Igår upptäckte jag något lustigt, skulle tända taklampan, råkade komma åt kulokabeln med lillfingret och det pirrade till. Inte så att det var otäckt eller ens kändes ordentligt. Mer som att hålla fingret på något vibrerande. När lampan var på, så pirrade det mer än när den var av.

Förutsättningar: Masonitgolv i gammalt trähus, -MH- i strumplästen, kulokabel (old skool, metallhölje, litet målad på), JFB finns och testad för mindre än 12 månader sedan.

Borde jag oroa mig?

Mät mellan höljet och jord och se om du får några volt. Det är säkert ofarligt, men det ska ju inte pirra av att peta på kabeln. Felsök om du vill eller ännu hellre, byt ut till nytt. Kulon lever på lånad tid.

Och en sak till, det är dags att testa jordfelsbrytaren igen. 2 ggr/år ska man göra det. Tryck på knappen. ;)

//Patrik

Mikael_L
Kul(o) !! :cool:

Patrik_Hed skrev:
Och en sak till, det är dags att testa jordfelsbrytaren igen. 2 ggr/år ska man göra det. Tryck på knappen. ;)
Ska man testa en jordfelsbrytare så ska det göras med ett fejkat elfel, förvånansvärt ofta kan jfb lösa ut på testknappen men inte på äkta elfel.

Själv använder jag en stickpropp som leder 40mA till jord för att fejka ett elfel.

Är det inte samma klassiska symtom du får när du har lampor i metall, speciellt golvlampor, och du kan uppfatta "små vibrationer", dvs en mindre spänning/ström i höljet. Oberoende om lampan är av eller på.

• Gilla
Keld
  • Laddar…
Riv ut all gammal Kulo så snart du kan, det är inte utan anledning den är förbjuden.

Jag petade på en gammal Kulo här hemma för ett tag sedan och då small det till i en dosa (av den gamla runda porslinstypen), det var typ 0,5 mm avstånd mellan plåtmanteln och skruven där fasen var ansluten i dosan..

Avbitaren kom fram och nu har jag klippt bort all Kulo.

Mikael_L skrev:
Kul(o) !! :cool:
(o)Kul

Prutte

Jag har igår rivit ut en metallkuloinstallation och när man drog med fingret efter kabeln så liksom vibrerade det i fingret.
Idag utan spänning så vibbar det inte alls.

Protte

Mikael_L
tjaboo skrev:
Ska man testa en jordfelsbrytare så ska det göras med ett fejkat elfel, förvånansvärt ofta kan jfb lösa ut på testknappen men inte på äkta elfel.

Själv använder jag en stickpropp som leder 40mA till jord för att fejka ett elfel.
Varför?
Är det inte ett motstånd som leder ca (eller lite drygt) 30mA som man kopplar in genom att trycka på testknappen.
Varför tror du att ditt motstånd är bättre än det i JFB'n inbyggda?

AndersS skrev:
Är det inte samma klassiska symtom du får när du har lampor i metall, speciellt golvlampor, och du kan uppfatta "små vibrationer", dvs en mindre spänning/ström i höljet. Oberoende om lampan är av eller på.
Jag känner inte igen det fenomenet, vad beror det på? Kapacitiv koppling?

prototypen skrev:
Jag har igår rivit ut en metallkuloinstallation och när man drog med fingret efter kabeln så liksom vibrerade det i fingret.
Idag utan spänning så vibbar det inte alls.
Låter väldigt likt! Men, är det helt normalt eller tyder det på en halvknasig installation?

Mycken_nu: Det ligger i planen, men beroende på farligheten kommer det gå olika fort. ;)

Ett sätt att enkelt ta reda på hur illa det är, är att du provar att (tillfälligt som test) jorda höljet, med någon tråd till jord. Om jfb löser. eller tom. säkringen, då har du ett akut farligt isolationsfel. Men se för guds skull till att du själv inte kommer åt kulo kabeln samtidigt som du har kontakt med den jordade tråden.

Testknappen på JFB fungerar bra för att testa själva jordfelsbrytarens funktion. Du provar ju dock ej att anläggningen är rätt kopplad genom att trycka på knappen.

Efter installation så tycker jag att man bör testa med riktig jfb-provare i minst ett uttag i varje grupp.

Sen för den periodiska kontrollen av JFB duger det med testknappen.

-MH- skrev:
Jag känner inte igen det fenomenet, vad beror det på? Kapacitiv koppling?
Vet inte orsaken men någon form spänning, minimal ström, skapas liknande en transformator när en elsladd går i ett metallrör. Har provat och visat det för flera personer som har belysningar där elsladden går i ett rör och de blir alltid lika förvånade. Och det försvinner när du drar ut kontakten från vägguttaget. Påverkas inte av om du polvänder kontakten i vägg uttaget.
Verkar dessutom som man får den mest märkbara effekten med mässingsrör.
Har aldrig provat med att spänningsmäta.

gamla kulo ledningar är inte kul:).
bara riv o upp med nytt fräscht.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.