Byggahus.se

peskriberings tid

1. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem
    fins det nån peskriberingstid ? Säg att grannen gör en ombygnad som ha inte söger bygglov för, sen blir jag su o uptäcker att han inte har nått bygglov, om det var länge sedan han byggde är det då överspelat?

2. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Re: peskriberings tid

Från andra trådar på forumet har jag dragit slutsatsen att Judastiden är 10 år.

mvh
    David

3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

pReskribering.....rättstavningsnisse har talat.

4. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

mmm, men nisse...jag skulle börjat med versal (Preskribering...) ;) ;D

Alter ego

5. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Jag var ju tvungen att skriva VERSALEN för att tydligöra.... ;)

Men det var nog inte det CarMan önskade svar på. Frågan är om man skall bry sig så länge man inte har en direkt olägenhet av bygget.

Jag vet en granne på landet som har ett svartbygge, strandnära utan tillstånd men vad bryr jag mig om det? Hans problem i fall det blir en flygande inspektion och hur ofta har det hänt om inte såna som jag ringer bygglov och härjar.

T ex blev jag förbannad på min andra granne vars brygga vittrade sönder för ett par år sedan och alla brädor hamnade i mitt vatten och på min strand. Då blev jag sur och ringde kommunen. Vad hände? Ingenting! Nu är bryggan nästan ett minne blott och alla plankor som hamnar på min tomt får fötter och landar helt enkelt tillbaka på grannens, vilket han inte heller verkar bry sig om.

Så är det i Sverige!

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 460 inlägg

hempularen

Moderator

När det gäller preskriptionstiden, så har jag för mig att om den har uppnåtts så är det inte riktigt fritt fram. Blir man påkommen så måste man söka bygglov retroaktivt, men nämnden mäste då godkänna. Dvs man får betala avgift, och kanske betala för någon form av ritning. Dessutom vete tusan om inte man kan åka på straffavgift i alla fall. Däremot kan man inte få rivningsorder i det läget.

7. A
    Medlem · Stockholm · 194 inlägg

Alanl

Medlem
    Hur kan man bevisa att bygget är mer en 10 år? Jag har ett hus som är mer en 14 år enligt alla grannar. Då tidigare ägare bodde där i 14 år och det var han innan som byggde svart bygget.

8. R
    Medlem · Enköping · 382 inlägg

Ricken

Medlem
    Redogörelse från grannar underskrivet, kan du få något skriftligt från den som byggde det?

Sen efter det så är det upp till kommunen att motbevisa dig.

9. A
    Medlem · Stockholm · 194 inlägg

Alanl

Medlem
    Okej

Tack för ert svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.