De flesta routers blockerar ping utifrån (på din faktiska ip adress)
Och det är bra det så slipper du oönskad påhälsning (iallafall i viss mån)
Om du öppnat upp din router för inkommande trafik kommer du att bjuda in oönskade element. Jag öppna de en gång ssh på min router och jag kunde nästan direkt se i loggarna att folk försökte brute force logga in.
Och det är bra det så slipper du oönskad påhälsning (iallafall i viss mån)
Om du öppnat upp din router för inkommande trafik kommer du att bjuda in oönskade element. Jag öppna de en gång ssh på min router och jag kunde nästan direkt se i loggarna att folk försökte brute force logga in.
D Derbyboy skrev:
Är din Ubiquity direkt kopplad mot internet? Det sitter inte en operatörsrouter mellan? Så vitt jag vet svarar deras routrar på ping utan att man behöver göra något alls.
Vad får du för ip-adress på den? Du behöver inte skriva ut hela, det räcker med 111.222.x.x
Det tror jag är en reserverad adress som inte ska användas publikt på internet. Du sitter i.s.f. bakom en operatörs-NATat nät (som @breakman gissade) och kan inte nås utifrån.D Derbyboy skrev:
Vissa operatörer ändrar det om man ber dem.
Jag skulle tro att det räcker med precis den förklaringen. Är det en lite större operatör så har de säkert fått den frågan flera gånger innan.D Derbyboy skrev:
Tack, ska dra iväg ett mail
Det jag vill uppnå är att mitt modem (Huawei 4G) växlar över från bridge mode (ordinarie wifi) till 4G när fibern ligger nere.
Någon failover funktion finns inte i modemet mer än att saknas det wifi så växlar det över till 4G.
Jag hittade en inställning i min router/ap som verkar lovande.
Det jag vill uppnå är att mitt modem (Huawei 4G) växlar över från bridge mode (ordinarie wifi) till 4G när fibern ligger nere.
Någon failover funktion finns inte i modemet mer än att saknas det wifi så växlar det över till 4G.
Jag hittade en inställning i min router/ap som verkar lovande.
Dina senaste inlägg tyder på att du inte förklarat vad du vill göra speciellt bra. Du får nog beskriva ditt nätverk och exakt vad du vill uppnå lite bättre om du vill få bra hjälp. Hur kom exempelvis det där Huawei-modemet in i bilden.D Derbyboy skrev:
Just nu tror jag svaren du fått inte är till någon vidare hjälp.
IP-adresser är en bristvara, så leverantörerna vill inte slösa på dem. Sitter du bakom ett NAT så delar du IP med flera andra. På samma sätt som din router kan dela Internet till flera enheter i ditt hem.
Jag fick en publik IP av min internetleverantör efter att jag bett om det, och motiverat varför jag behövde den. Men jag tror inte att alla leverantörer går med på det tyvärr.
Jag fick en publik IP av min internetleverantör efter att jag bett om det, och motiverat varför jag behövde den. Men jag tror inte att alla leverantörer går med på det tyvärr.
Hos vissa leverantörer kan man få fast publik IP mot extra kostnad.G gbgustaf skrev:IP-adresser är en bristvara, så leverantörerna vill inte slösa på dem. Sitter du bakom ett NAT så delar du IP med flera andra. På samma sätt som din router kan dela Internet till flera enheter i ditt hem.