Hej på er!

Jag och min fru har ledsnat lite på vår bank och skulle vilja höra hur ni där ute skulle ställe er mot banken.

Vi blev kunder i banken 2004 vid köp av en lägenhet. Under ca 6 år har vi haft sporadiska besök på banken för att ibland låna lite och ibland för lite genomgång, nästan vid alla tillfällen har vi haft en ny rådgivare. I början av 2010 så köpte vi ett torp och sålde lägenheten med i mitt tycke en bra vinst (över 500,000:-)
Inte ett ljud från banken efter dom löst lånet på lägenheten och fört över överskottet till oss.
Efter ca ett år ringde vår dåvarande rådgivare och tyckte vi hade mycket pengar på ett konto som inte hade nån ränta , då påtalade jag att överföringen skedde för ca ett år sen och fatta inte varför hon ringde nu?
Och då tog jag upp att Jag tyckte det var väldigt dåligt utav dom, sen påtalade jag att vi haft olika rådgivare varje gång vi vart där. Och då säger hon att även hon ska sluta imorrn och nån efterträdare till oss finns inte.

Jag ringer kontorschefen och påtalar detta och han beklagar.

Vi får en ny rådgivare som vi nu haft i ca 1 1/2 år tills den 27 sep i år då även han slutar och nån ny inte utsetts ännu.

Så sen 2004-2013 har vi haft 8 eller 9 olika personer där nere .. Vilket jag tycker är helt vansinnigt. Jag har noll förtroende för dom just nu.

Så jag undrar vad ni tycker och hur ni skulle gå tillväga.

Tack på förhand

/Fredrik

Banken är intresserad av att tjäna pengar och om du lånar ut pengar till dem utan att kräva ränta är det naturligtvis bra för banken. Bankens "rådgivare" är säljare för bankens produkter. Kolla t.ex. på Compricer om du vill spara dina pengar och åtminstone få någon ränta. Använd förslagsvis endast banker/kreditinstitut med statlig insättningsgaranti eftersom det är en otrevlig risk att kunna förlora alla pengar när man bara kan vinna någon enstaka procentenhet.
Ev. kan fonder eller aktier vara intressanta nu eftersom vi verkar vara på väg ur en lågkonjunktur, men det finns alltid en risk att värdet på sådana saker går ner.
Om du vill öka chansen till en viss värdeökning utan att riskera att förlora pengarna kan du efterlikna bankernas riskfria produkter genom att sätta in större delen av pengarna på något konto med bunden ränta (ev. smartare att inte köra bunden ränta nu eftersom det kan vara så att räntorna håller på att vända uppåt) och köpa aktier eller fonder för lika mycket som räntan kommer att bli under bindningstiden. På det sättet "spelar" man med räntan, så man får minst tillbaka det man satsade, men det finns en chans att det man placerade på aktier eller fonder stigit mer än räntan.

Redigerat:
Banken är ingen rådgivare. Det är de om man är kund inom private banking. För alla andra är de bara vanliga försäljare.

• Gilla
injonil och 1 till
  • Laddar…
Det är klart att dom vill tjäna pengar.

Personligen tycker jag nog att dom ska vägleda en, sen att dom kallar sina anställda för Personligarådgivare är då helt fel.

Det som irriterar mig mest är att vi haft olika rådgivare nästan Varje gång vi vart där.
Har både allt privat och företaget där.

Även jag har råkat ut för detta dock inte med en försäljning, men att de vill sälja på sina paket rådgivning etc dock har jag inte hoppat på det utan förvaltat det själv.
Det jag har märkt att när värdet ökat så blir de mer påstridiga eftersom de vill att du ska investera din portfölj i deras produkter.

I min värd så hjälper en bank alla om alla des kunders pengar växer så får de mer pengar att låna ut, men tyvärr fungerar det inte så.

Jag tycker att du ska byta bank, har du ett lån lägg det hos en annan bank.
Det är lite som försäkringar på bilen man får spela ut dem mot varandra.

Redigerat:
Det var lite det jag ville höra Andy!
Nu är det inte så mycket pengar kvar då det gått åt en del pga renovering men just hur "dom" har gjort allt eller rättare sagt inte gjort som gör mig så besviken.

Vi har idag ett topplån som vi skulle "fixa" till då vi var klara med renoveringen men har funderingar på att om dom set till att fixa det omgående så stannar vi annars är det oundvikligt med ett bank byte.

Tror det blir ett samtal till kontorschefen imorrn

Jag tycker också du ska byta bank....en bra relation med sin bank är både bra och skönt ifall det skulle hända något....själv har jag en kanon relation med min och en öppen dialog ang lån och deras påslag....

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Du får själv ha lite koll på var du sätter in dina 500 tusen som du hade i vinst.

Du har redan påpekat problemet och fler handläggare, det är något med ditt kontor som inte är bra.
Tror inte det finns mer att hämta, byt bank ett utmärkt tillfälle att förhandla om räntan.

Det ringde en investeringsrådgivare till mig och pratade placeringar och personliga möten.
Hon gav f örslag på laceringar och jag frågade följer ni marknaden och kontaktar mig om jag bör agera annorlunda?
"Nej ja kommer inte hålla koll på innehavet"

Så jag avböjde.

engs
Andy78 skrev:
Det ringde en investeringsrådgivare till mig och pratade placeringar och personliga möten.
Hon gav f örslag på laceringar och jag frågade följer ni marknaden och kontaktar mig om jag bör agera annorlunda?
"Nej ja kommer inte hålla koll på innehavet"

Så jag avböjde.
Tror det är svårt att få sådan service på 500k. Inkomsten för banken från 500k även om ni kör på alla deras dyra fonder, täcker knappast någon arbetstid för att hålla koll på just ditt kapital löpande.

Avanza eller Nordnet samt att läsa på själv tror jag är bästa rådet.
(Börja med "The Richest Man In Babylon" för grundläggande förståelse av kraften i ränta på ränta samt vikten av låga avgifter och att undvika förluster).

Du har både rätt och fel.
De behöver inte hålla koll på något egentligen då det finns automatiska system som sköter det.

Har läst "vägen till din första miljon" antar att dessa 2 böcker tar upp samma sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.