170 179 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Låter inte orimligt.G gaidin skrev:Jag har svårt att tro att just avklippt hår används för detta, är du säker på det?
Jag blev själ utsatt för undersökning för mer än 20 år sedan, övervakade urinprov krävdes bara om det var misstanke om droganvändning. Återkommande leverprover gjordes och till sist ett CDT. Man fick i princip inte dricka någonting under de månader som undersökningen pågick.
Totalt fick jag genomgå tre sådana undersökningar.
Nej inte det minsta orimligt.T Troberg skrev:
https://www.rmv.se/verksamheter/rattskemi/drogtest-haranalys/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl inte riktigt samma sak, va? Rattfylla dödar folk på riktigt. Vet du att när de har extra kontroller utanför skolor och förskolor första skolveckan varje höst tar de en massa fortkörare och några rattfyllerister varje gång. Rattfyllerister som kör sina barn till skolan.Alfredo skrev:
Ja absolut! Och när vi ändå är inne på att justera samhället i den riktningen bör vi anmäla en massa annat. De som slarvar med sopsorteringen, råkar ha bilen igång på tomgång en minut för länge, tankar gräsklipparen med mackbränsle, fuskar med VAB, tvättar bilen på garageuppfarten, ser lite allmänt ovårdade eller suspekta ut ja ser man sig omkring med lite nyfikna ögon finns det nästan ingen gräns för vad man kan anmäla...
På en vecka? Det är väl inget problem om man som min svåger dricker en sexpack öl efter jobbet varje dag för att "koppla av" och så några glas vin och någon grogg på helgen. Det är dem man vill åt med PEth-testerna. Men testet visar positivt även några dagar efter en rejäl fest, skillnaden är att värdet då sjunker snabbt om man tar om provet varje vecka, vilket är den gängse rutinen. I de fall där det bivit fel har man tagit ett enstaka prov och inte följt upp det.4774 skrev:
Nu när jag låg inne på hjärtintensiven med nyupptäckt hjärtsvikt så frågade läkaren huruvida det var okej för mig om de tog ett peth prov. Självklart var det ok för jag hade vare sig druckit eller har körkort. Provet togs för att utesluta att överdrivet (oklart var gränsen går exakt) alkoholintag var orsaken till hjärtsvikten.
Men vem får i sig 24-48 glas alkohol överhuvudtaget?
Det är bara alkoholister som fått körkorten indraget och vill ha det tillbaka som tvingas till dessa tester, för att bevisa att de kan hålla sig nyktra. De andra testerna har skett helt och hållet på läkarens eget initiativ.A A-Man_08 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Kul!Alfredo skrev:
Jag har skrivit flertalet av guiderna till deras kassasystem, exempelvis denna om hur man installerar etikettskrivare för att göra prislappar:
https://www.northmill.com/se/foretag/hjalp/hardvara/etikettskrivare/
Rimligt att kolla alkoholnivån på alla inblandade i olyckor. När jag blev påkörd (bilen blev skrot) fick både jag och den som körde på mig blåsa. Som bonus fick även 16-åriga dottern blåsa, hon skulle precis börja övningssköra, så de tyckte det var kul att ge henne en lektion i poliskontroll. Ironiskt nog hade jag precis saght till dotterna att korsningen vi precis ska passera är en av de farligaste på orten. Han som körde på mig:Workingclasshero skrev:
- körde för fort
- körde om i korsning
- ignorerade stopplikt
- ignorerade högerregeln, samt att bilen framför honom hade stannat för 4 att lämna företräde till mig.
Det är ju utmärkt att de åker dit. Jag tycker i så fall att de ska utöka de kontrollerna rejält. Om du kör dina barn till skolan berusad ska du inte ha körkort någonsin igen. Men var är kopplingen till peth eller att dra in körkortet för folk beroende på någon annan slags vag misstanke?Anna_H skrev:
Det här var nytt för mig.P pmd skrev:
Som ung flyttade Marjasin in i en terrorcell och radikaliserades snabbt. Därefter skickades han till Mellanöstern för att med vapen i hand bekämpa och fördriva lokalbefolkningen för att bilda ett "kalifat" på den ockuperade marken.
Men det var nog inte det som menades med Marjasinera utan hans förtjusning att klippa och klistra i framförallt spritnotor för att förvränga sanningen. Så du är nog nått på spåret.
Marjasinera var ett nytt ord för mig. Ett ord jag kommer att använda flitigt, skulle jag tro då små Marjasinare finns i snart varenda buske i vårt land.
Nåväl. En liten avvikelse efter över 2500 inlägg kan omöjligt göra någon skada.
Åter till ämnet.
Tyvärr är jag numera helt torrlagd inför den årliga läkarundersökningen för att få behålla min yrkeslicens. Troligtvis helt i onödan vilket är synd för några kalla öl nu i sommarvärmen skulle suttit fint. Men det är ju dumt att chansa ifall transportstyrelsen får ett nytt värmeslag och börjar Marjasinera i sitt eget regelverk, igen.😬
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Stora penselpaketet med anstrykare & linoljepenslar
Paket med 7 penslar
979 kr inkl moms
1 217 kr
Läs mer
Kopplingen är att det är skillnad på att ange folk för att de är farliga i trafiken (tex pga alkoholmissbruk, demens, dålig syn etc) eller att ange dem för att de "slarvar med sopsorteringen, råkar ha bilen igång på tomgång en minut för länge, tankar gräsklipparen med mackbränsle, fuskar med VAB, tvättar bilen på garageuppfarten, ser lite allmänt ovårdade eller suspekta ut". Tror att du missade vad jag svarade på.W Weimik skrev:
Tipset i fråga som hade inkommit till Transportstyrelsen var att en person ansågs konsumera stora mängder alkohol, vilket precis som höga peth-värden i sig inte ens är något som är otillåtet, så du har för all del rätt i att det är skillnad.Anna_H skrev:
Kopplingen är att det är skillnad på att ange folk för att de är farliga i trafiken (tex pga alkoholmissbruk, demens, dålig syn etc) eller att ange dem för att de "slarvar med sopsorteringen, råkar ha bilen igång på tomgång en minut för länge, tankar gräsklipparen med mackbränsle, fuskar med VAB, tvättar bilen på garageuppfarten, ser lite allmänt ovårdade eller suspekta ut". Tror att du missade vad jag svarade på.
Om man ser att någon är farlig i trafiken, till exempel kör iväg med bil i berusat tillstånd, anmäler man lämpligen det skyndsamt till polisen.
Här hävdar jag att du har fel. Ingen har kunnat bevisa att de här ca 40 som Transportstyrelsen själva talar om är alkoholmissbrukare. TS har i dessa fall gjort fel och dessutom märkt dessa människor som missbrukare.Anna_H skrev:
Däremot så bör du se till att din svåger får hjälp för sitt bruk av alkohol om han häver i sig de mängder som du påstår.