62 166 läst · 25 svar
62k läst
25 svar
Vattenburet element, vad gör jag när piggen fastnat?
Är nybliven husägare (tegelhus från 1938) och har fått börja bekanta mig med vattenburna element.
Eftersom det var ojämnt varmt i rummen och vissa element var helt kalla har jag luftat alla element och tryckt på de små piggarna. En av piggarna fastnade dock intryckt (se bild) och nu kan jag med typ tång vrida lite på piggen men inte dra ut den igen. Elementet är varmt men jag hade gärna kunnat sänka värmen på just detta element eftersom det är i sovrummet... sen trodde jag att elementet skulle vara kallt om piggen är intryckt, varmt i ”utdraget” läge? Det ser också ut att ha runnit något längs röret, vad beror det på? Oavsett: är detta något jag kan fixa själv? Hur? Om inte, vad kostar det att fixa på ett ungefär?
Tack på förhand!
Eftersom det var ojämnt varmt i rummen och vissa element var helt kalla har jag luftat alla element och tryckt på de små piggarna. En av piggarna fastnade dock intryckt (se bild) och nu kan jag med typ tång vrida lite på piggen men inte dra ut den igen. Elementet är varmt men jag hade gärna kunnat sänka värmen på just detta element eftersom det är i sovrummet... sen trodde jag att elementet skulle vara kallt om piggen är intryckt, varmt i ”utdraget” läge? Det ser också ut att ha runnit något längs röret, vad beror det på? Oavsett: är detta något jag kan fixa själv? Hur? Om inte, vad kostar det att fixa på ett ungefär?
Tack på förhand!
Du kan testa att knacka lite på sidan och se om vibrationerna gör att piggen släpper.
Oavsett om du får lös den eller ej är det klart det går att fixa själv. Sen är det såklart en avvägning mellan ekonomi, tid och intresse. Kunskap finns på nätet, inte minst här på forumet.
Jag har själv inte så mycket kunskap om rörmokeri men har bytt de flesta ventilhus här hemma och det har gått bra. Gissningsvis behöver du inte byta hela ventilhuset, det borde räcka med själva insatsen.
Det som runnit gissar jag är vatten från värmesystemet, om det inte läcker nu tror jag inte att det är nån fara.
Oavsett om du får lös den eller ej är det klart det går att fixa själv. Sen är det såklart en avvägning mellan ekonomi, tid och intresse. Kunskap finns på nätet, inte minst här på forumet.
Jag har själv inte så mycket kunskap om rörmokeri men har bytt de flesta ventilhus här hemma och det har gått bra. Gissningsvis behöver du inte byta hela ventilhuset, det borde räcka med själva insatsen.
Det som runnit gissar jag är vatten från värmesystemet, om det inte läcker nu tror jag inte att det är nån fara.
Ta en tång, helst utan "tänder" sätt lite eltejp på käftarna för att skydda piggen från att få skador. Dra rakt ut för att undvika att böja piggen. Om du skadar eller böjer piggen kan det innebära att ventilen fungerar sämre än tidigare. När du dragit ut piggen puttar du in den igen och fortsätt så tills den går lätt.
Detta moment brukar kallas för att "motionera" ventilen.
Du kan lägga på lite olja typ symaskinsolja eller någon form av smörjspray på piggen för att den ska gå lättare. Tänk på att det räcker med mycket mindre än en droppe för att smörja en sådan här liten grej.
I mitt förra hus brukade jag gå över alla ventiler på hösten. Det var alltid någon/några som kärvade. Detta problem uppstår då termostaten inte motionerar ventilen under sommarhalvåret då den kanske är konstant stängd i 3-4 månader. Till mitt nuvarande hus har jag skaffat Danfoss Eco termostater. De är elektroniska och är programmerade att motionera ventilen den varma årstiden. Jag köpte termostaterna på kampanj hos Bauhaus. De kostade då 270 kr/st när man köpte tre styck. Kan rekommendera dessa.
https://www.bauhaus.se/termostat-danfoss-eco-home-elektronisk-3-pack.html
Vad beträffar "läckaget" så skulle jag bara hålla det under uppsikt just nu. Senare i år under den varma årstiden skulle jag skrapa bort färgen och kolla om det ser bra ut under. Ser det bra ut rengör du och målar det igen.
