Vårt elbolag godkänner inte temporär installation av elcentral( på en pall) innan huset/garage är byggt utan hänvisar till byggel som kostar onödiga pengar.

I deras föreskriver så står det på vägg eller stolpe. Vad tror ni? Kan jag sätta mätaren på en lekstuga? Kommer detta att godkännas?

Rör från fördelningspunkt till mätarskåp tillhandahåller nätägaren, men vad behövs för kabelskydd på väggen och vem tillhandahåller detta?
Hur ska installationen se ut på väggen till stugan? Är det möjligt att utan allt för mycket jobb lossa på detta så man vid senare tillfälle kan flytta stugan och bygga garage där istället?

• Gilla
018sammy
  • Laddar…
Hur nätägaren vill ha det vet den behörige installatören som du MÅSTE anlita för att göra en mätaranmälan för att över huvud taget få någon ström. Byggström kan du däremot beställa själv. Beställer du byggström brukar nätägaren även låna ut ett "byggskåp" med div uttag som du annars måste hyra. Så med byggström slipper du elfirmans kostnader för att "koppla" byggström och hyra byggcentral så i slutändan blir det inte så många kronor i skillnad.

ok, nu känner jag flera behöriga personer på firmor så det blir inte så stor kostnad. Dessutom bygg-el kostar 1500 i inkoppling och 1500 urkoppling samt nätavgiften på 25A är 850 kr dyrare i bygg-elen. Dessutom tillkommer kostnad för byggelskåp för 760 kr / månad om man hyr av dom.

Därför finns det en del att spara bara man får nätägaren att godkänna installationen.

tack, ytterligare ett alternativ att ta del av :-) Men det verkar lovande.. jag får riunga min kompis på arshell och fråga om kompis pris, för att hitta ett begagnat lär jag nog inte göra.

Men INNAN du springer iväg och handlar så kolla med den som ska göra din mätaranmälan (färdiganmälan) så att ni är överens om tagen.

• Gilla
my_home och 1 till
  • Laddar…
Ja, markskåp är suveränt. Dock tråkigt dyrt. Det hade varit väldigt roligt om det hade kunnat blivit populärt så att priserna börjat sjunka.

//Patrik

OK, jag har dragit i trådarna nu. Jag har skriftligt från elbolaget att det är ok. Skåpet får jag billigt om man jämför med de priser som finns online. Det ända kruxet jag måste fixa med är att fibern så den termineras på rätt ställe..

behöver man bygglov för att sätta upp detta ????

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.