte av Pixmania och tag betygssättningen på Pricerunner, Prisjakt et al med en extremt stor nypa salt. De har andra drivkrafter bakom de betygen än vad du som köpare har. Sök runt och fråga på forum istället.

Sorry men det var bland det konstigaste jag har läst.....

Att piximania varit katastrofalt urusla på den svenska marknadEn är ett välkänt faktum, däremot kan man om man följer deras betygsutveckling på tex prisjakt att dom har bättrat sig något helt otroligt det senaste året.

Sedan förstår jag inte vad du menar att du beställt av pricerunner, du beställde väl av pixmania....
Vidare så sätts ju företagsbetygen hos prisjakt osv av oss konsumenter och inte av resp köptjänst.

Nog har piximania klantat till det i dit fall men ja undrar om inte du själv är en del i problemet då det är uppenbart att
du inte näthandlat så mycket, vilket inte är något som du skall belastas för..

Nimajneb skrev:
Nog har piximania klantat till det i dit fall men ja undrar om inte du själv är en del i problemet då det är uppenbart att
du inte näthandlat så mycket
, vilket inte är något som du skall belastas för..
Det var väl ganska onödigt att skriva? Det spelar väl ingen roll hur lite/mycket man har näthandlat man skall ju få sin vara oavsett om man har handlat tidigare eller ej?
Jobbigt att börja sin karriär som näthandlare annars:D

Hela ditt inlägg känns ju lite onödigt, TS kanske blandar ihop piximania och pricerunner men jag fattade ju vad han menade ändå, det kanske inte du gjorde?

Han ville ju bara vara snäll och varna för ett företag som misskötte sig!

Henke O skrev:
Det var väl ganska onödigt att skriva? Det spelar väl ingen roll hur lite/mycket man har näthandlat man skall ju få sin vara oavsett om man har handlat tidigare eller ej?
Jobbigt att börja sin karriär som näthandlare annars:D

Hela ditt inlägg känns ju lite onödigt, TS kanske blandar ihop piximania och pricerunner men jag fattade ju vad han menade ändå, det kanske inte du gjorde?

Han ville ju bara vara snäll och varna för ett företag som misskötte sig!
Efter vad du skriver tycker jag mitt inlägg blir ännu viktigare. Då vi inte har någon möjlighet att lyssna på pixmania version så blir hela tråden en snedvriden snyftis men jag ser ingen saklig grund för att hänga ut pixmania.

Jag tycker absolut inte att byggahus.se ska ha dessa typer av trådar, bättre i så fall att skriva ett omdöme på prisjakt o pricerunner.

Notera dock att jag inte har några som helst kopplingar till piximania och vägrar handla där av olika anledningar.

Nimajneb skrev:
Efter vad du skriver tycker jag mitt inlägg blir ännu viktigare. Då vi inte har någon möjlighet att lyssna på pixmania version så blir hela tråden en snedvriden snyftis men jag ser ingen saklig grund för att hänga ut pixmania.

Jag tycker absolut inte att byggahus.se ska ha dessa typer av trådar, bättre i så fall att skriva ett omdöme på prisjakt o pricerunner.

Notera dock att jag inte har några som helst kopplingar till piximania och vägrar handla där av olika anledningar.
Här kan jag köpa din argumentation, även om jag tycker alla varningar för företag som missköter sig är bra varningar.

Dock tycker inte jag detta framgick i ditt förra inlägg utan verkade mer i mina ögon som om att TS hade sig själv att skylla för Piximanias misstag.

Men jag förstår vad du menar, bara för att ett företag gör fel mot EN kund betyder inte det att det är ett dåligt företag som missköter sig hela tidan.

Mvh¨
Henke

Ja, det var ett intressant tonläge du valde.

Det är möjligt att jag varit otydlig på något ställe kring vems betyget är men jag är fullt medveten om att jag handlat av Pixmania och inte Pricerunner och att fel gjorda är Pixmanias. Det borde du inse om du läser tråden igen.

