Hejsan, i mitt jobb så pillar jag lite med el.

Jobbar med att installera Vitvaror och diverse elartiklar hos kunder.
Allt med stickpropp är ju lugnt men ibland så stöter man på en tvättmaskin som har en fast installation. Vanligtvis 1-fas 230V så det är ju inga bekymmer att fixa det MEN, vad gäller exakt för att få göra en sådan installation?

Vilken typ av utbildning är ett måste osv?
Vad händer ifall jag skadar mig under ett "el-jobb"?

Någon elektriker som har koll?

C
Hej! Föreslår att du läser forumreglerna innan du postar.

"Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd. Den som skriver ett inlägg gör det i egenskap av privatperson."

I övrigt tror jag att du måste ha behörighet (fråga mig itne vilken) för att göra en fast installation, men du kan även jobba under företagets behörighet.. Obs, tror.

Mieron: Tycker du ska snacka med din chef alt något fackombud/skyddsombud.

cheetah: Och de händer ju aldrig att trådar här spårar ur och handlar om väldigt avancerade saker?

Rrrrr-> Tack för svaret, jag ska absolut snacka med facket och se vad de säger.

Du måste absolut ha behörighet för fasta installationer !
Sen kan du förstås jobba på någon annans behörighet - men då bör du, via facket tex, kräva att få en utbildning iaf tycker jag !

Även om ngn annan på företaget formellt står som ansvarig och har en elutbildning/cert, så betyder ju det inte att det är ok att alla andra får springa omkring och pilla med el hur som helst...om inte annat så finns det lagar om arbetsmiljö där du skall kunna ställa krav på erfoderlig utbildning och utrustning...

/K

Du själv behöver inte ha behörighet, som anställd är det ju vanligast att du jobbar under någon "chef" som har behöriget, .., Men då borde du ju redan känna till detta, och fått instruktioner/utbildning om det.

http://www.ecy.com/elbranschens_lokala_yrkesnamnder/bb1.asp

Vad gäller skador på arbetsplats är du nog ganska säker att ha ett skydd, arbetsgivarens principalansvar går långt, via kollektivavtal och annat finns en hel del försäkringar

Redigerat:
För att få koppla loss en TM på egen behörighet krävs BB2.

En kollega berättade om ett jobb han hade varit på förut. Det var hos en tant där hennes nyinköpta enfas TM hade bränts. Det visade sig att OnOff:s snubbar hade varit ut och kopplat in den och inte mätt att de haft nolla utan kopplade bara in den... Onoff fick en rejäl utskällning av honom senare. :D Har de inga behöriga snubbar så ska de inte ta på sig sådana jobb heller, tyckte han. Och det har han ju i.o.f. rätt i. :)

//Patrik

Redigerat:
C
Jag har själv provat att koppla en 230V-maskin på 400V en gång. Jag hade tur, den hade en finsäkring som gick istället. Eller gick och gick... Det låg glasflisor i hela höljet till elektroniken från säkringen efteråt.. :D

Till TS har du försetts med testutrustning såsom spänningsprovare, uttagsprovare med jfb-test när installatonerna görs hos folk? Har din arbetsgivare på allvar inte nämt något om starkströms-förskrifter för att pilla med fasta installationer. Jag tror inte han ligger så bra till om du skulle åka på en märla eller om du orsakar el-brand p.g.a av fel-koppling.

Jag skulle definitivt kräva GLASKLARA riktlinjer av min arbetsgivare om jag var dig. Även om du vet EXAKT vad du gör och även FÅR göra det som privatperson så har ju arbetsgivaren ett stort ansvar till exempel om ett hus skulle brinna ner.

Fnularn skrev:
Till TS har du försetts med testutrustning såsom spänningsprovare, uttagsprovare med jfb-test när installatonerna görs hos folk? Har din arbetsgivare på allvar inte nämt något om starkströms-förskrifter för att pilla med fasta installationer. Jag tror inte han ligger så bra till om du skulle åka på en märla eller om du orsakar el-brand p.g.a av fel-koppling.
Jag har med mig instrument som ger utslag ifall det finns ström i ledningarna samt instrument som anger vilken volt det är.

Nu har jag jobbat där i 1½ vecka så jag har inte hunnit med så många installationer ännu.
Men jag ska givetvis prata med chefen om hur det ska lösas framöver.

Nån som har koll på utbildningar som ger behörigheten? Ska kolla med ecy och sef imorgon och se vad de säger om saken.

Kruxet är ju att det är ett litet företag jag jobbar åt och jag tror inte de är redo att satsa de pengar det innebär för en utbildning. Men givetvis ett ämne för diskussion :)

Kanske läge att ingå ett samarbetsavtal med en lokal elfirma som tar hand om de installationer som inte har ett färdigt 230 volts uttag.
Du fixar de jobb som har stickpropp och elfirman de som har fast anslutning.

Jo, rent säkerhetsmässigt vore ju det bästa lösningen. Dock så blir det ett moment till i installationen hos kund och det uppskattas kanske inte alltid.

Hej nu är din maskin inkopplad, en elektriker kommer nån gång under veckan och gör klart.
Så skulle inte jag vilja ha det iaf, men det är ett sidospår.

Men men, det löser sig nog så småningom.

Tack för engagemanget!

Mieron skrev:
Jo, rent säkerhetsmässigt vore ju det bästa lösningen. Dock så blir det ett moment till i installationen hos kund och det uppskattas kanske inte alltid.

Hej nu är din maskin inkopplad, en elektriker kommer nån gång under veckan och gör klart.
Så skulle inte jag vilja ha det iaf, men det är ett sidospår.

Men men, det löser sig nog så småningom.

Tack för engagemanget!
Det kan ju vara en lite knölig sits - nyanställd och liten firma.
Men även om du tycker att du har rätt bra koll och troligen inte blir skadad så kan som sagt arbetsgivaren åka på en rejäl smäll om tex huset brinner ned och "det var den där nya tvättmaskinens inkoppling som visade sig orsaka branden" !

Och som sagt- du behöver nödvändigtvis inte ha en egen total behörighet, men ngn hos arbetsgivaren måste ha det - och du måste ha ngn slags utbildning på området.
Facket kan troligen hjälpa dig också med dessa frågor...
/K

När jag anlitar något förega till att göra ditten och datten så förutsätter jag att vederbörande har korrekt utbildning. Speciellt när det gäller el och vvs.

Anlitar jag en "förståsigpåare" är jag fullt medveten om att man kanske bör dubbelkolla arbetet eller att fel KAN inträffa även om personen i fråga hävdar att han/hon KAN. Råkade ut för detta när en bekant erbjöd sig att koppla in en vattenkran. "Inga problem" sa han"... jo tack....

Se till att din arbetsgivare gör det den ska göra, utbilda dig för de jobb du skall göra. Jag själv är (om jag själv får säga det) ehlt okej när det gäller att göra enklare dolda elinstallationer såsom vägguttag, lampor, trappkopplingar etc. Men fasta uttag ger jag mig inte på, eller någon som helst inkoppling mätning etc, det har jag en bekant elektriker som sköter om.

Att du är ny och arbetsgivaren är liten är ingen som helst ursäkt. Har han inte råd att utbilda dig skulle han anställt någon som redan från början var kvalificerad för jobbet.

/Henrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.