Hej på er!

Går i tankarna på att göra en pinnsoffa likt den i länken.
along-kokssoffa-svart.jpg

Det jag inte vet hur jag ska lösa är hur jag ska tillverka pinnarna till ryggstödet.
Det finns färdiga rundstavar på Hornbach med en diameter på 15 mm. Pinnarna är 15 mm nertill och ca 10 mm upptill. Totalt är det 26 st pinnar.

Hur gör man detta på smidigast sätt utan att ha tillgång till en svarv?

Tack på förhand

Du får börja med att snickra en svarv åt dig.

Morfarsfarfar hade ingen svarv och var trångbodd men han var en skicklig husbehovssnickare. Då han snickrade en pinnsoffa i slutet på 1800-talet täljde och hyvlade han alla pinnar inklusive "svarvade" profiler. Det måste ha tagit en hiskelig tid men resultatet blev faktiskt nästan som svarvat. Det är bara verktygsspåren i träet och traditionen i släkten som avslöjar honom.

H heimlaga skrev:
Du får börja med att snickra en svarv åt dig.
Det kanske går att göra en högst provisorisk svarv om du utgår från 15 mm rundstav. Tänker mig typ en skruv med avklippt huvud i vardera ända på staven. Ena skruven i en borrmaskinschuck och andra i ett hål i lämpligt material. En regel som anhåll så borde detta tämligen lilla svarvjobb vara möjligt. Vinner nog inga pris i maskinkonstruktion men vem bryr sig när soffan står klar. :)

Tack så mycket för svaren!

Har dock fått möjlighet att använda en svarv! :cool:

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tunna långa pinnar är mycket besvärliga att svarva pga vibration. Kör på traditonella sättet ala Curtis ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.