Pratade med frugan som jobbat med rekryteringar i massa år. De gjorde alltid intervju först och sedan personlighetstest för de som gick vidare. Men de använde testerna främst som diskussionunderlag i en andra intervju. Speciellt de frågor där resultatet inte stämmer med vad kanditaten berättade under första intervjun. I enstaka fall sollades kandidater bort pga fel personlighet mot tjänsten. IQ test gjordes bara på slutkandidaterna.

• Gilla
  • Älska
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du har rätt. Deltagande i ett sånt här test tyder på samvetsgrannhet något som är helt centralt för alla tjänstemannajobb i större organisationer. För ska vi vara ärliga är väldigt många arbetsuppgifter inom större organisationer mest därför att de krävs p g a reglering och för show. Annat är det ju med säljobb eller produktion. Detta är måsten för att kunna fakturera och få in pengar i en vinstdrivande verksamhet.
Claes,
ren gissning, men du har aldrig jobbat tex kommunalt eller i kommunägda bolag?

• Älska
Revhiet1
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bjober skrev:
Vad skulle en arbetsgivare få ut av att få veta hur jag är privat och vad jag har för värderingar?
Man är på jobbet enbart för att försörja sig och utföra det jobb man får betalt för att utföra . Hur jag ska bete mig på jobbet står i anställningsavtalet.
Tror man det skulle bli bättre med en arbetstagare som bara följer sina egna intressen och lustar?
Att man inte skulle jobba en minut till om man inte behövde för att försörja sig betyder ju inte att man inte visar engagemang i jobbet.
Nåja, lycka till att sätt en person som inte är samvetsgrann på många administrativa tjänster, eller en person som är sluten på ett sälj eller personkoordinerande jobb eller en person med auktoritära värderingar på ett jobb som kräver flexibilitet och anpassningsförmåga utanför stela regelverk. De kommer över tid alltid att falla tillbaka till sina grundläggande personlighetsdrag (som är biologiskt styrda) även om jobbet kräver något annat, t ex när de är stressade, uttråkade eller liknande.

Att sen dessa test lätt kan manipuleras av den som vet vad de mäter (varianter av the big five) är en annan sak. Och ett stort skäl till att inte lita på dem är att samvetsgranna människor tenderar att svara mer ärligt än de som inte är det. D v s testen fångar inte slarvpellar, snickesnackare och de som överskattar sig själva avseende samvetsgrannhet.

• Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
Nåja, lycka till att sätt en person som inte är samvetsgrann på många administrativa tjänster, eller en person som är sluten på ett sälj eller personkoordinerande jobb eller en person med auktoritära värderingar på ett jobb som kräver flexibilitet och anpassningsförmåga utanför stela regelverk. De kommer över tid alltid att falla tillbaka till sina grundläggande personlighetsdrag (som är biologiskt styrda) även om jobbet kräver något annat, t ex när de är stressade, uttråkade eller liknande.

Att sen dessa test lätt kan manipuleras av den som vet vad de mäter (varianter av the big five) är en annan sak. Och ett stort skäl till att inte lita på dem är att samvetsgranna människor tenderar att svara mer ärligt än de som inte är det. D v s testen fångar inte slarvpellar, snickesnackare och de som överskattar sig själva avseende samvetsgrannhet.
Mjo men det är det man har intervjuer till, inte personlighets test.
Många HR personer verkar tro att personlighetstest kan ersätta intervjuer och då gör felrekryteringar.
Samt som nån sa, de som har integritet skiter helt enkelt att söka de jobben om de har möjlighet och därmed har man tappat personer som kanske skulle passat perfekt då de aktivt inte vill jobba för företag som håller på med sådan oskick

• Älska
Revhiet1
  • Laddar…
L lat skrev:
Hur kan det bli objektiva mätvärden i ett test som "alla" vet hur man "bör" svara på?
Riktigt så enkelt är det inte. Teorin är att en person inte kan välja att svara "rätt" på ett personlighetstest, eftersom den som inte har "rätt" personlighet för jobbet inte vet vad som är rätt eller fel.

Exempelvis kan personer som ständigt hamnar i konflikter vara helt omedvetna om att det är deras eget agerande som leder till tjafs. De tycker ofta att de har haft otur och fått dumma jobbarkompisar och chefer på varenda jobb de har haft.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…

Jo jag håller med dig. Rätt personlighet på rätt plats underlättar.
Men svarar jag på frågor som rör en yrkesroll så svarar jag som yrkesman. Min privatperson gör det inte.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Teorin är att en person inte kan välja att svara "rätt" på ett personlighetstest, eftersom den som inte har "rätt" personlighet för jobbet inte vet vad som är rätt eller fel.

