L L Jan skrev:
Män på omkring 80 kg om man är typ fullt frisk i övrigt:
Dricker man 3 små glas vin eller två stora glas vin (2,6 dl) och en 5,3% 50 cl starköl, totalt under 14 dagar ligger man klart under 0,2 oftast, lite beroende på individ. Men definitivt under 0,3

Dricker man mer så kommer man obönhörligt upp i 0,3 eller mer.
Äh? Kan det där verkligen stämma? En lättöl till utöver det där så hoppar alltså värdet från "klart under 0,2" till 0,3 eller mer?

Det skiljer sig också från vad transportstyrelsen skriver om att värdet 0,3 motsvarar 21-28 burkar starköl i veckan.
 
P
K Krille4 skrev:
Det var mer ett svar till Jan L som inte förstod varför det skulle vara osunt att dricka en flaska vin varje dag under hela semestern.

Att vara alkoholist har enligt mig definitivt med lämpligheten att inneha ett körkort. Alkoholister kör bil berusade oftare än icke alkoholister så det går inte att bortse från att det har med lämpligheten att inneha ett körkort. Precis som t ex vissa sjukdomar, dålig syn o s v. En dement släkting fick ha kvar sitt körkort bara vi "lovade" att se till att hon inte körde bil, min mormor hade kvar sitt körkort när hon var 95 år trots kraftig starr samt att hon inte kört bil 40 år....

Sen kan man ju fundera på hur man ska kunna mäta och uppmärksamma olämplighet. Man kanske inte behöver ta körkortet från någon med högt PEth men det är definitivt en risksignal som visar att det kan finnas behov av hjälp för sin alkoholkonsumtion.

/Krille
Det finns många beteenden som är osunda, äta varje måltid på en hamburgerrestaurang anser nog många är osunt, definitvt är det osunt att röka och snusa, men det är tillåtet, så också att dricka en flaska vin om dagen.
Vad som inte är tillåtet är att framföra ett fordon med en berusningsgrad över 0.2 ‰.
De hemmasnickrade reglerna på Transportstyrelsen är OLAGLIGA.

Transportstyrelsen har tidigare haft ett extremt dåligt ledarskap, jag tänker på när de la ut hanteringen av databaser för kärkort och andra certifikat, t.ex. flygcertifikat som lades ut till en leverantör i Rumänien, Kroatien, Tjeckien och Serbien, där personal utan någon svensk säkerhetsklassning fick tillgång till data om alla svenska körkort, och vad som var värst, tillgång till personuppgifter, inklusive adresser till alla svenska militära flygförare (piloter).
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det finns många beteenden som är osunda, äta varje måltid på en hamburgerrestaurang anser nog många är osunt, definitvt är det osunt att röka och snusa, men det är tillåtet, så också att dricka en flaska vin om dagen.
Vad som inte är tillåtet är att framföra ett fordon med en berusningsgrad över 0.2 ‰.
De hemmasnickrade reglerna på Transportstyrelsen är OLAGLIGA.

Transportstyrelsen har tidigare haft ett extremt dåligt ledarskap, jag tänker på när de la ut hanteringen av databaser för kärkort och andra certifikat, t.ex. flygcertifikat som lades ut till en leverantör i Rumänien, Kroatien, Tjeckien och Serbien, där personal utan någon svensk säkerhetsklassning fick tillgång till data om alla svenska körkort, och vad som var värst, tillgång till personuppgifter, inklusive adresser till alla svenska militära flygförare (piloter).
Fel! Det är inte Transportstyrelsen.

Grejen är att läkare rapporterar in till Transportstyrelsen enl. Så som jag tidigare skrivit. De behöver göra det. Enligt vilken paragraf vet jag inte? men så funkar det, om man har "otur"
 
S Strontus skrev:
Äh? Kan det där verkligen stämma? En lättöl till utöver det där så hoppar alltså värdet från "klart under 0,2" till 0,3 eller mer?

Det skiljer sig också från vad transportstyrelsen skriver om att värdet 0,3 motsvarar 21-28 burkar starköl i veckan.
Transportstyrelen är inte läkare. Hur kan de veta?

Enligt min läkarebekant är det så som jag tidigare skrivit.
 
  • Gilla
madhawks
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Transportstyrelen är inte läkare. Hur kan de veta?

Enligt min läkarebekant är det så som jag tidigare skrivit.
Samma läkare som tidigare sade att "För att nå 0,3 krävs precis så som jag skrev 240 gram alkohol = 1 stort glas vin varje dag i två veckor."?
 
Unikt namn
L L Jan skrev:
Vi har hälsokontroll på jobbet om en månad.
Om din läkare rekommenderar dig att skippa lättölen så är det nog ett bra tips. 👍

Man kan ha kul utan sprit 😎
 
Farstatjej90
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ha kul utan sprit 😎
Ja man kan..men varför?
 
