12 685 läst ·
81 svar
13k läst
81 svar
PET plastskivor, var köpa?
DinAir har en katalog men ingra priser, synd, undrar denna skulle kosta
DinCell GH_ 1220x610x292
50m2 filteryta, klarar 5000m3/h.
Filterklass H12-H14, alltså HEPA nivå. Förmodligen kostar det en arm och två ben.
DinCell GH_ 1220x610x292
50m2 filteryta, klarar 5000m3/h.
Filterklass H12-H14, alltså HEPA nivå. Förmodligen kostar det en arm och två ben.
Ja 50 kvm HEPA lär ju kosta några slantar. Du kanske ska köra på Pärs spår men med ett billigt förfilter, för jag gissar att Pär inte har förfilter utan nöjer sig med en effektiv cyklon. Jag tror att ett förfilter är ekonomiskt lönsamt för dig men man ska ju få till det på ett bra sätt så att man inte bara har filter i hela garaget. Kanske funkar det med en bit G4 matta innan filterna. Det känns ju som du kommer ha rätt rejält flöde ändå.
Angående yta så behöver inte säckfilter så stor yta då de är så glesa att tryckfallet/flödet ändå är ok. Sen är det också så att de fina filterna specar vilken max lufthastighet genom filtret som ger den angivna filtreringen. För att få ner hastigheten vid ett visst flöde så har man bara ytan att spela med.
Det är ju tråkigt om du tappar peppen i filterdjungeln när du verkar ha något riktigt bra på gång. Du kanske ska sikta på att komma igång med spånsugen och bara ha ok filtrering för att sen testa dig fram. Det blir ju lätt så att man siktar orimligt högt.
Angående yta så behöver inte säckfilter så stor yta då de är så glesa att tryckfallet/flödet ändå är ok. Sen är det också så att de fina filterna specar vilken max lufthastighet genom filtret som ger den angivna filtreringen. För att få ner hastigheten vid ett visst flöde så har man bara ytan att spela med.
Det är ju tråkigt om du tappar peppen i filterdjungeln när du verkar ha något riktigt bra på gång. Du kanske ska sikta på att komma igång med spånsugen och bara ha ok filtrering för att sen testa dig fram. Det blir ju lätt så att man siktar orimligt högt.
Fast med 5000m/3h tror jag mitt system kommer inte ens att stressa ett sådant filter. Men jag ser inte hur man ska klara sig utan hepa om man vill ha 0.5 mikron kapacitet vid 95%+ det verkar börja där vid H12 klass...
Fast jag har också börjat tänka på säckar och just det där med ett OK system istället för att sikta på bill pentz nivå direkt.
Fast jag har också börjat tänka på säckar och just det där med ett OK system istället för att sikta på bill pentz nivå direkt.
Jag har inget förfilter utan en bill pentz.cyklon standard storleken. Du kan inte köra hepa direkt kommer att sätta igen på direkten. och det är ingen ide att sätta ett förfilter som separerar sämre än cycklonen.
0,5 är inte hepa klassad utan hepa börjar vid 0,3 micron
Ring dinair i stället för att vi skall gissa hela tiden.
Dom kommer att vilja speca ett filter till dig som är ganska glest efter som dom tror att det sätter igen direkt. För dom är inte vana vid att man använder cyklon. Men om du bara förklarar att den separerar ganska bra. Den bör separera ner till 10-20 micron tycker jag om inte finare kanske finns info om man googlar?
Det knepiga är att du inte vet hur pass bra din cyklon separerar och då blir det svårare att fixa ett bra filter.
Det är ganska smart att ha filterna stående för då kan man slå på dom lätt så att damm kakan trillar av. Har man även en möjlighet att dammsuga i botten av filtret så är det bra tex en liten låda eller löstagbar botten. Ju smidigare allt är desto oftare gör man det.
En annan sak är att det är ingen ide att börja jaga hepa standard på filtret om du inte har alla maskiner ombyggda till min 160 mm anslutningar och ombyggda skydd på alla maskiner och fläkten ståendes i ett separat rum som visserligen kan leda till baka luften..
För även om filtret inte släpper ut partiklar större än 0,3 micron så har du i alla fall kontaminerat hela din verkstad på 5 sec när du lossar spånsäcken i din verkstad eller sandpapprar i några minuter utan att stå ovanför ett sugbord. Eller för den delen kört med en liten avrundningsfräs utan ett riktigt bra utsug och ordentligt inbyggd utsugskåpa runt fräs stålet byta påse i dammsugaren osv.
För du kan inte ha renare luft i din verkstad än vad det är ute det är en ren utopi.
0,5 är inte hepa klassad utan hepa börjar vid 0,3 micron
Ring dinair i stället för att vi skall gissa hela tiden.
Dom kommer att vilja speca ett filter till dig som är ganska glest efter som dom tror att det sätter igen direkt. För dom är inte vana vid att man använder cyklon. Men om du bara förklarar att den separerar ganska bra. Den bör separera ner till 10-20 micron tycker jag om inte finare kanske finns info om man googlar?
