Fick en galen tanke i går kväll då jag började på alvar fundera på hur jag ska dra rören i mitt nya badrum i källaren. Ska sänka taket för att få in bla el och vatten till kök och toalet rakt ovanför. Min första tanke har varit att dra koppar och haft luckor där jag behöver sätta grenar mm. Men min vilda tanke är nu att dra RörIRör från en fördelare i grannrummet (som ska bli tvättstuga) upp i taket och sedan dels ner till duschblandare och upp til kök och toalett. Nu till min fråga. Går det att komma upp med RiR i golv eller måsta jag hugga upp väggen på toaletten? Kan man avsluta ett RiR i ett tak och övergå till Koppar??

Varför måste du bygga in rören i källaren i ett undertak? Enklast är att väl att lägga rör under bef. källartak. I källaren har det väl inte så stor betydelse?
rogge

Frugan skulle bli besviken om det gick rör kors och tvärs i taket i nya badrummet. ;)

mitt nya badrum i källaren
Såg inte att du skulle ha ett nytt badrum i källaren  :-[ Men kromade rör längs väggarna är väl snyggt? Detta är det vanligaste sättet idag, bla försäkringsbolagen tycker det är en bra ide.

Kan man avsluta ett RiR i ett tak och övergå till Koppar??
Ja

Vill du tvunget ha in rören i väggarna är ditt förslag med fördelare i grannrummet en bra ide. Därifrån kan du dra rör i källargolvet? du måste ändå bila för avloppet eller? Sedan fortsätter du och bilar in i väggarna till blandare mm. Går bra med rörirör eller prisol.
rogge

Har gjort en snabb skiss på badrummet för att visa lite mer. Första tanken har hela tiden varit utanpå liggande rör till brukarna i badrummet och dölja de som ska upp en våning i det nya taket. Men då duschväggen monterades så märkte jag att det bästa är att dra vattnet till duschen ovanifrån. Då kommer det att bli mycke skarvar i taket med inspektionsluckar som följd. Då kom tanken på att dela till pex i tvättstugan och därifrån dra rör till dusch och övervåningen. Men då kommer ju jag bli tvungen att byta till koppar från taket och ner till duschen och även komma upp med pex ur golvet till toaletten på övervåningen. Att dela kopparrör i tvättstugan och dra hela rör under taket känns som en lite konstig lösning.

• Badrum_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.