1 573 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Pex från VVB till kök inuti glesen i innertak?
Vi ska byta ut vk-vatten rör som går till kök då dom nu går i golvet på ett dåligt sätt och rören är inte i ett gott skick. En tanke är att dra upp det i glasen i innertak med pex.
Men här kommer min fundering.
Byggaren och rörisen vill isf dra upp ett spår i gipset för att ha det som ett sätt att fånga upp pex rören.
Så långt är jag med, men sen så säger byggaren att det blir lättare att dra upp gipsskivor istället för att spackla igen spåret och måla.
Jag är ju rudis på detta men ett spår borde väl inte vara så svårt att sätta igen om man tar upp ett lite bredare spår och sätter en kapad gipsskiva där och spacklar igen. Missar jag nåt? Regel sitter 60x60.
Vi tappar 12mm takhöjd och måste byta ut taklister, inget jag direkt känner för att göra.
Tacksam för ledning. Hur hade ni gjort?
Byggaren och rörisen vill isf dra upp ett spår i gipset för att ha det som ett sätt att fånga upp pex rören.
Så långt är jag med, men sen så säger byggaren att det blir lättare att dra upp gipsskivor istället för att spackla igen spåret och måla.
Jag är ju rudis på detta men ett spår borde väl inte vara så svårt att sätta igen om man tar upp ett lite bredare spår och sätter en kapad gipsskiva där och spacklar igen. Missar jag nåt? Regel sitter 60x60.
Vi tappar 12mm takhöjd och måste byta ut taklister, inget jag direkt känner för att göra.
Tänker han skruva gips på hela innertaket? De månste ju ändå ta upp så pass mycket att de kommer åt att dra rören. Jag hade då bara tagit ner där det behövdes.D Dykrt skrev:Vi ska byta ut vk-vatten rör som går till kök då dom nu går i golvet på ett dåligt sätt och rören är inte i ett gott skick. En tanke är att dra upp det i glasen i innertak med pex.
Saken är den att innertaket är inte jättesnyggt så kanske förstår honom att sätta gips mot gips. Pratade lite mer med honom och han la fram det på ett bra sätt att det blir mindre tidsåtgång och det är det vi är ute efter just nu.T Tompafix skrev:
Klicka här för att svara