Det knepiga är att du inte vet hur pass bra din cyklon separerar och då blir det svårare att fixa ett bra filter.
Det är ganska smart att ha filterna stående för då kan man slå på dom lätt så att damm kakan trillar av. Har man även en möjlighet att dammsuga i botten av filtret så är det bra tex en liten låda eller löstagbar botten. Ju smidigare allt är desto oftare gör man det.
En annan sak är att det är ingen ide att börja jaga hepa standard på filtret om du inte har alla maskiner ombyggda till min 160 mm anslutningar och ombyggda skydd på alla maskiner och fläkten ståendes i ett separat rum som visserligen kan leda till baka luften..
För även om filtret inte släpper ut partiklar större än 0,3 micron så har du i alla fall kontaminerat hela din verkstad på 5 sec när du lossar spånsäcken i din verkstad eller sandpapprar i några minuter utan att stå ovanför ett sugbord. Eller för den delen kört med en liten avrundningsfräs utan ett riktigt bra utsug och ordentligt inbyggd utsugskåpa runt fräs stålet byta påse i dammsugaren osv.
För du kan inte ha renare luft i din verkstad än vad det är ute det är en ren utopi.
Redigerat:
Ja onödigt att lägga sådana pengar och tid på filter då. Kör på säckar förmodligen då, billigt och håller rent. Allt annat är slöseri med tid och pengar. Jag har nu en 3M 7500 mask. Får väl mest se detta som det är, renhållning. Förmodligen kan jag bygga så att jag blåser ut då det är tillräckligt varmt utanför, och så kör jag med säckar och mask på vintern.
Det är enkelt att gå för långt med detta, man borde gå tillbaka hit och läsa varje gång det drar iväg med paranoian:
http://woodgears.ca/dust/dylos.html
Stekte plättar nyss åt pojkarna, i all ärlighet borde jag stått med masken på där också.
Det är enkelt att gå för långt med detta, man borde gå tillbaka hit och läsa varje gång det drar iväg med paranoian:
http://woodgears.ca/dust/dylos.html
Stekte plättar nyss åt pojkarna, i all ärlighet borde jag stått med masken på där också.
Vad skulle en spånsug i paritet med den du bygger kosta, om man nöjer sig med att bygga thien baffeln själv och köper impeller med säck osv?
Lönar det sig att bygga själv eller är det mest för att det är kul du gör det?
Lönar det sig att bygga själv eller är det mest för att det är kul du gör det?
Själva fläkten tror jag är motsvarigheten till 3000-7000kr om man skulle köpt skilt och nytt, enligt vad jag sett iaf.
Från mitt perspektiv är det bygg eller var utan för jag har inte råd att köpa allt jag vill ha. Do or die...
Som tur är det roligt också.
Från mitt perspektiv är det bygg eller var utan för jag har inte råd att köpa allt jag vill ha. Do or die...
Som tur är det roligt också.
Hur står sig HEPA-filtren till DustControls DC3800? Ett sådant filter kostar ca 900 kr om du går till en maskinuthyrare och köper det.DennisCA skrev:Jag läste på om F7 också och tänkte det nog var jämförbart med de flesta säckar som folk använder som mest tar .5 mikron, detta tog iaf. åtminståne hälften av 1 mikron grejerna.
HEPA nivå behöver jag inte, men ändå att lägga ut 3000-5000kr för en förbrukningsvara (sånadära proffsiga patronfilter) känns inte bra. Jag brukar ha svårt för sånt, tanka bilen är ren tortyr...
Vilken är den minsta nivå man kommer undan med egentligen, F8?
De två små filter jag redan köpta är ULPA, alltså snäppet vassare än HEPA t.om. men nu vill jag inte lägga mera pengar i sånt med tanke på priset per kvadrat och hur mycket jag behöver. Kanske jag bygger in dom istället i mitt luftreningssystem (min solfångare).
Jag vet inte, Aldrig hört om de förut. Två stora filtersäckar av vad jag tror är bättre kvalitét borde kosta runt desamma från Tyskland.
http://www.holz-metall.info/shop1/artikel6862.htm
Min nuvarande plan är att bygga en lufttät låda brevid spånsugen, i den ska två filtersäckar sitta. Sedan gör jag ett hål igenom väggen in i verkstan, där kommer den filtrerade luften tillbaka. Ovanpå lådan finns en annan tät låda som agerar som fördelare, den är kopplad till utblåset på impellern. På detta vis tar den inte upp utrymme i verkstan och säckarna kan man inte röra vid,
En annan fördel är att man kan med några skivor plugga åter säckarna, och har man sen en annan öppning som leder utomhus och som man kan stänga och öppna, ja då har man så att man blåsa ut luften då vädret är tillräckligt varmt, eller recirkulera om vintern. Känns som en bra lösning.
