6 339 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Piggen fastnat på radiator
Sida 1 av 2
Som rubriken antyder har jag en radiator där den där lilla ”piggen” som trycks in respektive släpps ut när man skruvar på termostaten sitter fast. Antagligen har radiatorn inte varit igång på många år (den sitter lite otillgängligt till i ett förråd).
Finns väl hundra trådar här på forumet om detta eller liknande problem. Länka gärna till någon av dessa ifall jag missat.
Har testat allt jag känner till att man kan göra; försökt trycka in piggen, slagit (försiktigt) på den, slagit (lite hårdare) på ventilen, utan att den släppt. Finns något mer man kan göra?
Har läst lite olika trådar här och på andra forum och det verkar för mig lite oklart om man behöver tappa ur hela systemet för att byta ventilen. Hursomhelst vågar jag inte riktigt börja skruva loss alltför mycket om jag inte först kan stänga vattentillförseln (och det kan jag inte, sitter ingen lämpligt placerad ballofix).
Finns väl hundra trådar här på forumet om detta eller liknande problem. Länka gärna till någon av dessa ifall jag missat.
Har testat allt jag känner till att man kan göra; försökt trycka in piggen, slagit (försiktigt) på den, slagit (lite hårdare) på ventilen, utan att den släppt. Finns något mer man kan göra?
Har läst lite olika trådar här och på andra forum och det verkar för mig lite oklart om man behöver tappa ur hela systemet för att byta ventilen. Hursomhelst vågar jag inte riktigt börja skruva loss alltför mycket om jag inte först kan stänga vattentillförseln (och det kan jag inte, sitter ingen lämpligt placerad ballofix).
Knacka på piggen med plastskaftet på en kniv som en hackspett, den tål bra mycket så var inte rädd. lika med att knacka på ventilens metallsida med en hammare , lika där ta i lite det håller. Lossnar den så nlir det lite 5-56 eller liknade och motionera den ca 20 ggr
Hur ser ventilhuset och termostaten ut? Bild?
Vad står det på ventilhuset?
Sitter det någon returventil?
Egentligen ska man kunna plocka bort packboxen (där stiftet sitter) utan att det ska komma ut en massa vatten, men eftersom ventilen är stängd så kan det vara öppet mellan radiatorn och packboxen.
Sen kan det även bero på om det finns någon förinställning i termostatventilen.
Vad står det på ventilhuset?
Sitter det någon returventil?
Egentligen ska man kunna plocka bort packboxen (där stiftet sitter) utan att det ska komma ut en massa vatten, men eftersom ventilen är stängd så kan det vara öppet mellan radiatorn och packboxen.
Sen kan det även bero på om det finns någon förinställning i termostatventilen.
Olika beroende på fabrikat och typ av termostat och termostatventil. Danfoss RAVL verkar vara den värsta och med den hjälper inget annat än att slå på piggen. Vissa RAVL är nästan omöjliga att få igång även med den metoden. Mina Danfos RAV har jag aldrig haft några problem med.
Problemet är inte att själva piggen fastnar, det är ventilen innanför som piggen påverkar som fastnar.
Släng upp en bild på termostaten och ventilhuset.
Problemet är inte att själva piggen fastnar, det är ventilen innanför som piggen påverkar som fastnar.
Släng upp en bild på termostaten och ventilhuset.
Tack alla för bra svar! Jag kan inte förklara det här (kanske någon annan kan) men när jag gick ut i förrådet för att banka lite hårdare var radiatorn varm. Piggen/ventilen sitter fortfarande fast, i helt öppet läge, vilket dock har varit fallet hela tiden. Något har uppenbarligen hänt till följd av mitt tidigare försök att lossa ventilen eftersom den här radiatorn inte har varit varm sedan vi flyttade in i huset för fyra år sedan.
Kan vara att det blivit kallare ute så trycket i systemet ökar så den släpper igenom lite.Ett trick du kan prova är att om du tar skaftet på skruvmejsel så slår du som en trummpinne på sidan av radiatorventilen och inte hårt ska du slå utan ettriga slag.E EB2 skrev:Tack alla för bra svar! Jag kan inte förklara det här (kanske någon annan kan) men när jag gick ut i förrådet för att banka lite hårdare var radiatorn varm. Piggen/ventilen sitter fortfarande fast, i helt öppet läge, vilket dock har varit fallet hela tiden. Något har uppenbarligen hänt till följd av mitt tidigare försök att lossa ventilen eftersom den här radiatorn inte har varit varm sedan vi flyttade in i huset för fyra år sedan.
Stiftet (piggen) och ventilen är två olika saker, så om ventilen fastnat i stängt läge och stiftet i öppet läge kan du nu ha lyckats knacka loss ventilen så att den är också öppen. Då har du bara kvar situationen att så länge stiftet är fast i öppen läge kan du istället inte stänga ventilen.
OK, tack, ska testa det. Det var ju även vad #2 föreslog tidigare.V växelventil skrev:
Så kan det mycket väl vara. Det kan jag leva med. Har bergvärme och då fått lära mig att alla ventiler ska vara i fullt öppet läge.M Mikael 81 skrev: