Jag håller på att slipa upp mina golv och funderar på att olja dem, står nu och väger mellan att köpa en pigmenterad hårdvaxolja eller att försöka blanda vit linoljefärg med kokt linolja. Är det någon som har erfarenhet av den senare metoden? /David
Produkter som diskuteras: "vit linoljefärg"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Jag gjorde vår trapp nyligen med mörkpigmenterad linolja. Pigmentet var från Nitor. Resultatet blev bra, men knappast "jämnt". Vi fick en flammig trapp som vi sedan såpade och jag är jäkligt nöjd med resultatet.
Men om man skall ha ett jämnfärgat golv, då tror jag att hårdvaxolja blir bättre. Vitt är ju dessutom ett svårt pigment att jobba med.
Men om man skall ha ett jämnfärgat golv, då tror jag att hårdvaxolja blir bättre. Vitt är ju dessutom ett svårt pigment att jobba med.
Jag tänkte mig att bryta linolja med vitlinoljefärg och tänker mig att man ska få en laserande effekt. Vet intre riktigt om det är möjligt med det är nog värt ett försök. Jag är ganska var vid att arbeta med linolja och brukar alltid vara nöjd med resultatet.
Du kan säkert få ett bra resultat utseendmässigt men golvolja ska ju inte bara innehålla linolja utan även harts som gör golvet tåligt och ger skydd. Använder man bara linolja och färg slits det fort bort och golvet blir lättare smutsigt.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Varför inte ringa till Carin och Ulf på Ovolin i Örebro. Ulf vet garanterat om du kan laborera så med bra resultat.
http://www.ovolin.se
http://www.ovolin.se
Hehe, sorry, Jag skrev tom Katarina först men kollade på deras hemsida, men missade ändå Leif.
Är usel på att komma ihåg personnamn. Min hjärna verkar vara så funtad att det finns en ytterst liten del avsatt för att koppla ihop namn med ansikten. Och det är sedan länge fullt i den hårddisken så när ett nytt namn tillkommer puttas ett annat ut.
Är usel på att komma ihåg personnamn. Min hjärna verkar vara så funtad att det finns en ytterst liten del avsatt för att koppla ihop namn med ansikten. Och det är sedan länge fullt i den hårddisken så när ett nytt namn tillkommer puttas ett annat ut.
Tack för rådet, jag har nu provat min metod med ovolins råd. Dvs jag har pigmenterat vanlig golvolja med linoljefärg. För närvarande är jag mycket nöjd med resultatet. Jag får återkomma med hur bra det blir på sikt, men min erfarenhet är att bra linoljefärg är riktigt slitstark.
Jag målade laserande, och jag kan varmt rekommendera det. Jag ska försöka ta lite bilder, men jag måste säga att jag verkligen tror på resultatet. Självklart går en hel del av pigmentet (färgen) ner i trät. I takt med att furun oxiderar under får det vita golvet mer liv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden