Har era rörmockare dragit PEX-slangarna rakt och snyggt till radiatorerna? Hos oss ansluter de rakt och snyggt till 1 av 6 element. För de övriga fem kommer de upp ca 5 cm vid sidan om elementet och gör en mindre snygg S-böj. Jag undrar bara vad man kan kräva av fackfolk. Är detta fackmannamässigt? Är jag bara löjligt petig?

Vet inte vad som är fackmannamässigt. Men jag skulle oxå ha varit så petig...

Jag gör samma jobb själv och för mig är det självklart att rören skall gå så rakt och snyggt som möjligt och det är för mig fackmannamässigt. Jag skulle oxå vara petig i ditt läge med andra ord.

Yamma

Tyvärr är det väl så att man som regel får ett sämre resultat om man låter proffs göra jobbet, men man hinner ju inte göra allt själv i ett husbygge (åtminstone inte jag). Är det fler som råkat ut för fula dragningar av PEX-rör? Det är väl PEX-rörens baksida att det faktiskt går att dra dem ganska flexibelt. I och med detta verkar det som att rörmockarna glömt bort hur man använder måttband och tumstock. Sådana här misstag var ju inte möjliga på kopparrörens tid.

Dessutom så finns det 90 graders stöd som kostar några kronor extra.
Med de stöden så går rören rakt upp (om man bemödar sig att mäta ut rätt under radiatorerna)

Det är väl just det som det handlar om: att bemöda sig om att mäta ut rätt. I mitt fall är det inte många rör som kommer upp exakt där de skall, varken ur plattan eller genom mellanbjälklaget. Våra rörmockare skulle definitivt behöva gå en kurs i hur man använder ett måttband. Vi har fått flytta en vägg 4 cm för att avloppet till tvättstället kom upp halvvägs in i väggen, bygga in en toastol för att avloppet kom upp halvvägs in i väggen, bygga ett specialbyggt skåp i tvättstugan för att rör kom upp 75 cm från väggen och inte 55 cm som det var ritat, göra ett urtag i ytterväggen till garaget för att värmekulverten kom upp halvvägs in i den väggen. Golvbrunnen i duschen sitter förskjuten 8 cm och som sagt kommer rören till 5 av 6 radiatorer inte upp rakt under radiatorn utan ungefär 5 cm vid sidan om. Är det bara våra rörmockare som glömt hur man mäter, eller är det så här det är i branschen?

Snailman
Jag har läst åtminstone två husbloggar där kunden märkte att rörmokaren helt glömt typ en avloppsbrunn. Hade de inte kollat på sitt bygge före gjutningen av plattan, så hade de haft värre problem än att de suttit fel...

Jag skulle nog inte lita på dem för fem öre, utan kontrollmäta allt innan, och då är det enklare (och billigare) att göra jobbet själv ;).

arny skrev:
Är det bara våra rörmockare som glömt hur man mäter, eller är det så här det är i branschen?
Er rörmokare (eller rörkrökare som jag vill kalla dem) är nog precis lika "petig" som de övriga är i branschen (undantag finns). Idag skall allt gå så fort som möjligt och sedan helst "bara" fungera, det där med finlir och yrkesstålthet är nog tyvärr helt bortglömda delar hos en stor del av "yrkeskåren"..........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.