När jag bytte till Bahnhof fanns optionen "publik ip" (utan kostnad) som tillval.G gbgustaf skrev:
Självklart kryssade jag i den, det var ju gratis!
Några månader efter så fick jag ett mejl:
tack för din beställning av en publik IP-adress!
En publik IP-adress kostar 50 kr/mån så för att gå vidare med beställningen behöver du godkänna den kostnaden.
Mitt svar:
Jag har beställt och fått levererat tjänsten med de villkor ni presenterade och fortfarande gör, nämligen 0 kronor/månad.
Sedan tystnad
R RoAd skrev:Dina senaste inlägg tyder på att du inte förklarat vad du vill göra speciellt bra. Du får nog beskriva ditt nätverk och exakt vad du vill uppnå lite bättre om du vill få bra hjälp. Hur kom exempelvis det där Huawei-modemet in i bilden.
Just nu tror jag svaren du fått inte är till någon vidare hjälp.
Jo så är det......
Jag har ett sommarställe där det till och från blir strömavbrott. De senaste månaderna har jag råkat ut för att fibern bryts, en fas försvinner eller att det blir ett totalt strömavbrott.
Vid dessa tillfällen vill jag kunna läsa av mina 433-sensorer (kyl/frys mm). Jag vill kunna starta om mediafördelaren (eftersom den ibland inte vill hoppa igång utan omstart efter tex ett strömavbrott eller fiberbortfall).
Jag har satt upp ett helt paralellt system som drivs av en powerbank. Det är en Rpi3 med HA, 433-mottagare och en Shelly-plug kopplat till ett Huawei 4G-modem. De databaonemang som finns är ganska dyra i förhållande till nyttan särskilt eftersom jag är inne och pillar en del och då går det data. Jag har dock hittat ett IoT-ab från Telenor för 29 kr i månaden och 1GB surf. Det räcker inte riktigt åtminstone inte nu i uppstartsfasen. Modemet från Huawei går att sätta i bridege-mode till mitt ordinarie Wifi som är kopplat till fibern. Försvinner SSID för Wifi kopplar den över till 4G. Perfekt vid strömavbrott men vid fiberbortfall så sänder ju fortfarande AP:na ut SSID och det innebär att modemet inte kommer koppla över till 4G. På imitt ordinarie system, UDR och Fiber har jag en Homey.
Jag vill alltså åtskakomma att HA över internet frågar Homey typ "lever du" och om inte Homey svarar så bryts strömmen till APN:a, SSID sänds inte ut och modemet kopplar över till 4G.
Detta låter som onödigt komplicerat, och jag orkade faktiskt inte läsa igenom det så noga att jag kan säga att jag förstår fullt ut hur du satt upp alltD Derbyboy skrev:Jo så är det......
Jag har ett sommarställe där det till och från blir strömavbrott. De senaste månaderna har jag råkat ut för att fibern bryts, en fas försvinner eller att det blir ett totalt strömavbrott.
Vid dessa tillfällen vill jag kunna läsa av mina 433-sensorer (kyl/frys mm). Jag vill kunna starta om mediafördelaren (eftersom den ibland inte vill hoppa igång utan omstart efter tex ett strömavbrott eller fiberbortfall).
Jag har satt upp ett helt paralellt system som drivs av en powerbank. Det är en Rpi3 med HA, 433-mottagare och en Shelly-plug kopplat till ett Huawei 4G-modem. De databaonemang som finns är ganska dyra i förhållande till nyttan särskilt eftersom jag är inne och pillar en del och då går det data. Jag har dock hittat ett IoT-ab från Telenor för 29 kr i månaden och 1GB surf. Det räcker inte riktigt åtminstone inte nu i uppstartsfasen. Modemet från Huawei går att sätta i bridege-mode till mitt ordinarie Wifi som är kopplat till fibern. Försvinner SSID för Wifi kopplar den över till 4G. Perfekt vid strömavbrott men vid fiberbortfall så sänder ju fortfarande AP:na ut SSID och det innebär att modemet inte kommer koppla över till 4G. På imitt ordinarie system, UDR och Fiber har jag en Homey.
Jag vill alltså åtskakomma att HA över internet frågar Homey typ "lever du" och om inte Homey svarar så bryts strömmen till APN:a, SSID sänds inte ut och modemet kopplar över till 4G.
Men har inte din dreamrouter LTE failover? I.s.f. är det väl mycket bättre att konfigurera upp det än att krångla med dessa två parallella system?
Nej UDR har inte failover och äöven om den skulle ha failover så blir det ingen bra lösning eftersom min ordinarie lösning har typ massar av GB trafik per dag. Skulle behöva ett nytt bredbandsabonemang för en sådan lösning.
Jag vill bara kunna läsa av några krtitiska data.
Jag vill bara kunna läsa av några krtitiska data.
K KMNelhas skrev:
Fungerar det verkligen? Om fibern går ner kommer väl HA nå internet via 4G-modemet? Eller missade jag något när jag bara ögnade igenom lösningen?D Derbyboy skrev:
Har kanske inte helt fattat setupen - så du har nog rätt - om HA inte går ut genom fibern så kommer den ju leva i tron att allt är bra. Min lösning förutsatte att det bara finns en väg ut till nätet.R RoAd skrev:
Om det ska finnas två anslutningar får man tänka till lite extra och sätta upp en separat enhet som pingar över fibern och sen rapporterar till HA.
Känns lite genant måste jag erkänna. Den lösningen du förslog har jag nu tänk på i några minuter och jag kan inte komma på något dåligtK KMNelhas skrev:
1) Huawei är uppkopplad mot mitt vanliga WIFI (ingen data flrbrukas på mitt IoT-ab)
2) HA pingar google 8.8.8.8 säg 1 gång per minut
3) En automation i HA startar när HA fått 10 nollsvar från 8.8.8.8
4) Automationen bryter strömmen till Shellypluggen
5) Shellypluggen är kopplat till min UDR och AP (vanliga Wifi)
6) SSID försvinner när AP:na blir strömlösa
7) Huawei kopplar upp mot 4G
Klart
Nej om fibern går ner så kommer HA inte nå Internet eftersom HA kommer vara anslutet till UDR och AP:na som (i normala fall) sänder SSID även om fibern gått ner.R RoAd skrev:
Been there, ibland svårt att se de enkla lösningarna själv.D Derbyboy skrev:Känns lite genant måste jag erkänna. Den lösningen du förslog har jag nu tänk på i några minuter och jag kan inte komma på något dåligt
1) Huawei är uppkopplad mot mitt vanliga WIFI (ingen data flrbrukas på mitt IoT-ab)
2) HA pingar google 8.8.8.8 säg 1 gång per minut
3) En automation i HA startar när HA fått 10 nollsvar från 8.8.8.8
4) Automationen bryter strömmen till Shellypluggen
5) Shellypluggen är kopplat till min UDR och AP (vanliga Wifi)
6) SSID försvinner när AP:na blir strömlösa
7) Huawei kopplar upp mot 4G
Klart![]()
Klicka här för att svara