Hej!
Har en gammal kökskran med två vred som läcker vid muttern där pipen sitter fast. (bara när vattnet skruvas på)
Pipen glappar även lite "upp och ned".
Skruvade lös pipen - Men kunde inte se någon packning - kanske det som är problemet?
Denna bild är på en nyare kran (roten till pipen verkar blivit högre)
Schematisk ritning av en kökskran med två vred och måttangivelser, 190 mm hög och 160 mm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var hittar man rätt tätning / packning?

Redigerat av moderator:
Ursäkta!
Det blev fel bild på kranen.
Kranen ser ut på detta sätt.
Har försökt tyda vad kranen heter, men misslyckats. Närbild av en nedsliten vattenkran med två vred, täckt av färgrester och beläggningar, mot en bakgrund av en diskbänk.
Skapa konto

G
Lossa muttern som sitter runt röret. Där borde sitta en snäpp-ring samma som på min bild. Ta bort snäpp-ringen, sen kan du skjuta ner mutter/kragen, och där under finns det en o-ring i gummi. Troligen är det den som är sliten och läcker.

• Kopparrör med mutter och snäppring synlig, och en skiftnyckel på grå matta.
    Skapa konto
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Det ser ut ungefär så här - toppen! (ska kolla)

Faktiskt, Det fanns en gummipackning (såg först inte klämringen, som höll fast muttern)
Dock hade jag inte rätt o-ring. (lite för tunn), men det blev bättre.
Ska försöka hitta en lite tjockare.

• Gilla
Gooli
  • Laddar…
Mätte upp och fick måtten 15mm invändigt, 19mm utvändigt, dvs. 2mm kvar.
O-ringen jag nu satte dit hade (förmodligen) rätt mått - svårt att mäta.
Men den kanske ändå tänjs ut lite..

Ett annat problem jag noterade - kranen har nog läkt under lång tid.
Det har medfört att pipen, förmodligen, blivit nött i roten. (pipen glappar upp och ned ?mm längst ut)
Detta i sin tur medför kanske att muttern inte klämmer ned packningen lika hårt som tänkt.
Ingen aning om det finns andra storlekar på packningar?

G
När pipen vrids blir det med tiden nött där pilen pekar på bilden nedan (mässing mot mässing med bara vatten som smörjmedel). Detta gör att pipen går lyfta upp och ner en aning längst ut. Ytan där o-ringen sitter borde inte ha påverkats, men det kanske blir svårare att få det att hålla tätt eftersom det rör sig en smula. En aning tjockare o-ring borde fungera, men om den blir för tjock kan pipen börja gå trögt att vrida.

• Mässingspip med slitage vid punkt där gul pil pekar, förslag på tjockare o-ring som möjlig lösning.
    Skapa konto
Söker fortfarande en o-ring som har kunna vara någon 10-dels mm tjockare.eller en ny/annan pip med utvändig gänga. (vanligare med en typ av mutter.)
Den insats som gjorde största skillnaden var, när gängan tätades med gängtejp. 😀

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.