Jag ska rita upp det i sketchup så det blir lite mera uppenbart hur jag menar.
http://www.holz-metall.info/shop1/artikel6862.htm
Min nuvarande plan är att bygga en lufttät låda brevid spånsugen, i den ska två filtersäckar sitta. Sedan gör jag ett hål igenom väggen in i verkstan, där kommer den filtrerade luften tillbaka. Ovanpå lådan finns en annan tät låda som agerar som fördelare, den är kopplad till utblåset på impellern. På detta vis tar den inte upp utrymme i verkstan och säckarna kan man inte röra vid,
En annan fördel är att man kan med några skivor plugga åter säckarna, och har man sen en annan öppning som leder utomhus och som man kan stänga och öppna, ja då har man så att man blåsa ut luften då vädret är tillräckligt varmt, eller recirkulera om vintern. Känns som en bra lösning.
Jag ska rita upp det i sketchup så det blir lite mera uppenbart hur jag menar.
Jag själv behöver filter så i samma veva tog jag mig friheten att kolla vad ett patron filter hos Dinar skulle kosta. 11M2 260 grams polyester patronfilter med nät på insidan öppet i båda ändar diameter 325 mm, längd ca 600 mm och det är ett 0,5 micron.
1100 kr ex moms och frakt. Det är lite dyrare än säckarna du tittade på. Artikelnr: DCA 21080
Fördelen är att den inte släpper igenom massor av damm vid varje start som en säck gör innan dammet har täpt till det. Och det är det man vill åt annars kan man lika gärna köra med vanlig enstegs spånsug.
En annan sak är att motståndet i en säck när den är så full att den separerar bra för det tar säkerligen 6-12 mån (beroende på hur många timmar du kör den per vecka) är väldigt stort. Innan dess så separerar dom inte värst bra. Du kommer bara att få ut halva din luftvolym när dom funkar som dom skall. Och då suger det så dåligt att man vill göra dom rena och då är man tillbaka på ruta ett.
Så jag skulle nog fundera ett varv till.
Mina filter H12 610x610x292 22M2 1899 kr ex moms st behöver 2 st. Skall ställa spånsugen i ett litet rum utanför snickeriet och ha dessa filter för returluft i väggen och det kommer att bli så att på sommaren leder jag luften förbi alla filter. Så jag får dammigare utomhus luft in till baka i snickeriet
. Men jag spar filter.
1100 kr ex moms och frakt. Det är lite dyrare än säckarna du tittade på. Artikelnr: DCA 21080
Fördelen är att den inte släpper igenom massor av damm vid varje start som en säck gör innan dammet har täpt till det. Och det är det man vill åt annars kan man lika gärna köra med vanlig enstegs spånsug.
En annan sak är att motståndet i en säck när den är så full att den separerar bra för det tar säkerligen 6-12 mån (beroende på hur många timmar du kör den per vecka) är väldigt stort. Innan dess så separerar dom inte värst bra. Du kommer bara att få ut halva din luftvolym när dom funkar som dom skall. Och då suger det så dåligt att man vill göra dom rena och då är man tillbaka på ruta ett.
Så jag skulle nog fundera ett varv till.
Mina filter H12 610x610x292 22M2 1899 kr ex moms st behöver 2 st. Skall ställa spånsugen i ett litet rum utanför snickeriet och ha dessa filter för returluft i väggen och det kommer att bli så att på sommaren leder jag luften förbi alla filter. Så jag får dammigare utomhus luft in till baka i snickeriet
Jag har frågat dinair men jag tycker nog att jag fick rätt slutledning innan, att det är slöseri med så bra filter och pengar för jag kommer aldrig att få så bra uppsamling ändå i verkstan.
Hur länge håller ett filter, för priserna tycker jag 4-6 år känns rimligt.
Hur länge håller ett filter, för priserna tycker jag 4-6 år känns rimligt.
Du kommer att ha patron filter som hobbysnickare i mååånga år minst 10-15. Beror lite på hur varsam du är vid renblåsning. Det är lite svårt att veta när dom inte renar som dom borde. Det är säkerligen mycket längre än vad som är rekommenderat. En säck byter man nog inte gissar jag.
Du har definitivt en poäng tycker jag.
Men den största poängen med cyklon separering och det tar inte matthias wandel upp vad jag sett, Är att filtren inte sätter igen så fort och det betyder att man har bättre sug under mycket längre tid.
Du har definitivt en poäng tycker jag.
Men den största poängen med cyklon separering och det tar inte matthias wandel upp vad jag sett, Är att filtren inte sätter igen så fort och det betyder att man har bättre sug under mycket längre tid.
Jag har själv sett poängen med cyklon att det tillåter en impeller av mycket effektivare design då man inte behöver en materialhanterande design. En cyklon ökar motståndet och stjäl kraft, att då köra med en vanlig impeller är att offra ganska mycket. så kanske det blir plus-minus noll om jag har en effektivare design men sämre filter.
Men tidsramen låter bra. Om man får ens 10 år så känns det nog bra värde för pengarna. Får se hur jag gör... den här designen jag bygger kan ta säckar eller patronfilter.
Hur stor spånsug har du annars som du använder 2x 22m2 filter till?
Men tidsramen låter bra. Om man får ens 10 år så känns det nog bra värde för pengarna. Får se hur jag gör... den här designen jag bygger kan ta säckar eller patronfilter.
Hur stor spånsug har du annars som du använder 2x 22m2 filter till?