Jag har en FM Mattsson duschblandare med en duschslang i vår tvättstuga. Jag vill byta ut slangen till en pip + nippel (röd pil) som jag har köpt men hur får jag bort pos 13 (grön pil) från blandaren? Förstår inte hur den sitter fast

Diagram av FM Mattsson 9000E duschblandare med mått och tekniska specifikationer, inklusive information om kromutförande och artikelnummer.
Exploderad vy av FM Mattsson duschblandare med markerade delar: grön pil visar del 13 och röd pil visar pip+nippel för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FM Mattsson duschblandare monterad på vägg med tillhörande duschslang. En synlig detalj är i fokus med reflektioner i ytan.
Skapa konto

FM Mattsson duschblandare i närbild med kopplade rör, monterad i tvättstuga, textur på väggen i bakgrunden.
Skapa konto

Mats-S
Som jag ser det sså ska alltså "13" ersättas med "15" (?)
Om du kollar på 15 som du har köpt, ger den ingen vägledning?

Min gissning är att den (13) är skruvad in i kranen, och helt enkelt ska skruvas loss. Kolla om den inte är helt rund närmast kranen, det brukar finnas 2 platta ytor mot varandra så att man kan få tag med en skiftnycket/fast nyckel.
Om kranen har några år på nacken så kan det sitta ganska hårt, så se till att du är 100% säker på att du drar åt rätt håll, bör vara normal gängning, du kan verifiera med gängen på "15" som ju ska skruvas fast på samma ställe ;-)

Jag trodde också att den skulle vara skruvad men jag ser ingen "platt sida" där jag kan sätta en nyckel. Alternativet är en rörtång över gängan men då blir nog den trasig sedan.

Del 15 har iaf. gängor på sig så det låter logiskt. Men även många plastdetaljer som jag inte riktigt fattar vad dom gör.

En mässingsfärgad VVS-komponent med gängor och plastdetaljer, troligen en del av ett rörsystem, visas mot en grå bakgrund.
Skapa konto

Kromad kranarm och en metalldel med gängor och plastdetaljer ligger på ett vitt bord.
Skapa konto

Jag hittade artikelnumret till pos 13 och den är skruvad i blandaren så jag ska se om jag kan få bort den. Visst ser det ut som en insexnyckel kan passa invändigt? Ska kolla hur det ser ut efter jobbet.

Stål nippel M18x1-G1/2 med insexformad insida och svart tätningsring, artikelnummer 39710800.

Gick fint!

Nyinstallerad kromad kökskran vid diskbänk mot grått vägg.
Skapa konto

Hej SSSS

Vad har du för rördimension till din blandare ?
SSSS SSSS skrev:
Jag har en FM Mattsson duschblandare med en duschslang i vår tvättstuga. Jag vill byta ut slangen till en pip + nippel (röd pil) som jag har köpt men hur får jag bort pos 13 (grön pil) från blandaren? Förstår inte hur den sitter fast

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

T Tingeling01 skrev:
Hej SSSS

Vad har du för rördimension till din blandare ?
Veka 8mm rör. 😳

SSSS SSSS skrev:
Veka 8mm rör. 😳
Tack, vet du vilken dimension det bör vara, som är den grövsta som funkar ?

Har böjt till några 12 mm men får en känsla av dem är för grova för blandaren.
Och hittar ingen information om vilka dimensioner dom fungerar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.