Exempelvis kan personer som ständigt hamnar i konflikter vara helt omedvetna om att det är deras eget agerande som leder till tjafs. De tycker ofta att de har haft otur och fått dumma jobbarkompisar och chefer på varenda jobb de har haft.
Nu är ju sociopater (och kanske även psykopater, eller om det är tvärtom) väldigt duktiga på att förstå vad som är "rätt" och anpassa svaren.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mjo men det är det man har intervjuer till, inte personlighets test.
Många HR personer verkar tro att personlighetstest kan ersätta intervjuer och då gör felrekryteringar.
Samt som nån sa, de som har integritet skiter helt enkelt att söka de jobben om de har möjlighet och därmed har man tappat personer som kanske skulle passat perfekt då de aktivt inte vill jobba för företag som håller på med sådan oskick
Men jag tror att man helt enkelt låter personer "som har integritet" får låta bli att söka jobbet i så fall. Det finns ju ingenting som säger att folk "som har integritet" på något vis skulle vara bättre (eller sämre) lämpade för arbetet.

Om jag rekryterar någon så vill jag givetvis ha en person som inte har några tokiga värderingar eller fel personlighetsdrag för tjänsten. Och då kan jag förstå att man man, utöver intervjuer, använder sig av test också. Det är ju dessutom ingen som tvingar någon att söka en tjänst. Vill man inte ställa upp och svara på ett personlighetstest så kan man ju välja att avstå från att söka den aktuella tjänsten.

• Gilla
  • Wow
johel572 och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Men jag tror att man helt enkelt låter personer "som har integritet" får låta bli att söka jobbet i så fall. Det finns ju ingenting som säger att folk "som har integritet" på något vis skulle vara bättre (eller sämre) lämpade för arbetet.

Om jag rekryterar någon så vill jag givetvis ha en person som inte har några tokiga värderingar eller fel personlighetsdrag för tjänsten. Och då kan jag förstå att man man, utöver intervjuer, använder sig av test också. Det är ju dessutom ingen som tvingar någon att söka en tjänst. Vill man inte ställa upp och svara på ett personlighetstest så kan man ju välja att avstå från att söka den aktuella tjänsten.
Du missar ju hela poängen.
Dessa tester gör att det blir FLER fel-rekryteringar då HR personerna/rekryterarna förlitar sig mer på ett icke vetenskapligt test än att de kan sitt jobb och göra intervjuer.
Att personlighets tester om de används rätt till vissa tjänster kan vara ett bra verktyg säger jag inget om.
Men att slaska det på ALLA tjänster och samtidigt används på felaktigt sätt... nä då blir det ett otyg.

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
M MWHN skrev:
IQ test gjordes bara på slutkandidaterna.
Jag längtar lite till den rekryteringsprocess som inkluderar ett IQ-test. Jag har ännu inte varit med om det. Men om jag i processen får reda på att det ingår ett sådant skall jag slänga fram medlemskortet från Mensa och fråga om det duger så kan vi spara bådas tid.

Risken är väl att man ses som arrogant och icke samarbetsvillig och åker ut. Men det känns som om det är lika bra i så fall.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Här kan ni se två frågor jag svarat på vid ansökan om jobb på myndighet (en myndighet jag redan jobbar på).
Blir alltid så irriterad på alternativfrågor som dessa som ställer två helt orelaterade saker mot varandra. Eller för den delen saknar ett svarsalternativ.
Men i detta fall verkar det rätta alternativet (mitten) redan vara ikryssat, så det är väl bara att trycka Next Next Next OK så är det klart? 😀

• Gilla
  • Haha
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Du missar ju hela poängen.
Dessa tester gör att det blir FLER fel-rekryteringar då HR personerna/rekryterarna förlitar sig mer på ett icke vetenskapligt test än att de kan sitt jobb och göra intervjuer.
Att personlighets tester om de används rätt till vissa tjänster kan vara ett bra verktyg säger jag inget om.
Men att slaska det på ALLA tjänster och samtidigt används på felaktigt sätt... nä då blir det ett otyg.
Det är väl sällan man enbart rekryterar någon utifrån ett personlighetstest? I så fall håller jag med att det är fel men jag förutsätter att man åtminstone har en intervju med den som anställs.

M Maledictus skrev:
Det är väl sällan man enbart rekryterar någon utifrån ett personlighetstest? I så fall håller jag med att det är fel men jag förutsätter att man åtminstone har en intervju med den som anställs.
Problemet som sådant är att ofta görs en första sållning av vilka som ska tas till intervju mha personlighetstesterna.
Det är ungefär som att få in 100 ansökningar och kasta första 90 i soptunnan utan att ens kolla på ansökningarna "för de har otur och vi anställer inte folk med otur".
Fungerar precis lika bra/dåligt.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
M MrDizzy skrev:
Problemet som sådant är att ofta görs en första sållning av vilka som ska tas till intervju mha personlighetstesterna.
Det är ungefär som att få in 100 ansökningar och kasta första 90 i soptunnan utan att ens kolla på ansökningarna "för de har otur och vi anställer inte folk med otur".
Fungerar precis lika bra/dåligt.
Nej inte samma, ingen personlighetsmätarmanagementkonsult blir rik på kuppen.

• Gilla
  • Haha
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
En förvaltningschef jag jobbade hos brukade skoja med de nya fackliga på den tiden man fick typ 400 ansökningar till en chefstjänst utskrivna.
Han tog då halva högen och slängde med kommentaren
- De där hade otur och jag vill inte ha anställda med otur i min förvaltning...😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.