3 879 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
pH och alkalinitet åt skogen
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Hej!
Nybliven poolägare sedan någon månad. Boendes i Skåne så har förra ägaren lämnat poolen igång för att kunna vinterbada, så jag har fortsatt köra pumpen kontinuerligt när det varit risk för frost. Vattentemp nu omkring 4-5 grader. Efter att ha lagt de första veckorna på lite renovering och flytt kollade jag nu pH och alkalinitet med teststickor. Inget av dem gav någon färgförändring, så ph ligger nog under 6,8. Hällde i 800g pH+(ca 30-40m3 pool) vid två tillfällen (borde ha höjt värdet med 0,2-0,3) men det ger fortfarande inget utslag.
Vad ska jag börja med nu? Skaffa rejält med pH+ och hälla i, eller först skaffa alka+ och få upp det värdet och sen justera pH därefter?
Tänkte fortsätta utan klor tills vattentemperaturen är över 10 grader, men tänkte att pH vill man väl alltid ha ok?
Nybliven poolägare sedan någon månad. Boendes i Skåne så har förra ägaren lämnat poolen igång för att kunna vinterbada, så jag har fortsatt köra pumpen kontinuerligt när det varit risk för frost. Vattentemp nu omkring 4-5 grader. Efter att ha lagt de första veckorna på lite renovering och flytt kollade jag nu pH och alkalinitet med teststickor. Inget av dem gav någon färgförändring, så ph ligger nog under 6,8. Hällde i 800g pH+(ca 30-40m3 pool) vid två tillfällen (borde ha höjt värdet med 0,2-0,3) men det ger fortfarande inget utslag.
Vad ska jag börja med nu? Skaffa rejält med pH+ och hälla i, eller först skaffa alka+ och få upp det värdet och sen justera pH därefter?
Tänkte fortsätta utan klor tills vattentemperaturen är över 10 grader, men tänkte att pH vill man väl alltid ha ok?
Varför vill du fortsätta utan klor?F fredrik.johansson skrev:Hej!
Hur länge sedan är det den klorerades?
Jag hade nog börjat med att chockklorera.
Här fryser det alltid så poolen stängs på vintrarna.F fredrik.johansson skrev:
Men på våren är chockklor först och ofta brukar Ph endast behöva mindre justering.
Jag hade börjat med klor om jag var i din situation.
Finns ju ingen anledning till klor om vattnet är kallt.
Skaffa en digital mätare istället för stickor.
En annan fundering: kan det vara så att stickorna reagerar mindre med kallt vatten? De kan ju kanske vara gamla också?
Skaffa en digital mätare istället för stickor.
En annan fundering: kan det vara så att stickorna reagerar mindre med kallt vatten? De kan ju kanske vara gamla också?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Stickorna fungerar, jag droppade lite spill från pH+ på stickan och fick utslag direkt. Använde samma stickor till ovanmarkspoolen vi hade i förra huset i somras och då fungerade de utmärkt.
Inga åsikter om i vilken ordning, pH+ eller alka+?
Inga åsikter om i vilken ordning, pH+ eller alka+?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Justera alkaniteten först då den påverkar pH, sedan pH
Hej, grattis till hus och pool.F fredrik.johansson skrev:Hej!
Vi byggde pool för 2,5 år sen och har mycket glädje av den. Min korta erfarenhet om du har så låga temperaturer nu är att du kan helt strunta i värden. Det har jag gjorde i 2 säsonger utan några som helst problem.
Säkert nån med fullständigt facit här men är tempen under 10-12 grader händer inte särskilt mycket tror jag.
Hoppas du/ni kommer få samma glädje av pool som vi
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Jag skaffade alka+ och har haft i ca 5kg totalt, i doser om ca 6-700g per gång med några dagars mellanrum. Alka steg till lagom nivå och sen justerade jag pH med något kilo pH+.
Nu är värdena bra och vatten kristallklart.
9 grader i vattnet, så det är kanske snart dags för lite klor.
Nu är värdena bra och vatten kristallklart.
9 grader i vattnet, så det är kanske snart dags för lite klor.
Jag har också pool sen 2 år tillbaka och med min lilla erfarenhet tror jag inte du gör nått innan det blir varmare. Är vattnet bara 4-5 grader händer det nog inget i den utsträckningen att man behöver kemikalier.F fredrik.johansson skrev:Hej!
Jag gör inget under 11 grader och har ej haft något som helst problem.
allt gott
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Tempen nu drygt 12 grader och väntas varmt och soligt väder i veckan så nu chockklorerade jag första gången.
Vattnet fortfarande kristallklart och stabilt pH och alkalinitet sedan flera veckor.
Hur gör ni på klorerandet på försäsongen? Ingen direkt badbelastning nu…
Kör ni puckar med veckoklor redan nu eller chockklor lite då och då?
Vattnet fortfarande kristallklart och stabilt pH och alkalinitet sedan flera veckor.
Hur gör ni på klorerandet på försäsongen? Ingen direkt badbelastning nu…
Kör ni puckar med veckoklor redan nu eller chockklor lite då och då?
Klicka här för att svara