Skulle det börja läcka igen så ser du läckaget lätt när det är rengjort och nymålat.
VIKTIGT! Innan man påbörjar att pilla på en eventuell läcka så går man till pannrummet och informerar sig om hur man dränerar radiatorsystemet eller isolerar trycktanken. Det kan bli mycket blött annars.
Lycka till.
Detta moment brukar kallas för att "motionera" ventilen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan lägga på lite olja typ symaskinsolja eller någon form av smörjspray på piggen för att den ska gå lättare. Tänk på att det räcker med mycket mindre än en droppe för att smörja en sådan här liten grej.
I mitt förra hus brukade jag gå över alla ventiler på hösten. Det var alltid någon/några som kärvade. Detta problem uppstår då termostaten inte motionerar ventilen under sommarhalvåret då den kanske är konstant stängd i 3-4 månader. Till mitt nuvarande hus har jag skaffat Danfoss Eco termostater. De är elektroniska och är programmerade att motionera ventilen den varma årstiden. Jag köpte termostaterna på kampanj hos Bauhaus. De kostade då 270 kr/st när man köpte tre styck. Kan rekommendera dessa.
https://www.bauhaus.se/termostat-danfoss-eco-home-elektronisk-3-pack.html
Vad beträffar "läckaget" så skulle jag bara hålla det under uppsikt just nu. Senare i år under den varma årstiden skulle jag skrapa bort färgen och kolla om det ser bra ut under. Ser det bra ut rengör du och målar det igen.
Skulle det börja läcka igen så ser du läckaget lätt när det är rengjort och nymålat.
VIKTIGT! Innan man påbörjar att pilla på en eventuell läcka så går man till pannrummet och informerar sig om hur man dränerar radiatorsystemet eller isolerar trycktanken. Det kan bli mycket blött annars.
Lycka till.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Vet att drivna rörmokaren gjorde det hos syrran.
Känns det extrabesvärligt, så lämna bort.
Eller fyll nytt med lämplig frostskydds vätska som innehåller rostskydd.
Men jag gissar att han tappade upp i ett fat. Och sen pumpade tillbaks, när han var klar med elementbytet.
Är väl inget avancerat jobb.
Känns det extrabesvärligt, så lämna bort.
Eller fyll nytt med lämplig frostskydds vätska som innehåller rostskydd.
Men jag gissar att han tappade upp i ett fat. Och sen pumpade tillbaks, när han var klar med elementbytet.
Är väl inget avancerat jobb.
Fyll absolut inte på med glykolbaserad frostskydd!H Hybro skrev:
I fel koncentration blir det aggressivt och frätande samt bildar syre i systemet - kort sagt är det rena katastrofen.
I rätt koncentration är det naturligtvis OK, men säg att ett större system håller 500L vätska så behövs det ju ett antal hundra liter koncentrat för att det inte ska bli fel...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 358 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 358 inlägg
Frostskydd i element?H Hybro skrev:
Är du säker?
När jag haft av elementen vid renovering så fyller jag bara efter vid bergvärmepumpen.
Och hur i fåglarna ska jag få in det gamla vattnet när det är slutet och jag har en kran att vara vrida på för att fylla?
Och hur ska jag klara att få in frostskydd?
Rörkrökare har pumpar som kan suga in lite vad som helst för att fyllas på i ett tekniskt system, inget man vanligtvis kan göra själv dock..H Hallerudsbo skrev:
I hemmiljö är det nog extremt ovanligt, förutom brine-kretsar för jord/bergvärme.
Jag har aldrig dragit i piggen,meningslöst,den sitter ju inte fast i packningen..Det är gummipackningen som klibbar fast inne i ventilen.Knacka försiktigt rakt in på piggen med en hammare,till slut släpper packningen o piggen fjädrar ut.Jag har varit ganska våldsam ibland,men har lyckts..Har ju jobbat i branschen i 50 år 40 år som egenföretagare på landsbygden,så lite erfarenhet finns
Angående att fylla på med urtappat vatten så kan man ju leta upp högsta punkten i slingan och öppna upp. Jag var med en gång och fyllde på genom att skruva loss den översta radiatorn på vinden i ett tvåvåningshus. Ner med en tratt i röret och sen var det bara att hälla. Den gången hade vi iof. tömt rätt mycket i systemet så vi fick toppa med färskt vatten också.