Behöver lite hjälp med att bestämma vilken personskyddsbrytare jag ska köpa till kommande spabadsinstallation.
Kabel (ca 35m) som ska dras till kommande komplementbyggnad blir antagligen N1XV 5G6 då det blir en elbastu på 8-10kW och ev en 2kW minielpanna till ingjuten golvvärme. Behöver nog säkra upp till 25A istället för 16A vilket kostade en slant extra per månad med EON.
Spabadets elanslutning säger :230V/2x16A.
Det är en 2kW värmare samt 300W filter/1500W högfart.
Elfirman som ska göra jobbet rekommenderade då en 4-polig personkyddsbrytare på 16A. Men vilken typ ska jag köpa? Fanns ju en del att välja på...
Eller kanske rent av en annan lösning? Har tillgång till Ahlsell med jobbets rabatt så antagligen köper jag både kabel och skyddet där.
Kabel (ca 35m) som ska dras till kommande komplementbyggnad blir antagligen N1XV 5G6 då det blir en elbastu på 8-10kW och ev en 2kW minielpanna till ingjuten golvvärme. Behöver nog säkra upp till 25A istället för 16A vilket kostade en slant extra per månad med EON.
Spabadets elanslutning säger :230V/2x16A.
Det är en 2kW värmare samt 300W filter/1500W högfart.
Elfirman som ska göra jobbet rekommenderade då en 4-polig personkyddsbrytare på 16A. Men vilken typ ska jag köpa? Fanns ju en del att välja på...
Eller kanske rent av en annan lösning? Har tillgång till Ahlsell med jobbets rabatt så antagligen köper jag både kabel och skyddet där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Finns det skäl till en personskyddsbrytare (PSA)? Det blir billigare och du får samma funktion med en separat jordfelsbrytare (JFB) plus en trepolig dvärgbrytare.
För val konsultera först spabadets installationsanvisning ifall de föreskriver en viss sort. Men du kan troligen välja en vanlig typ A, Ian <= 30 mA, In => 25 A. Fabrikat spelar ingen roll.
För val konsultera först spabadets installationsanvisning ifall de föreskriver en viss sort. Men du kan troligen välja en vanlig typ A, Ian <= 30 mA, In => 25 A. Fabrikat spelar ingen roll.
Tackar för svaret Bo!
Jag antar att ditt förslag fungerar lika bra, det var bara det att elfirman nämnde PSA och de har tydligen installerat Folkpools spabad tidigare. Det blir iofs kanske smidigare med PSA nu eftersom spabadet ska säkras av i fasadskåpet innan komplementbyggnaden är färdig. Har för mig att det kanske var ont om plats där...
Hur som, tackar för hjälpen! 😉
Edit: Varför tror du de har rekommenderat en 4-polig?
Jag antar att ditt förslag fungerar lika bra, det var bara det att elfirman nämnde PSA och de har tydligen installerat Folkpools spabad tidigare. Det blir iofs kanske smidigare med PSA nu eftersom spabadet ska säkras av i fasadskåpet innan komplementbyggnaden är färdig. Har för mig att det kanske var ont om plats där...
Hur som, tackar för hjälpen! 😉
Edit: Varför tror du de har rekommenderat en 4-polig?
På samma sätt är en JFB i detta fallet fyrpolig dvs tre faser och nolla passerar genom den och lika med PSA bara att då är även trepoliga säkringen del av den i samma hölje. PSA är då precis som JFB normalt två eller fyrpoliga beroende på om man har dem i enfas eller trefas kretsar.inspectah44 skrev:
Jag har aldrig sett en trepolig jordfelsbrytare. Dom är antingen 2 poliga. ( Avsedda för enfas och nolla) eller 4 poliga ( avsedda för 3 faser och nolla). Den fyrpoliga varianten kan användas för 1 fas , 2 fas , 3 fas. Lösningen med 2 fas + nolla är enbart en koppling för badet skall passa i länder med trefas i bostäder och små huvudsäkringar. I flera andra länder ansluts troligtvis badet 1 fas + nolla och avsäkras med en 25a eller 32 a säkring,
Då blir det antingen 4-polig JFB + 3-polig dvärgbrytare, eller 4-polig PSA? Har jag förstått rätt? Tack för input!
Ja... Det blir rätt. På den 3 poliga djärgbrytaren låter man bara två faser passera. Nollan skall inte pasesera dvärgbrytaren. Även en 2 polig djärgbrytaren fungerar fint i detta fall.inspectah44 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Bastun och golvvärmen ska ju in här också, trefas antar jag. Om denna lilla elcentral hamnar i komplementbyggnaden kan de dela JFB men få egna dvärgbrytare.
Nu vet jag inte hur man kan konfigurera sitt spa eller om du redan kopt allt, men när jag sökte efter manualen på internet så sade de att man kan köpa Spapack GS500 istället för GS100 och då få 2x16A.
http://www.badbutiken.se/Dynamics/web-doc/spabad_instruktioner/manualer/1_nordic_2015_manualen.pdf
Kanske värt att kolla på.
http://www.badbutiken.se/Dynamics/web-doc/spabad_instruktioner/manualer/1_nordic_2015_manualen.pdf
Kanske värt att kolla på.
Det är därför DIP-switch nr 10 ska stå i det läge som anges. Det medför att värmaren slår ifrån då pumpen går i högfart just för att inte få för hög belastning på den fasen.inspectah44 skrev:
Om man ställer switchen i "OFF" går pump i högfartsläge samtidigt som värmare vilket sannolikt ger en överlast på aktuell fas.
Det är det som är nackdelen med kontrollsystem som matas med endast en fas, att man tyvärr inte kan ha värmare och pump igång samtidigt.
Man skulle iofs kunna tänka sig att runda problemet genom att dra dit en fas till som man via en kontaktor kopplar pumpen till och låta kontrollkortet styra kontaktorn istället för att styra pumpen direkt.
Då är ju förstås frågan om man vill in och pilla med tanke på garantier etc...
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Du har ju även alternativet att inte koppla in det alls utan köpa ett bad som är anpassat för Sverigeinspectah44 skrev:
Du bör också begära mer exakt information om badet kräver en egen separat JFB, och i så fall varför, typ och märkutlösningsström. Anvisningen är inte helt tydlig här.
Har pratat med återförsäljaren nu och det är enfasinkoppling eftersom högfartspump/värmare inte går samtidigt precis som ovanstående påpekat. Det som jag glömde nämna för er är att badet inte har några jets utan det är en "spatunna" som Folkpool kallar det. Alltså är "problemet" löst.
JFB ska användas, ingen mer info om det mer än att "det vet elektrikern vid inkoppling".
Tror jag lämnar det "bekymret" till elektrikern. Ev att jag fixar 5G6-kabeln själv. Köper alltså.
Tror jag lämnar det "bekymret" till elektrikern. Ev att jag fixar 5G6-kabeln själv. Köper alltså.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Ok. Du borde egentligen inte acceptera ett sådant svar - det är tillverkaren och inte elektrikern som vet vilka krav på badet ställer på JFBn. Vi kan bara anta att de inte har några speciella krav utan kan låta samma JFB även ta bastun.
Klicka här för att svara