P Pysslarn skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt, vad är det du föreslår, mer exakt?
Att fräsens skaft inte ska sitta centrerat i spännhylsan?

//Ronnie
Precis. Alternativt slipar man ett vanligt borr för hand med lite känsla så att man får en flack ända.

/Höghus

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Precis. Alternativt slipar man ett vanligt borr för hand med lite känsla så att man får en flack ända.

/Höghus
Ok, känns scary även om det är väldigt lite. Riktigt dåliga stål kan säkert vara mer off än så men tror inte att jag medvetet skulle vilja skapa ett obalanserat frässtål inför en fräsning. Det är för höga varvtal och krafter för min smak.

//Ronnie

• Gilla
Mats J.
  • Laddar…
Det fungerar alldeles utmärkt. Vi har hylsor som är slipade så du kan få ett radiellt kast på upp till 0,25mm (dock pratar vi CNC maskiner och verktyg på typ 50mm)

P Pysslarn skrev:
Ok, känns scary även om det är väldigt lite. Riktigt dåliga stål kan säkert vara mer off än så men tror inte att jag medvetet skulle vilja skapa ett obalanserat frässtål inför en fräsning. Det är för höga varvtal och krafter för min smak.

//Ronnie

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:

/Höghus
Har slagit mig också. Får kanske bli så!

Alltgår Alltgår skrev:
Har slagit mig också. Får kanske bli så!
Du har säkert koll, men då är det nog lämpligt att förborra med ett inte omslipat borr. Det lär ju bli svårt att plattslipa och få en liten spets exakt i centrum. Om du inte är verktygsmakare förstås 😀

/Höghus

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.