För 10-15 år sedan tyckte jag någon kompis brud var fånig när hon påstod teflonpannor va ohälsosamma.

Men jag har insett det att alla dessa exotiska kemikalier man omger sig med börjar bli lång och det är en massa surg*r överallt som envisas med att sprida dem för vinden.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
För 10-15 år sedan tyckte jag någon kompis brud var fånig när hon påstod teflonpannor va ohälsosamma.

Men jag har insett det att alla dessa exotiska kemikalier man omger sig med börjar bli lång och det är en massa surg*r överallt som envisas med att sprida dem för vinden.
Teflonpannan är ofarlig, tillverkningen av den kan vara miljöfarlig.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H hapazard skrev:
För att du tycker teflonpannor är bra?

H hapazard skrev:
Sålänge man kan hantera teflonpannan, t.ex. inte värma upp den för varmt, inte skrapa med metallredskap, diska i maskin osv

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Sålänge man kan hantera teflonpannan, t.ex. inte värma upp den för varmt, inte skrapa med metallredskap, diska i maskin osv
Tror du på allvar att det räcker?

Den nya gränsen för PFAS dricksvatten är satt vid gränsen som man kan mäta...

G gmogmo skrev:

Inte påstått nåt att det räcker, syftade på att teflonpanna inte är hälsosam, speciellt om den hanteras fel

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:

Nej man kan givetvis mäta lägre halter.
Gränsen för dricksvatten är 4 nanogram/liter PFAS4 (summa). Det är otroligt små mängder som behövs för att komma över det, men en vanlig vattenanalys är rapporteringsgränsen 0,0003 mikrogram/liter av varje ingående PFAS. Sedan summeras vissa av dem för att få PFAS4 summa.

Avseende artikeln så är det egentligen ingen nyhet. Att man sköt sådana "provskott" rakt ut lite överallt är känt från Försvarsmaktens andra flottiljer på olika platser i Sverige. Det som är märkligt är att en chef för en statlig verksamhet känner ett behov av att ljuga om det, när det på andra flottiljer inte ljugits om det.

• Gilla
fräsigkärra och 2 till
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Nej man kan givetvis mäta lägre halter.
Gränsen för dricksvatten är 4 nanogram/liter PFAS4 (summa). Det är otroligt små mängder som behövs för att komma över det, men en vanlig vattenanalys är rapporteringsgränsen 0,0003 mikrogram/liter av varje ingående PFAS. Sedan summeras vissa av dem för att få PFAS4 summa.
Ok, då har analysmetoderna blivit bättre. När jag läste om det tidigare sades att gränsen låg på nanogram per liter.

Undrar vad halten blir om man kokar upp en liter vatten i en teflonpanna...

Så som jag förstått det så är PFAS inte samma sak som teflon (PTFE).
PFAS används när man tillverkar/applicerar Teflon, själva teflonet är inte farligt i sig.

Här är ett långt men uttömmande klipp:

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Så som jag förstått det så är PFAS inte samma sak som teflon (PTFE).
Det är inte samma sak, men PTFE/Teflon är en PFAS.
Det är dock andra PFAS-kemikalier (bl.a. sådana som används i tillverkningen av PTFE) som dessa miljöskandaler handlar om. Även om PTFE så vitt jag vet också är ett "evighetsmaterial".

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.