TonyTech
Kan man koppla pex-rör 16/2.0 lk direkt till vvb utan att riskera röret blir för varmt?
Funderade på att dra pex-rör från beredaren till pex 16/2.0 lk och vatette v6 i väggen. Eller bör man använda koppar mellan vvb och vägg för att minska värmen till pex-rör i väggen?
Det är bara ca 50cm mellan vvb och vägg ingången till pex-gör. Sett lite olika rekommendationer ang detta. Någon som vet hur man gör?

Pex tål 70 grader kontinuerligt och 95 grader temporärt och så hög temperatur har du väl inte?

• Gilla
TonyTech
  • Laddar…
TonyTech
D Dilato skrev:
Pex tål 70 grader kontinuerligt och 95 grader temporärt och så hög temperatur har du väl inte?
Vet att pex-tål de temperaturerna men jag har aldrig sett någon som kopplat pex direkt till vvb. Fördelen med pex är ju att den är mjuk att demontera för att tömma vvb inför vinter. Min Vvb sitter i en stuga som vinterställs.
Det är alltså okay att montera pex-rör direk på vvb.

Rickard.
Jag har pex direkt på min vvb och jag har inte ens tänkt tanken att det skulle vara något fel. Jag pratade lite snabbt med en erfaren rörmokare om installstionen (inte specifikt pex) och han reagerade då inte heller på det. Varmvattnet har i princip inga temperaturförluster i en villa så tempen är typ samma överallt när man spolar.

• Gilla
TonyTech
  • Laddar…

Bästa svaret

Ofta sätter man ventilkoppel/armatursats dikt VVBn och ut från den bör varmvattentemperaturen vara max 65⁰ men normalt 55-60⁰, eftersom det vid tappställerna bör vara max 60⁰ men samtidigt lägst 50⁰.

• Gilla
TonyTech och 1 till
  • Laddar…
TonyTech
Tack så mycket alla för input. Behövde var klar över detta. Såg nu att tex. Minett 35l har det i sina egna kopplingar, syns på bilden. Så saken är ju klar.

• Elvarmvattenberedare Metro Therm Minett 35 E med synliga kopplingar och armatursats under en vit låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.