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja man kan..men varför?
Läkaren rekommenderade?
 
S Strontus skrev:
Samma läkare som tidigare sade att "För att nå 0,3 krävs precis så som jag skrev 240 gram alkohol = 1 stort glas vin varje dag i två veckor."?
Japp
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om din läkare rekommenderar dig att skippa lättölen så är det nog ett bra tips. 👍

Man kan ha kul utan sprit 😎
Visst kan kan ha kul utan sprit, men det är dumt att chansa! 😀
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om din läkare rekommenderar dig att skippa lättölen så är det nog ett bra tips. 👍

Man kan ha kul utan sprit 😎
Knappt 3 st lättöl = 1 starköl
 
K
P Peter787 skrev:
Det finns många beteenden som är osunda, äta varje måltid på en hamburgerrestaurang anser nog många är osunt, definitvt är det osunt att röka och snusa, men det är tillåtet, så också att dricka en flaska vin om dagen.
Vad som inte är tillåtet är att framföra ett fordon med en berusningsgrad över 0.2 ‰.
De hemmasnickrade reglerna på Transportstyrelsen är OLAGLIGA.

Transportstyrelsen har tidigare haft ett extremt dåligt ledarskap, jag tänker på när de la ut hanteringen av databaser för kärkort och andra certifikat, t.ex. flygcertifikat som lades ut till en leverantör i Rumänien, Kroatien, Tjeckien och Serbien, där personal utan någon svensk säkerhetsklassning fick tillgång till data om alla svenska körkort, och vad som var värst, tillgång till personuppgifter, inklusive adresser till alla svenska militära flygförare (piloter).
Varför skulle det vara olaglig?

Reglerna har funnits under lång tid och handlar om att läkare ska rapportera till Transportstyrelsen om en patient anses olämplig för körkort t ex p g sjukdomar eller alkholberoende. Tycker media presenterar lösryckta delar och läser man Transportstyrelsens förstydliganden känns det inte alls orimligt och knappas olagligt:

https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

"Om en läkare i sina undersökningar av en patient konstaterar att han eller hon kan anses som olämplig för att ha körkort, så ska läkaren rapportera det till Transportstyrelsen. Det är ingenting nytt utan regler som funnits i lagen under lång tid. En person kan få sitt körkort återkallat på grund av exempelvis epilepsi, demens eller ögonsjukdomar. Man kan också få sitt körkort återkallat om man har ett alkoholberoende, alkoholmissbruk eller alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt.

För att undersöka om en person har alkoholöverkonsumtion görs bland annat PEth-tester. Det räcker inte med ett enstaka test som överstiger gränsvärdena utan det krävs minst två tester och ofta fler, med en period om minst fem veckor mellan testerna. Gränsvärdet för en långvarig alkoholöverkonsumtion med PEth-tester är 0,3 mikromol/l. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid."

.....

"Transportstyrelsen genomför i nuläget ett arbete med att uppdatera de regler som styr de medicinska kraven om alkohol och narkotika vid körkortsinnehav. Det handlar om att modernisera och förtydliga reglerna i flera delar. En uppfattning som spridits i medierna är att Transportstyrelsen vill sänka gränserna och tillåta mindre alkohol. Det stämmer inte.

En stor förändring är dock att vi föreslår att diagnosen ”missbruk” tas bort och ersätts med andra krav. Enligt förslaget kommer det krävas att personen har en diagnos skadligt bruk eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig. Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
Reglerna förtydligas därmed när man är medicinskt olämplig för körkort, och vår bedömning är att regeländringen kommer innebära färre körkortsåterkallelser inom det här området.

Alkohol hör inte hemma i trafiken. Sedan lång tid tillbaka har alkohol varit den vanligast förekommande substansen i dödsolyckor och det är av stor vikt att vi får bort alkoholen från våra vägar. Transportstyrelsens arbete med medicinska krav fyller en viktig roll för att säkerställa en hög trafiksäkerhet på våra vägar. Men att vi arbetar för att skärpa kraven och tvingar läkare till tester stämmer inte."
 
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
Nu är smokern igång och all ribbe är kryddad och skall strax klämma första flaskan iskall Sol.

Livet kan te sig som man inte vill ibland.

Läkaren sa att alkohol nästan jämförs med Marijuana. M kan detekteras i kroppen i upp till 6-7 veckor, efter en enda cigg. Men har aldrig nyttjat sånt.

Tack och adjö!
 
S Strontus skrev:
Samma läkare som tidigare sade att "För att nå 0,3 krävs precis så som jag skrev 240 gram alkohol = 1 stort glas vin varje dag i två veckor."?
I den bild som spridits har det påståtts att Transportstyrelsen likställer sin definition av ”missbruk” med Socialstyrelsens definition av ”riskbruk”. Det motsvarar 10 standardglas i veckan (120 gram ren alkohol). För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. Det är en stor skillnad.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.