Det är inget konstigt med att höljet är spänningssatt, kan säkert driva några tiondels mA genom den som rör vid den. I de flesta fall inget annat än kapacitiv koppling, annars märks det säkert betydligt mer. De gamla testmejslarna med glimlampa som fanns förr lyser fint mot en oansluten kabelmantel eller "plåtkulo", samma givetvis med ledningar i metallrör vid armaturer etc.
 
Rrrrr skrev:
Testknappen på JFB fungerar bra för att testa själva jordfelsbrytarens funktion.
Nädu en jfb kan skrämmande nog gå sönder så att den slutar reagera på elfel men ändå reagerar på testknappen, finns det något sämre än falsk trygghet?

Mikael_L skrev:
Varför tror du att ditt motstånd är bättre än det i JFB'n inbyggda?
I en större undersökning i danmark på ~1000 fastmonterade JFB så var 7% trasiga varav 4% slog ifrån när testknappen användes men de slog inte ifrån på riktiga elfel, länk till undersökningen finns i annan tråd om jfb.
 
Redigerat:
tjaboo skrev:
Nädu en jfb kan skrämmande nog gå sönder så att den slutar reagera på elfel men ändå reagerar på testknappen, finns det något sämre än falsk trygghet?

I en större undersökning i danmark på ~1000 fastmonterade JFB så var 7% trasiga varav 4% slog ifrån när testknappen användes men de slog inte ifrån på riktiga elfel, länk till undersökningen finns i annan tråd om jfb.
Undrar hur det kan gå till?? Testknappen skall ju vara kopplad till en egen ledare genom strömtrafon. Måste handla om felkonstruktion.
 
Mikael_L
tjaboo skrev:
I en större undersökning i danmark på ~1000 fastmonterade JFB så var 7% trasiga varav 4% slog ifrån när testknappen användes men de slog inte ifrån på riktiga elfel, länk till undersökningen finns i annan tråd om jfb.
Ganska otroligt, för det kan inte heller handla motstånd som bränt eller lossnat då, utan motstånd som väldigt besynnerligt har fått lägre resistans. Ja eller att tillverkaren har satt in för låg R från första början då ...
PLUS att JFB samtidigt har börjat mäta strömmen fel också ...

Dvs, dessa 4% av testade JFB har alla råkat ut för ett dubbelfel. :O

Var det endast Biltema-JFB som testades? ;)
 
mycke_nu skrev:
Måste handla om felkonstruktion.
Hur troligt är det att flera olika tillverkare gör samma felkonstruktion?

Mikael_L skrev:
Var det endast Biltema-JFB som testades? ;)
Inga alls såvida inte husbyggare/elektriker i danmark handlar där...även stora tillverkare finns med bland dom jfb som va trasiga.
 
tjaboo skrev:
Hur troligt är det att flera olika tillverkare gör samma felkonstruktion?
Tillverkarna gör inte elektronikkretsen som sitter i JFBn, det kan finnas ett fel där.
 
Danmark var tidigare med att installera JFB än Sverige och därför var många JFB av den äldre typen som inte klara strömstötar m.m. Det var vad jag hörde efter att den undersökningen hade publicerats, så det går inte att direkt överföra det resultatet till svenska jordfelsbrytare. Har även hört någonting om att alla JFB som är äldre än -95 bör bytas ut.

//Patrik
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
När vi ändå pratar kulo, hur står sig följande på "farlighetsskalan" och kan det vara idé att riva skiten? Huset från -46 tror jag. Finns partier som inte är lika fräscha..
 
  • kulo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser inte ut som Kulo, är det verkligen metallmantel?
 
Utgick från det, men det kanske det inte är. Hade bort locket på en dosa, men tittade inte så noga på själva manteln där. Men frågan kvartstår. En hel del i den källaren är i behov av byte och ska man då sätta en dosa på lämpligt ställe och gå över till EKK / EKLK eller är det en bra idé att dra nytt ända från central?
 
OM de är från 1948 så är det nog bra att byta ut kablarna. Men jag tror inte det. De kablar av äldra datum jag sett har haft en vävd mantel med ganska grov struktur. Eller så då Kulo med plåtmantel. På bilden ser det inte ut som kulo.

Brytaren på bilden är definitivt inte så gammal, snarare 60 tal.

Det verkar osannolikt att man skulle byta ut en brytare från 1948 redan i början på 60 talet. Därför tror jag att även kablarna kan vara av lite nyare datum, dvs att alltihop är nyinstallerat på den tiden.

Det var inte helt ovanligt att källare inte hade eljus i äldre hus. I mitt föräldrahem som var byggt 1935, och inköpt av föräldrarna 1950, så installerades el i källaren 1955 eller 56.

Sedan mitten på 50 talet har man haft PVC isolerade trådar (vet dock inte om det även gäller i kulo och liknande kablar), PVC isolerade trådar är idag oftas OK, och inte i akut behov att bytas ut.
 
Det där ser inte ut som kulo, det ser snarare ut som det som förr skulle motsvara EKLK, det är sådant som man inte rör, börjar man rota i det så ska man vara beredd på att byta ALLT.

Om man är osäker på skicket så är det att megga anläggningen.
 
Man ser ju tydligt att brytaren är bytt, det har suttit en med högre IP-klass från början, mönstret av "mindre urblekning" i träet påminner om äldre brytare med bättre ip-klass än den på bild, och avskalningen passar också en sån brytare bättre än brytaren på bilden.

Brytaren på bild må vara från 60-talet men det är ju inget som säger att den installerats just då. Om den var i fräscht skick så kan den väl ha installerats begagnad på 70-80-talet.
 
Kablarna är av en blymantlad typ som senare kallades EKKL, ledarisolering och utfyllnad av gummi och mantel av en sorts tidig plasttyp, ofta kallad konstharts etc. Ofta är gummit i dessa av bra kvalite och det är säkert inget fel på installationen, troligtvis mycket fackmässigt utfört i den gedigna gjutjärnsdosan. Öppna den och kolla om gummit verkar upptorkat, är det ok behöver du inte oroa dig över detta.
 
... eller lyft på locket på (den något felaktigt installerade) strömbrytaren och titta på gummit där istället.

Jag vet visserligen inte säkert hur locket på dosan ser ut men det verkar inte otroligt att det är en packning mellan lock och resten av dosan och den packningen kan kanske ge upp när man inspekterar fast resten är friskt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.