Patrik_Hed skrev:
Ja, el är farligt. Det är ingen myt. :P

//Patrik
Tack Patrik jag fick med mej det när jag var liten och sov med bandspelare och kanin i sängen. Men jag undrar fans det krav i arbetsmiljölagen på att jag måste till sjukhus för kontroll om jag får 220 i mej på jobbet?
Och i så fall vart i den?
 
Jaså det är bara 5 uttag, då kan du ju köpa såna här till exempel: http://elbutik.se/product.html/eljo-trend-vagguttag-2-vags?category_id=314 för 67,50 styck och byta själv om du känner dig säker på hur man gör.
Sen i nästa steg investera i en jordfelsbrytare till hela lägenheten så har du höjt säkerheten ett par snäpp.
Wagos är en snabbkopplingsklämma där du kan skarva ledare, men det nämnde jag mest ifall du inte behövde uttagen tills du fått tag i nya..
 
Tack slugge!
Wagos kunde vart bra att ha när jag såg sprickor i uttagen så att jag såg rakt in i dom, men jag tänkte att jag är vuxen och försiktig och det gör inte så mycket den sitter ju bara där bakom soffan och används så gott som aldrig. Länken var för jordat och jag har ju ojordat så då fick jag ju inte sätta jordade uttag ;)
 
på länken finns även ojordade...
 
Tack Akzid! Jag såg det efter att jag postat, ursäkta Slugge.
Men Akzid du pratade om att du fått 220 i dej på jobbet och åkt till sjukan och att det fanns arbetsmiljökrav på det. Är det arbetsmiljölagen som tar upp det?
 
btg acke skrev:
Tack Akzid! Jag såg det efter att jag postat, ursäkta Slugge.
Men Akzid du pratade om att du fått 220 i dej på jobbet och åkt till sjukan och att det fanns arbetsmiljökrav på det. Är det arbetsmiljölagen som tar upp det?
Ja precis.. blir man skadad på arbetet så är arbetsgivaren skyldig att ge dig vård..
Eller tom om du blir sjuk.. Har du alkoholproblem så är arbetsgivaren skyldig att försöka hjälpa dig. Det är så våra lagar ser ut i sverige. Men om du vill att jag ska peka på en exakt paragraf så kan jag inte göra det just nu..
Nu är dessutom snart fest!

Gott Nytt År alla!
 
Gott nytt alla
 
Gott nytt år! Fått några julklappar i år? Eller oj, det är ju i januari man kan säga så..

//Patrik
 
Hos en kund jag var till så såg jag att de hade såna där petskydd i de redan petskyddade uttagen. Upplyste dem om att det bara är i ej petskyddade uttag man behöver dem. :)

//Patrik
 
Bo.Siltberg skrev:
Annars finns ju pluggar på Ikea som kan användas under tiden, Patrull heter dom :)
[länk]
Konstigt att de har skrivit ojordade och jordade kontakter" och sedan använt det riktiga namnet, vägguttag. Kunde de inte skrivit rätt bägge gångerna.. :rolleyes:

//Putte
 
"kontakt" är ett universellt språk som nog passar bra vid denna timme.:rolleyes:
 
Patrik_Hed skrev:
Alltså det enda du behöver göra om du ska byta från ej petskyddade, ojordade vägguttag till petskyddade, ojordade vägguttag är:
- Bryta strömmen.
- Spänningslöshetsmäta.
- Skruva bort det gamla uttaget och skruva loss de två trådarna.
- Skruva dit trådarna på det nya uttaget och skruva fast det i väggen.
- Slå på strömmen.
- Spänningsmäta
Och ska man vara ännu lite säkrare skulle jag vilja lägga till en rad:

- Spänningsmäta, så att du vet att din mätmetod fungerar
- Bryta strömmen.
- Spänningslöshetsmäta.
- Skruva bort det gamla uttaget och skruva loss de två trådarna.
- Skruva dit trådarna på det nya uttaget och skruva fast det i väggen.
- Slå på strömmen.
- Spänningsmäta
 
Alfredo skrev:
Och ska man vara ännu lite säkrare skulle jag vilja lägga till en rad:

- Spänningsmäta, så att du vet att din mätmetod fungerar
- Bryta strömmen.
- Spänningslöshetsmäta.
- Skruva bort det gamla uttaget och skruva loss de två trådarna.
- Skruva dit trådarna på det nya uttaget och skruva fast det i väggen.
- Slå på strömmen.
- Spänningsmäta
Den tänkte jag inte på det är ju ingen större fara för er som pular el hela dagarna, men min voltmeter använde jag nog sist i somras så det är ju viss risk för att nått inte funkar som det ska. Det är ju väldigt viktigt för amatör pulare som mej att kolla att instrumenten som legat ett tag på hyllan verkligen funkar, det är så oskönt, opraktiskt och osmart att göra sig själv strömledande.
 
Patrik_Hed skrev:
Hos en kund jag var till så såg jag att de hade såna där petskydd i de redan petskyddade uttagen. Upplyste dem om att det bara är i ej petskyddade uttag man behöver dem. :)

//Patrik
Det dröjer inte länge innan man upptäcker att man behöver två strumpstickor för att pressa undan petskyddet :)

I detta fall skulle rekomendera att köpa pluggar att sätta i uttagen, för att i ett senare skede när ekonomi finns byta ut elinstallationen.

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.