Det är möjligt att Pixmania har förbättrat sig men om du studerar och funderar lite över deras villkor (vilket jag inte gjorde, klantigt nog) och googlar på erfarenheter folk har av dem _idag_ så borde det stå klart även för dig att de har en bra bit kvar.

Trots min 'uppenbara oerfarenhet' har jag genomfört en stor mängd internetbeställningar och betalningar, oavsett om vi talar om kreditkort, Paypal, direktbetalningar eller annat sätt, och detta är första gången jag har haft problem, både med leverans och med betalning.

Kanske har jag haft tur men huvudsakligen skulle jag säga att det beror på att jag varit noggrannare med leverantörkontroll o referenser tidigare. Den här gången var jag stressad och utgick från att den betygssättning Pixmania får på Pricerunner o Prisjakt var att lita på, just eftersom den är så hög. *Men återigen, googlar du så ser du att det inte är hela sanningen. Vad som inte framgår av betygen är de affärer som av olika skäl inte har avslutats på ett korrekt sätt (t ex min), returer etc och det verkar vara ganska många för just Pixmania, även sådana med höga belopp utestående.*

Jag tycker att det är ytterst märkligt av dig att säga att den här varningen inte borde finnas på Byggahus. *Diskussioner kring produkters och leverantörers kvalite är väl ett av syftena med sajten? Och Pixmanias utbud är väl i allra högsta grad relevant att diskutera i t ex Teknik-forumet? Kritiken är väl underbyggd (jag har beställt och betalat en vara, inte fått den och haft svårt att få tillbaks pengarna) och det finns flera personer med exakt samma problem med Pixmania _idag_ så det är ju inte en engångsföreteelse. Sedan är det väl upp till läsarna att göra vad de vill med varningen utefter sina egna erfarenheter o värderingar.*

Ursäkta ev felstavningar etc, skriver på min telefon

Då tar vi det igen, pixamania är en stor koncern som verkar över stora delar av Europa, traditionellt sett så har dom betett sig uruselt gentemot kunderna men ha uppenbarligen förbättrat sig dom senaste åren. Du hänvisar till omdömena som kunderna gör på tex prisjakt, dessa är mycket varierande men vad pixie gör bra är att dom själva går in o kommenterar dessa inlägg och försöker offentligt hitta lösningar. För detta skall dom ha all heder.
Detta gör att ditt beklagande hör hemma på tex prisjakt istället för ett forum som handlar om husrenoveringar och liknande. Jag tycker det vore synnerligen trist om alla plötsligt skulle kladda ner byggahus med klagomål på varenda butik o hantverkare dom mött.

Därför tycker jag att du istället skall ta några minuter och skriva om dina erfarenheter på prisjakt och på så sät når du även rätt målgrupp samt att pixie själva kan ge svar på tal.

För att balansera upp denna trista tråd tänkte jag dela med mig av min helt färska erfarenhet av Pixmania. För en dryg vecka sedan beställde jag utrustning till mitt bygge av fast nätverk i huset (alltså relevant för byggahus). Jag betalade med kontokort, fick mail efter en dag att varorna var packade, och jag kunde hämta ut dem i lokala Ica-butiken efter mindre än en vecka (detta var i förra veckan). Jag valde dem då de var billigast i prisjakt på just denna vara. Jag är en mycket nöjd kund.

Jag har beställt från Pixmania fyra gånger under de senaste två åren och aldrig haft några problem. Snabba leveranser (max 5 dagar) och väl förpackade varor. Samtliga gånger har jag betalat med kreditkort men inte fått någon extra avgift pga detta (kan dock ha ändrats på senare tid).

Däremot är deras webbplats lite lurig som försöker lägga på en massa extra försäkringar mm. men det är kanske inte så ovanligt.

Ang. banköverföringar så tycker inte jag att det brukar vara något problem, bara man undersöker firman litegrann, läser andras åsikter på forum osv. Jag har gjort 10-15 affärer á 10-20 000kr med små garageföretag i EU på detta sätt under de senaste åren och aldrig haft några problem. Mest skakigt var det väl när jag bokade ett litet hotell i Venezuela genom en överföring till ägarens personkonto i NY. Men det funkade bra, han satt och väntade med ett par öl i näven :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.